Stress tijdens je studie? Zo ga je ermee om

Stress tijdens je studie? Zo ga je ermee om

Susan Muskee
Susan Muskee Leestijd Minuten

Tentamens voorbereiden, groepsprojecten doen, (online) college volgen van dat ene vak, leren voor het andere vak en dan ook nog je bijbaan én je sociale leven. Studeren is veel, héél veel. En soms is dat best wel stressvol. Ervaar jij stress tijdens je studie? Blijf er niet mee rondlopen maar pak het aan! Met deze vijf tips van studentendecaan Lotte Beernink ga je het beste om met stress.

Stress is niet per definitie ongezond

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Een beetje stress is niet erg: je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Stress brengt je lichaam namelijk in staat van paraatheid. Het is de gezonde spanning die je voelt voor een tentamen, een sollicitatiegesprek, een presentatie of een spannende gebeurtenis. Mede dankzij die gezonde spanning kun je extra scherp reageren of ergens geconcentreerd mee bezig zijn.

Maar… die gezonde spanning hoort ook af en toe weer af te zwakken. Gebeurt dat niet en ervaar je een continue hoeveelheid stress, dan kun je last krijgen van verschillende klachten. Denk bijvoorbeeld aan slecht slapen, een angstig of opgejaagd gevoel, hartkloppingen, hoofdpijn, heel moe zijn of veel. Dat wil je natuurlijk het liefst voorkomen, maar hoe doe je dat?

1) Neem controle over je gedachtes

Lotte: “Pak een vel papier en schrijf op welke zaken er op dit moment allemaal spelen in je leven. Waar ben je allemaal mee bezig? Over welke projecten en taken probeer je je aandacht op dit moment te verdelen? Door even je hoofd leeg te schrijven krijg je overzicht. Dit overzicht geeft je controle. En dat helpt stress verminderen.”

2) Wees mindful

“Mindfulness is het tegenovergestelde van steeds maar doorgaan op de automatische piloot. Je houdt je bezig met wat je nú aan het doen bent. Daardoor kom je dichter bij je gevoel, zonder erover te oordelen. Probeer eens op te merken wat je allemaal voelt, ziet, hoort en ruikt. VGZ heeft een handige (gratis!) app die je daarbij helpt.

Extra tip: Ga de natuur in! Even een (korte) wandeling of lekker op een bankje zitten staren naar alles om je heen kan erg ontspannend zijn. Geniet van de rust, van wat je ziet en hoort, zodat je lichamelijk én geestelijk ontspant.”

3) Deel je tijd goed in

“Door je beschikbare tijd goed in te delen voorkom je stress over of je alles wel redt. Dat kan bijvoorbeeld door middel van goede to do-lijstjes en door realistisch(!) de tijd in te schatten die je nodig hebt. Check de tips voor het verbeteren van je studievaardigheden op MijnSaxion.nl/studieplatform.”

4) Pak je rust

“Neem voldoende tijd om bij te komen van stressvolle situaties. Op die manier ren je niet meteen door, maar heb je even de tijd om op adem te komen. Als het kan, plan dan na spannende of stressvolle momenten tijd in om dingen te doen waar je blij van wordt. Bijvoorbeeld voor je hobby’s, een lange wandeling of om te luisteren naar muziek.”

5) Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

“Sporten is goed voor de geest. Er komen namelijk twee belangrijke stofjes vrij bij bewegen: BDNF (brain-derived neurotrophic factor) en endorfine. Beide stofjes ondersteunen de hippocampus, een deel van je hersenen dat zorgt voor een remmende werking in de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Dat gebeurt al als je drie keer per week een halfuur matig intensief beweegt.”

Handige sites

• www.gripopjedip.nl: een gratis onlinecursus die helpt om grip te krijgen op depressieve klachten bedoeld voor jongeren en jongvolwassenen (16-25 jaar).

• www.snelbeterinjevel.nl: biedt gratis 3 onlinetrainingen aan om zelfstandig te werken aan slaap-, pieker- of stressklachten.

• www.mentaalvitaal.nl: voor iedereen die meer wil weten over mentale gezondheid en daar zelf actief mee aan de slag wil.

• www.mindblue.nl: een nieuwe online community waar mensen met een depressie en hun naasten ervaringen kunnen delen én met elkaar in contact kunnen komen.

Susan Muskee

Susan is freelance journalist, tekstschrijver, oud-Saxion-studente en rasechte Deventerse. Ze schrijft ’s zomers het liefst in de zon op haar dakterras en ’s winters op de grond in de woonkamer met haar rug tegen de radiator (niet erg arbo-technisch verantwoord, wél lekker warm).