Vooruitblik op 2021: hoe gaan we nu verder?
Zoals bij de terugblik op 2020 in de vorige editie van onze INTO TLC is aangekondigd, volgt hier een vooruitblik naar wat er voor 2021 bij OSS-TLC in de roadmaps staat.
Leeromgeving integratie Bb en Teams
Binnen de themagroep digitale leeromgeving zijn we vooral bezig om de eisen en wensen die kopgroepen hebben, t.a.v. SOM onderwijs in de digitale leeromgeving, concreet te maken. Hiervoor zijn er meerdere gesprekken waarin we met de kopgroepen sparren over de blauwdruk van hun SOM onderwijs. Wij proberen op basis hiervan een schets te maken van de mogelijkheden die er zijn in het huidige applicatielandschap van Saxion. Hierdoor ontstaat er ook een helder beeld van wat er nu mogelijk is en wat er nog niet kan.
Eén van de punten die vanuit iedere kopgroep als zeer belangrijk wordt gezien is het meer gebruikmaken van Microsoft 365 in het onderwijs (denk o.a. aan Teams for Education) en dit tevens goed te laten aansluiten bij de huidige onderwijsapplicaties. We kijken dus specifiek naar de mogelijkheden die Microsoft 365 ons biedt en hoe we hiermee tegemoetkomen aan de eisen en wensen van de kopgroepen. Ook brengen we in beeld welke (technische) randvoorwaarden er zijn om goed gebruik te kunnen maken van Microsoft 365 als onderdeel van de digitale leeromgeving. We hopen enkele prototypes uit te kunnen werken die als template breed toepasbaar zijn binnen Saxion.
Toetsing - Implementatie nieuwe toetsapplicatie
De afgelopen jaren zijn we bezig geweest met de voorbereiding van de Aanbesteding van een nieuwe toetsapplicatie. Eind 2020 is de keuze definitief gevallen voor het pakket TestVision van Teelen ter vervanging van de huidige toetsapplicatie Surpass. In 2021 ligt de focus primair op het implementeren van TestVision binnen alle academies. Alle betrokkenen in het toetsproces zullen worden geschoold door Teelen en/of TLC. Uiteraard zorgen we ook voor goede instructies voor docenten en studenten. In het eerste kwartaal zijn we in samenwerking met BSO druk bezig voor de technische implementatie, in het tweede kwartaal zal de focus komen te liggen op de functionele implementatie. Het doel is dat we vanaf het studiejaar 2021-2022 volledig toetsen in TestVision. Uiteraard zullen we tijdens en na de implementatie ook onderzoeken hoe TestVision zo optimaal mogelijk ingezet kan worden voor ontwikkelingsgericht toetsen, zowel online als op locatie. Een nauwe samenwerking met SOM zal hier dan ook voor plaatsvinden.
Toetsing - Pilots met peerfeedback
In 2021 zullen bij een aantal opleidingen pilots voor peer review plaatsvinden met een of meerdere tools voor peerfeedback en/of peer assessment. Binnenkort vinden overleggen plaats om de pilots gezamenlijk voor te bereiden met de betrokkenen vanuit de academies. Houd de nieuwsbrief in de gaten voor meer informatie!
Docentprofessionalisering
Begin 2021 start de pilot PLG ‘Docent als ontwikkelaar van blended onderwijs’. PLG staat voor Professionele Leergemeenschap. Na een gedegen intake volgt een korte kennismaking met SOM, waarin de focus ligt op de docentrol ‘Ontwikkelaar’. De docentscan wordt gebruikt als nulmeting, vervolgens werken deelnemers aan de PLG aan hun persoonlijke leervraag. De individuele deelnemer leert van het collectief en het collectief leert van de individuele deelnemer; docenten ervaren aan den lijve het uitgangspunt van SOM dat studenten leren in communities. Ook de gepeilde behoefte onder Saxiondocenten naar het uitbreiden van activerende werkvormen en praktische handvatten krijgt in het voorjaar van 2021 zijn beslag in Blendy en op Eduxion.
