stock conference call
Studentenleven

Technische Bedrijfskunde-studenten maken online kennis met toekomstige werkgevers

Hoe breng je studenten in tijden van corona in contact met het werkveld? Dat is wat Myrthe Kloppers en Arjan Krijgsman van de opleiding Technische Bedrijfskunde zich afvroegen. Woensdag organiseerden zij samen met vijfdejaarsstudenten de TBK Experience, een online sessie waarmee ze eerstejaarsstudenten kennis lieten maken met alumni en potentiële werkgevers. “Erg leuk om te zien wat oud-studenten nu voor werk doen.”

De TBK Experience is volgens docent en mede-organisator Myrthe Kloppers ontstaan door een samenloop van omstandigheden. “Onze eerstejaarsstudenten zitten vanwege corona maar een beetje in hun eentje achter een scherm", vertelt ze. "En hoe kunnen zij nou bedenken wat ze na de opleiding willen doen als ze het werkveld niet eens kennen?” Studenten van de opleiding Commercieel Technische Bedrijfskunde, oftewel BK5, een eenjarige studieroute ter aanvulling op Technische Bedrijfskunde, moesten bovendien nog een excursie organiseren om werkervaring op te doen. “Dat hebben ze dit jaar, ook vanwege corona, niet gedaan. Zij hebben mijn collega Arjan Krijgsman en mij uiteindelijk geholpen dit event te organiseren, met draaiboek en al. Het was dus echt voor studenten, door studenten. Heel leuk.”

Bijna 300 eerstejaarsstudenten waren woensdagochtend aanwezig bij de opening van het event. Afgevaardigden van Kozijnshop.nl, Demcon, BIM4ALL, Tuinte, Aqua+ en Benchmark Electronics hielden verdeeld over twee rondes een openingspitch, zodat de studenten een weloverwogen keuze konden maken van welk bedrijf ze de vraag-maar-raak-sessie wilden bijwonen. Hier konden ze onder meer enkele oud-studenten van de opleiding het hemd van het lijf vragen. Bovendien nam Benchmark Electronics de studenten tijdens de lunchlezing live mee door het productieproces van het bedrijf. ”Deze dag was ook bedoeld als hart onder de riem voor onze studenten”, vertelt Myrthe. “Als in: hou vol, zo kan je toekomst eruit komen te zien.”

Eerstejaarsstudent Daan Bomers over het nut van de TBK Experience

Stageplek

Eerstejaarsstudent Daan Bomers vond het een nuttige dag. “Ik vond het erg leuk om te zien wat oud-studenten nu voor werk doen”, vertelt hij. “Ik heb nog geen idee wat ik hierna wil, dus het is goed om op deze manier te zien wat je later allemaal met de opleiding kunt. Bij de eerste sessie zat een oud-student met een eigen onderneming, Kozijnshop.nl. Dat vond ik vooral interessant, omdat ik later misschien ook een eigen onderneming wil starten.”

Hij heeft geen digitale visitekaartjes uitgewisseld met de bedrijven, maar, vertelt hij, misschien komt dat nog. “Ze zeiden dat we later nog contact met ze op mochten nemen, bijvoorbeeld als we een stageplek zoeken. Sommige bedrijven leken me wel leuk en volgend jaar moeten we al stagelopen”, aldus Daan, “dus misschien dat ik dat alsnog wel doe.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.