Jurian ontwierp voor zijn master nieuw online onderwijs in coronatijd
De afgelopen maanden moesten heel wat Saxion’ers een tandje bijzetten om hun werk in deze bijzondere situatie te blijven doen. Docent Jurian Haasjes bleef lesgeven, rondde zijn master af én ontwierp daarvoor nieuw online onderwijs. Een bijzondere prestatie, waar we meer over wilden weten.
Jurian, gefeliciteerd met het behalen van je master. Waar vinden we jou bij Saxion?
"Dank je. Ik ben docent en curriculumvoorzitter van de opleiding Finance Tax and Advice bij de academie Financiën Economie en Management (FEM). Daar valt de studieroute Fiscaal Recht en Economie onder. Twee jaar geleden ben ik aan de academie Pedagogiek en Onderwijs (APO) bij Saxion gestart met de Master Leren Innoveren - Teacher Leader. Destijds kwam ik als fiscalist vanuit de praktijk bij Saxion terecht om les te geven. Na het halen van mijn didactische aantekening en het opdoen van ervaring voor de klas zocht ik naar meer onderwijskundige verdieping."
Dus ging je twee jaar geleden ook van start met je master?
"Ja. Het eerste jaar stond in het teken van de theorie over onderwijsverandering en onderzoek, maar begin dit jaar startte mijn afstudeeronderzoek. Dat had als doel om nieuw onderwijs te ontwerpen. Ik begon met literatuuronderzoek, een behoeftenonderzoek onder collega’s en werkvelddeskundigen en was inmiddels aanbeland bij het ontwerponderzoek. Toen brak de coronacrisis uit en moest ik mijn plannen omgooien. In een normale situatie zou ik mijn nieuwe onderwijs in een klassikale situatie gaan testen. Die situatie bestond ineens niet meer."
Hoe loste je dat op?
"Het was fijn dat Saxion direct duidelijk communiceerde dat we zeker tot de zomer alleen online onderwijs konden geven. Daardoor kon ik mijn plan direct volledig omgooien en het nieuwe onderwijs in digitale vorm ontwerpen. Ik hoefde geen rekening te houden met twee scenario’s. De ict-infrastructuur draaide ook goed, vanaf dag één. Het waren allemaal ingrediënten waardoor ik in volle vaart door kon met mijn afstudeeropdracht."
Kun je iets vertellen over het online onderwijs dat je hebt ontwikkeld?
"Ik heb een module ontworpen waarmee studenten aan de slag kunnen met het oplossen van complexe problemen in de fiscale praktijk. In ons werkveld heb je vaak te maken één verzameling aan feiten, een feitencomplex noemen we dat, waarmee je juist weer op verschillende geldende oplossingen kunt uitkomen. Dat is vaak nog ingewikkeld voor studenten. Zij denken: er is één probleem en daarvoor geldt ook één oplossing. Onze fiscale praktijk werkt anders en daar bereidt dit soort onderwijs hen op voor. Met hun feitenkennis en argumentatievaardigheden moeten zij zelf tot een geldende oplossing komen."
In ons werkveld heb je vaak te maken één verzameling aan feiten, een feitencomplex noemen we dat, waarmee je juist weer op verschillende geldende oplossingen kunt uitkomen. Dat is vaak nog ingewikkeld voor studenten. Zij denken: er is één probleem en daarvoor geldt ook één oplossing. Onze fiscale praktijk werkt anders en daar bereidt dit soort onderwijs hen op voor.
Dat vraagt qua onderwijs dus om een sterke koppeling met het werkveld.
"Dat klopt. Ik maakte, met specialisten uit het werkveld, drie authentieke casussen. Het zijn situaties waar studenten straks als professional mee te maken kunnen krijgen. Daarbij ontwikkelde ik een tien stappen-model. Studenten gebruiken dat model om met de casussen aan de slag te gaan. Eerst individueel, daarna online discussiërend in parallelgroepen, vervolgens ook nog klassikaal. In elke casus hoorden ze twee experts uit de fiscale wereld vertellen. Beide experts gaven hun visie op het probleem. Dat was vaak al een openbaring voor studenten. Met die twee verschillende invalshoeken en met het tien stappen-model werkten ze vervolgens zelf toe naar een geldende oplossing."
Waren de studenten enthousiast?
"Ja, we kregen positieve reacties. Ik begeleidde zelf een deel van de lessen en er was ook een andere collega bij betrokken. Studenten gaven aan dat ze de mix van verschillende werkvormen erg fijn en afwisselend vonden. Als docenten konden wij online aansluiten en meeluisteren bij de parallelsessies. Daarin moesten de studenten met elkaar discussiëren om tot goede oplossingen te komen. Zo leerden ze van elkaar om vanuit verschillende perspectieven naar één probleem te kijken. Het was mooi om dat proces te kunnen volgen."
Al met al een positieve maar ook intensieve periode, lijkt me.
"Ja, de master heeft me meer onderwijskundige bagage gegeven om naar het ontwikkelen van onderwijs te kijken. Bij de academie FEM vernieuwen we ons onderwijs volop. In die vernieuwingsslag voor Finance Tax and Advice kan ik deze waardevolle ervaring meenemen. Het voelt alsof ik verder aan het bouwen ben op mijn fiscale achtergrond, mijn didactische basis en mijn praktijkervaring als docent. Maar ondertussen ging ook het gewone onderwijs door. Ik ben nu wel even aan vakantie toe."
Over de Master Leren Innoveren - Teacher Leader
Wil je als leraar een voortrekkersrol in onderwijsvernieuwing? Haal je graag het beste uit jezelf en je onderwijsomgeving? En wil je leren van ervaringen van anderen? Doe dan de masteropleiding Leren & Innoveren!
Lees meerBezoek onze open avond!
Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!
Meld je aan