10 Self-care tips in tijden van corona

10 Self-care tips in tijden van corona

Susan Muskee
Susan Muskee Leestijd Minuten

Zeker nu de wintermaanden eraan komen – en de dagen een stuk korter zijn – is het extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Hoe je dat doet? Wij helpen je. Met deze 10 self-care tips kom jij de wintermaanden door!

1) Ga een keer offline

Misschien niet op de dag voordat je met je werkgroep iets moet inleveren, maar ga eens een heel weekend offline! Geen eindeloos gescrol door je Facebooktijdlijn, geen uren kwijt aan het bekijken van Instagram Stories en TikTok-challenges, gewoon even geen telefoon of laptop (dus nee, ook geen Netflix!). Wat je dan wél moet doen? Lees een boek, maak een puzzel, bak een taart, schrijf, teken, schilder, maak een wandeling, als het maar offline is.

2) Zorg voor jezelf

Self-care betekent niets anders dan letterlijk ‘zelfzorg’. Goed voor jezelf zorgen, dus. En dat is belangrijk! Ook als je in principe de hele dag niemand ziet, jij ziet jezelf wel. Neem een douche, kleed je (leuk) aan en doe zelfs even een lekker geurtje op. Gebruik je favoriete douchegel, lak je nagels, trek je favoriete sokken aan… Alles wat je blij maakt. Je mag er zijn!

3) Dans

Naar de kroeg gaan zit er dan misschien niet in, maar dat betekent niet dat er niet gedanst kan worden. Maak een playlist met je favoriete discoclassics, feestmuziek of vrolijke meezingers en houd één of meerdere keren per dag een danspauze. Door je heupen eens flink los te gooien krijg je het niet alleen lekker warm, maar worden er ook nog eens stofjes aangemaakt waar je blijer van wordt.

4) Aan de schoonmaak

Clichés zijn er niet voor niets en ook deze zul je vast weleens gehoord hebben: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Tussen die stapel vieze borden, lege chipszakken en berg vuile was is het nou eenmaal lastiger concentreren. Dus: tijd voor een grote schoonmaak. Woon je op kamers en heb je huisgenoten? Probeer dan je huisgenoten zover te krijgen dat jullie samen het hele huis aanpakken. Goede muziek op (bijvoorbeeld die playlist die je net gemaakt hebt), verstand op nul en poetsen maar. Het is niet het leukste werk, maar wedden dat je je daarna beter voelt?

5) Schrijf je zorgen en gedachten op

Zeker in deze tijd is het heel normaal dat je je soms zorgen maakt of dat je brein overloopt van allerlei gedachten. Blijf er niet mee rondlopen, maar schrijf ze op! Sommige mensen noemen dit ook wel een ‘braindump’. Neem op een vast moment van de dag (bijvoorbeeld bij het opstaan of juist voor het slapen gaan) even de tijd om in een notitieboek alles van je af te schrijven wat je dwars zit. Op deze manier zit het niet meer in je hoofd maar staat het op papier.

6) There’s an app for that

Self-care betekent ook: jezelf dingen gunnen die jouw leven makkelijker maken. In de app stores zijn talloze apps te vinden voor extra productiviteit, motivatie of juist om even tot rust te komen. Download Forest en plant digitale boompjes om je concentratie te verhogen, gebruik Todoist, MinimaList of Do! voor to do-lijstjes en kom tot jezelf met begeleide meditaties van Calm of Headspace.

7) Ga naar buiten

Frisse lucht en beweging is belangrijk. Dat betekent niet dat je meteen tien kilometer per dag moet hardlopen; een halfuur wandelen is al genoeg. Dertig minuten wandelen zorgt ervoor dat je je een stuk beter voelt. Je kunt je daardoor beter concentreren en je hebt meer energie. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat mensen die regelmatig buiten zijn en bewegen minder last hebben van negatieve gevoelens dan mensen die dit niet doen.

8) Zorg voor regelmaat

Fluctuaties in je ritme zorgen voor een verstoorde balans in je slaap-waakritme en hebben invloed op je hormoonhuishouding. Met andere woorden: regelmaat in je dag is belangrijk. Ook al hoef je er niet vroeg uit, sta toch elke dag om ongeveer dezelfde tijd op.

9) Eet gezond (en lekker)

Niemand kan leven op alleen chips en snoep – ook jij niet. Gezond eten geeft je energie en zorgt ervoor dat je de vitamines en mineralen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft. Dat betekent overigens niet dat je met tegenzin maar gezonde dingen moet eten. Nog zo’n cliché dat eigenlijk hartstikke waar is: lekker eten kan ook gezond zijn! Zoek uit welk soort fruit je lekker vindt en welke groentes je stiekem best wel oké vindt. Zorg er vervolgens voor dat je daar genoeg van in huis hebt, zodat je als je een keer een baaldag hebt niet ook nog naar de supermarkt moet.

O ja, en als je dan toch al die gezonde dingen inslaat, neem dan ook meteen een chocoladereep mee. Het is namelijk ook wetenschappelijk bewezen dat chocolade je blijer maakt, dus dat is óók self-care.

10) Praat

Last but definitely not least: praat. Met je beste vriend of vriendin, met je huisgenoot, met je ouders, met je SLB’er of met je decaan. Spreek je zorgen uit en vraag om hulp als je die nodig hebt. Als je wilt kun je je notitieboekje waar je alles in hebt opgeschreven meenemen en de dingen die je hebt opgeschreven bespreken. Weet dat je er nooit alleen voor staat, ook niet in coronatijd.

Susan Muskee

Susan is freelance journalist, tekstschrijver, oud-Saxion-studente en rasechte Deventerse. Ze schrijft ’s zomers het liefst in de zon op haar dakterras en ’s winters op de grond in de woonkamer met haar rug tegen de radiator (niet erg arbo-technisch verantwoord, wél lekker warm).