Toekomstbestendig Economieonderwijs
Woensdag 20 november vond bij Saxion Deventer het 3e NewBee-festival plaats en was Saxion even het centrum van de ontwikkeling toekomstbestendig economieonderwijs in het hbo in Nederland. Ca. 150 deelnemers vanuit 15 hbo-instellingen waren bij Saxion Deventer te gast om hier samen aan te werken.
Het Newbee-festival is gestart door enthousiaste docenten en lectoren die zich al langer hard maken voor de vernieuwing van het economieonderwijs. Vanaf dit jaar is Newbee een vast onderdeel van de Week van het Economieonderwijs dat landelijk wordt georganiseerd als aanjager van de vernieuwing van het economieonderwijs in alle onderwijslagen.
Waarom ander economieonderwijs nodig is?
De grote veranderingen in de wereld hebben invloed op onze economische opvattingen. De afgelopen decennia is de economie vooral gericht geweest op het vergroten van onze materiële welvaart en het nastreven van groei en individueel succes. We weten niet beter en dat zit diep in ons DNA. Maar het is een verhaal dat in het westen niet langer houdbaar is als je bijvoorbeeld kijkt naar de onderzoeken van Stockholm Resilience Centre waaruit blijkt dat we 6 van de 9 planetaire grenzen hebben overschreden.
Nieuwe kansen
Vanuit de wetenschap weten we dat het uitputten en vervuilen van de hulpbronnen van onze aarde zo niet kan doorgaan. Daarom is het verhaal over onze economie en onze samenleving aan het veranderen. Daarnaast zien we dat de ongelijkheid tussen mensen toeneemt en er wereldwijd sprake is van een afname van de mentale gezondheid.
Waar we vorige eeuw enorme vooruitgang hebben geboekt dankzij onze economische groeibenadering weten we nu dat we tot nieuwe keuzes moeten komen en het verhaal over de economie fundamenteel moeten transformeren. Dit klinkt bedreigend maar het biedt ook nieuwe kansen.
Nieuwe opvattingen
Voor het onderwijs betekent het dat we de nieuwe realiteit en de daarbij behorende wetenschappelijke inzichten meenemen in alle vakgebieden. We willen onze studenten voorbereiden op de toekomst en daar hoort bij dat nieuwe opvattingen en een nieuwe kijk op economie een onderdeel van de studie wordt. Voor het economische domein is een belangrijke rol weggelegd om als regisseur van transities de balans te herstellen tussen ecologische, sociale, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en de bruggen tussen belangen te bouwen.
Koplopers
Fundamentele veranderingen starten altijd bij koplopers. NewBee is gestart door een groep koplopers in het economieonderwijs. Mensen die bezig zijn met de doorbraak naar toekomstbestendig economieonderwijs in alle economische studies. Ondertussen is de groep koplopers uitgegroeid tot een brede beweging die actief is in alle hogescholen in Nederland. Naast deze bottom-up beweging is er sinds 2023 een sectorplan voor het economische domein waarin staat dat we studenten opleiden om bij te dragen aan brede welvaart en meervoudige waardecreatie.
Meervoudige waardecreatie betekent dat je naast financiële consequenties ook de impact van beslissingen op de ecologie en de sociale verhoudingen meeweegt in besluiten. Dat is best onwennig voor veel docenten en daar speelt NewBee en de Week van het Economieonderwijs op in.
Aanmoediging is nodig omdat vernieuwen altijd gepaard gaat met weerstanden.
De plek der moeite
Het doel is om docenten te inspireren en van elkaar te laten leren hoe nieuwe economische principes werken en kunnen worden geïntegreerd in opleidingen. En NewBee is er om elkaar te aan te moedigen om tot samenwerking te komen. Aanmoediging is nodig omdat vernieuwen altijd gepaard gaat met weerstanden. Tijdens NewBee heeft het lectorenplatform dat aan de wieg stond van NewBee een mooi boekje uitgereikt dat gaat over de ‘plek der moeite’ om docenten en studenten te helpen omgaan met de moeite en weerstand die hoort bij transities.
Aan het einde van de dag zijn de belangrijkste opbrengsten en dilemma’s rondom de vernieuwing van economieonderwijs besproken met een panel dat bestond uit Timo Kos (bestuurder), Ruby Fasten (SAC) Michael van Straalen (werkveld) Wilfred Sonsma (Alliantie opleiding betekeniseconomie) en Mathijs Fokkema (student) waarin de vragen en dilemma’s vanuit verschillende perspectieven zijn besproken.
Docenten met inhoudelijke vragen kunnen contact opnemen met:
Aldo van Duivenboden, organisator NewBee 2024, onderwijs InnovatieHub