Onderzoek
Sinds het begin van de coronaperiode monitort Saxion de kwaliteit van het (online) onderwijs. In samenwerking met Kwaliteit & Regelgeving zet TLC regelmatig onder zowel studenten als docenten Saxion breed een enquête uit om de ervaringen en beleving van dat moment in beeld te brengen. Gedurende het verdere verloop van het studiejaar 2020-2021 zal dit monitoringsonderzoek gecontinueerd worden. Tevens zijn ontwikkelingen in gang gezet om over diverse onderwerpen met studentenpanels in gesprek te gaan. Verder ondersteunen we academies de komende periode bij het zoeken naar de aspecten die een verbetering van de leeromgeving hebben opgeleverd. De vraag ‘wat willen we uit de coronaperiode behouden’ staat hierbij centraal. Als gevolg van de covidpandemie zijn we als Saxion noodgedwongen op zoek gegaan naar andere onderwijsvormen. Een vorm die sinds dit studiejaar binnen Saxion Parttime School wordt uitgeprobeerd is het Hybride Klaslokaal; studenten volgen tegelijkertijd zowel op de onderwijsinstelling (onsite) als op afstand (vanaf een zelfgekozen locatie) online onderwijs (Butz, Stupnisky, Pekrun, Jensen & Harsell 2016; (Raes, Detienne, Windey & Deaepe, 2020). TLC is onder leiding van het Lectoraat Innovatief & Effectief Onderwijs in de afrondende fase van het onderzoek naar het Hybride Klaslokaal. De positieve resultaten worden meegenomen in het project Classroom of the Future.
De stand van zaken van Onderzoek in Onderwijs (OiO) wordt in kaart gebracht op basis van gegevens die vanaf najaar 20/21 zijn verzameld. Op basis daarvan wordt een plan uitgewerkt voor vervolgstappen om OiO waar nodig te versterken of effectiever te maken. Op het gebied van interdisciplinair onderzoek worden bijdragen geleverd aan een SOM-handreiking voor interdisciplinair onderzoek en zal recent ontwikkeld lesmateriaal bij het Smart Solutions worden getest en geëvalueerd. De herziene cursus “Onderzoekend vermogen voor docenten” wordt via Saxion Academy aangeboden aan opleidingsteams en via open inschrijving voor individuele docenten. Consultatie op het gebied van OiO zal plaatsvinden aan opleidingsteams, 3S, SOM, Honours Program en betrokkenen bij institutional research.
De resultaten van de hiervoor genoemde onderzoeken vormen mede het fundament voor zowel de docentprofessionalisering als mede de verdere ontwikkeling van de leeromgeving. TLC levert zowel op academieniveau als Saxion breed de komende periode haar bijdrage hieraan.
Verdere integratie TLC en SOM - Dive into SOM
Om TLC verder mee te nemen in het gedachtegoed van het Saxion Onderwijs Model (SOM) en de onderwijskundige ondersteuning vanuit OSS te versterken is gestart met een zogenaamde Dive into SOM. Bij de eerste sessie wordt met name ingegaan op de onderwijskundige inhoud, modellen en kaders vanuit SOM. Ter voorbereiding is gevraagd het E-magazine over SOM, dat eerder binnen Saxion gedeeld is, en de handreikingen en tools op Eduxion goed door te nemen. Na de eerste inhoudelijke kennismaking met SOM, zal het vervolg zich met name richten op de nieuwe rol van TLC (zowel op teamniveau als persoonlijk niveau), werkwijze en veranderprocessen en -cultuur.
TIOS
Om de ondersteuning van de academies optimaal te organiseren wordt er per domein een Team Integrale Onderwijs Support (TIOS) samengesteld. Hieronder verstaan we een team met eerstelijns experts (kwaliteitszorgmedewerker, onderwijskundige, learning designer, eventueel aangevuld met een onderwijslogistiek adviseur). Daarnaast een tweedelijns team van meer specialistische OSS-collega’s (denk aan Studentsucces, International Office). TIOS is in the lead en daarmee kunnen de specifieke vragen van de academie en de noodzakelijke ondersteuning bij bijvoorbeeld onderwijsontwikkelingen en implementatie SOM optimaal ondersteund worden.
Het streven is dat per september de TIOS operationeel zijn.
Binnen OSS worden hiernaast de komende tijdplannen gemaakt voor de overgang van het SOM-programma naar de staande organisatie. Hierbij is zowel aandacht voor het overdragen/beleggen van inhoudelijke expertise als de doorontwikkeling van de veranderaanpak, werkwijze en organisatiecultuur, waarbij het Samen Onderwijs Maken centraal staat.
