Lector Smart Cities Mettina Veenstra

Coronacrisis zorgt voor grote belangstelling onderzoek Smart Cities-lector

In april van dit jaar publiceerde Mettina Veenstra van het lectoraat Smart Cities haar onderzoek over het gebruik van data voor vitale binnensteden. Vanwege de huidige social distancing-maatregelen en de toenemende drukte in de binnensteden is dit onderwerp relevanter dan ooit. En dat heeft de lector afgelopen week gemerkt. “Het is in ieder geval fijn dat we een bijdrage kunnen leveren aan het denkproces.”

Eerder al vertelde Mettina over haar onderzoek en het daaruit voortgevloeide datadashboard, dat verrassende inzichten opleverde voor pilotgemeente Deventer. Een interview met Tubantia over het aansturen van mensenmassa’s in tijden van corona was afgelopen week voor media en andere belangstellenden aanleiding massaal contact te zoeken met Mettina. “Het valt nu wel weer mee, maar eerder deze week leek het te exploderen”, vertelt ze. “Ik ben nu vooral druk met partijen die graag willen samenwerken. Die afspraken staan gepland voor de komende dagen. Het is leuk dat je onderzoek meer impact heeft dan je in eerste instantie hoopte en dat het opgepakt wordt.”

Mettina_Veenstra.png
Smart Cities-lector Mettina Veenstra over het managen van mensenmassa's in corona-tijd

Extra relevant

Ze snapt heel goed waarom haar onderzoek extra relevant is in deze tijd. “Aan de ene kant omdat wij ons niet op het centrum zelf richten, maar op het gebied daaromheen. Zo kun je mensen op bepaalde toegangswegen terugsturen met matrixborden of parkeergarages sluiten en hoeft de politie niet de mensen uit het centrum te verjagen als het al te laat is.” Een ander voordeel van het dashboard is dat het mensen de mogelijkheid biedt mee te praten. “Ik denk dat het niet goed is om alleen op cijfers en aantallen af te gaan. Je moet mensen erbij betrekken: niet alleen vragen wanneer ze het te druk vinden, maar ook wat ze van bepaalde oplossingen vinden. Laat ze maar met een alternatief komen.”

Maatschappelijke taak

De afgelopen dagen werd Mettina benaderd door verschillende overheidspartijen en bedrijven uit de slimme mobiliteitssector. “Dat zijn allemaal partijen die op korte termijn willen samenwerken. Momenteel hebben nog niet genoeg mensen tot onze beschikking, dus dan zullen we subsidie moeten zoeken of vergoeding moeten krijgen van belangstellende partijen. Maar het is ook een optie om onze software voor iedereen toegankelijk te maken; wij hoeven er geen winst op te maken. Dan hebben wij onze maatschappelijke taak volbracht. Ik weet dus nog niet hoe het eruit gaat zien. Het is in ieder geval fijn dat we, in de strijd tegen de coronacrisis, een bijdrage kunnen leveren aan het denkproces. Dat is waar je het voor doet.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.