Informatie Voorziening (IV)
Er spelen verschillende zaken. De belangrijkste nu zijn:
Vanaf start 2021 wordt SOM ook vanuit het BIM onderwijs actief ondersteund om vraagstukken die spelen om te zetten naar concrete verzoeken richting de informatievoorziening. Dit zal het komend jaar verder worden uitgewerkt om zo SOM ook in processen en applicaties verder vorm te gaan geven.
Eind 2020 is vanuit de BSO het Integrated Service Management (ISM) geïntroduceerd. Het team IV binnen TLC is actief bezig met de BSO om dit proces zodanig in te richten dat het onderwijs hier het komende jaar op een goede manier door ondersteund gaat worden.
De processen voor het aanvragen van onderwijsapplicaties worden verder geoptimaliseerd.
In samenwerking met de keten onderwijslogistiek werken we aan 1 loket voor alle academieverzoeken. Daartoe is per domein met alle PIM’mers gesproken. Nu wordt dat verder uitgewerkt en ingericht.
Project Learning Analytics
Het project heeft als doel het studiesucces van studenten te vergroten door gebruik te maken van data. Iedere actie die iemand online doet laat sporen achter. Dat Google en Facebook dat doen is bekend, maar ook de verschillende tools die binnen Saxion gebruikt worden kunnen dat. Denk bijvoorbeeld aan informatie over welk lesmateriaal geraadpleegd is. Wanneer? Voor hoelang? Welke opdrachten zijn gedaan en welke niet? Is een student überhaupt ingeschreven voor modules? Wat was het resultaat van de toets? Waren ze aanwezig bij lessen, en nog heel veel meer... Op zichzelf is deze informatie al interessant, maar door slimme combinaties te maken kan er waardevolle informatie verzameld worden ter verbetering van (de kwaliteit van) het onderwijs. Uiteraard binnen alle regelgeving rondom privacy.
Het project gaat daarom dashboards bouwen die de organisatie helpen om aan dit doel gerelateerde informatie te tonen, zodat een docent of slb’er op basis daarvan lessen kan verbeteren, studenten beter kan begeleiden, of zodat een manager, onderwijskundige of directeur bepaalde rapportages kan inzien.
Voordat er Dashboards gebouwd gaan worden wil het projectteam duidelijkheid krijgen over welke informatie gewenst is en wat we daar dan mee willen. Om dat helder te krijgen houden we sessies met verschillende stakeholders (docenten, slb’ers, managers en in een later stadium ook studenten) om User Stories boven tafel te krijgen.
De deelnemers voor de sessies worden geworven in maart. De sessies zullen plaatsvinden in april-mei. Daarna zal in een selectie gemaakt worden van te realiseren dashboard(s). Hier wordt in juni een besluit over genomen. De gekozen dashboards zullen in de periode juni tot november worden gerealiseerd.
Saxion video-unit: 2021 in beeld
De video-unit legt de focus op het maken van professionele en kwalitatief hoogwaardige educatieve video- en audioproducties. Ook in 2021. We hebben door Covid-19 en de maatregelen die landelijk en dus ook voor Saxion gelden, onze dienstencatalogus uitgebreid met livestreams, webinars en podcasts. We voorzien dat in 2021 deze diensten vanuit de Saxion video-unit ruimschoots aan bod zullen komen.
Livestreams:
Het faciliteren, organiseren en ondersteunen van livestreams zijn voor het onderwijs op Saxion momenteel noodzakelijke (media)middelen om een deel van het onderwijs doorgang te kunnen laten vinden. Dit jaar staat het livestreamen bij ons in een doorontwikkelproces, zowel in technische als in organisatorisch zin. Er zijn plannen in ontwikkeling om de samenwerking met de Saxion-afdelingen; Saxion events, OSS-events en DCM-events te intensiveren zodat we hier de krachten kunnen gaan bundelen en er een betere afstemming kan plaatsvinden. De focus van de video-unit zal blijven liggen op ‘relevant voor studenten en daarmee het onderwijs’.
Podcasts:
We organiseren workshops en maken factsheets waarin we uitleg geven welke stappen ervoor nodig zijn om een goede educatieve podcast te ontwikkelen. In samenwerking met de academies en lectoraten gaan we deze onderwijs gerelateerde podcasts maken. We gaan een serie ontwikkelen voor het Saxion brede project ‘Classroom of the future’. Maar ook zullen we middels podcast dan wel video de ontwikkelingen in het kader van SOM blijven volgen.
Kennisbevordering:
De Saxion video-unit houdt zich eveneens bezig met het ontwikkelen van factsheets, webinars en workshops in het kader van kennisbevordering op het gebied van het inzetten van media in het onderwijs. Ook dit jaar zullen we wederom de input leveren voor de landelijke Week van de Mediawijsheid. Dit doen we in overleg en in afstemming met TLC en verschillende academies.
Open
Met betrekking tot open onderwijs zullen we de samenwerking met de Saxion Bibliotheek verder versterken. Zo werken we samen aan een workshop over open leermaterialen die we binnen Saxion gaan aanbieden. Deze workshop kan docenten helpen om open leermaterialen in te zetten in hun (nieuw ontwikkelde SOM) onderwijs. De oorspronkelijk door SURF ontwikkelde en gegeven workshop wordt door ons aangepast en hergebruikt (practice what you preach).
Microcredentialing - Edubadges & Open Badges
Voor een aantal mensen zijn dit wellicht nog termen die niet meteen een beeld oproepen. Het gaat om ontwikkelingen die vooral nog het beste onder de noemer ‘onderwijsinnovatie’ weggezet kunnen worden. Afgelopen jaar is onder de vlag van de OnderwijsinnovatieHub gestart met het opzetten van experimenten met Edubadges en Open Badges. Hierbij ligt niet alleen de focus op de tooling, maar komt daar vooral ook een stuk visieontwikkeling en beleid bij kijken. Met betrokkenen van de experimenten, kwaliteitszorg, onderwijskundigen, ICT, communicatie etc. is de intentie om het aankomend jaar de eerste Edubadges en Open Badges te gaan uitreiken. In het proces ernaartoe zal op basis van de ervaringen en inzichten het komen tot advies of en hoe dit mogelijk in de toekomst in te zetten. Tevens wordt er op landelijk niveau aangesloten bij de ontwikkelingen van Microcredentialing. Vanaf september 2021 zullen er pilots gaan starten rondom deze ontwikkeling en zal de intentie zijn om mee te draaien met Saxion in de landelijke pilot.
SURF Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT
Het Versnellingsplan is inmiddels over de helft van de looptijd van het project. Vanuit de verschillende zones, Aansluiting arbeidsmarkt verbeteren, Docentprofessionalisering en Flexibilisering, schieten er inmiddels initiatieven als paddenstoelen uit de grond. Vanuit de zone Docentprofessionalisering is de hierboven genoemde PLG ‘Docent als ontwikkelaar van blended onderwijs’ ontstaan. Ook zijn er in de zone tools ontwikkeld, zoals de Bewegingssensor, waarmee een inhoudelijk gesprek gevoerd kan worden over de integrale ondersteuning van onderwijsinnovatie met ICT. Op Saxion worden de tools op kleine schaal gebruikt, momenteel wordt er gekeken naar bredere implementatie. De zone Flexibilisering is tot verschillende studentroutes gekomen, zoals in je eigen tempo studeren of modulair studeren. In het Saxion Onderwijs Model zijn een aantal van die studentroutes opgenomen. Komende tijd zal daar nog meer aandacht aan worden gegeven. Ook wordt er met behulp van microcredentials ingezet op flexibeler studeren. Vanuit de zone Aansluiting arbeidsmarkt verbeteren wordt er ingezet op digitale vaardigheden van studenten, door bijvoorbeeld digitale vaardigheden nauwer te verweven in het curriculum van opleidingen of door het leren in hybride leeromgevingen. Hiervoor wordt momenteel materiaal doorontwikkeld. Daarnaast wordt er aan een overzicht gewerkt waar opleidingen informatie kunnen vinden over digitalisering in hun vakgebied. De planning is dat dit op hele korte termijn wordt gepubliceerd en verspreid. Een update zal volgen in een volgende INTO TLC.
Tot zover de OSS-TLC plannen voor 2021 in de verschillende roadmaps. Nieuwsgierig naar de vorderingen? Via de website en de nieuwsbrief INTO TLC houden we je op de hoogte.