Saxion IBS studenten helpen bedrijven hun internationale positie te versterken
Business

Studenten International Business School helpen bedrijven hun internationale positie te versterken

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Hoe verstevig je als bedrijf je (internationale) positie? Dat vraagt om onderzoek. Het afgelopen half jaar ondersteunden ruim 200 Saxion-studenten van de International Business School bedrijven met vraagstukken uit de praktijk. Van marktverkenningen tot nieuwe vormen van netwerken. “Door online te werken, is de wereld groter geworden. We hebben opdrachtgevers van Zwolle tot Zuid-Afrika,” vertelt coördinator Paulien Olde Bijvank.

Paulien is verbonden aan de International Business School (IBS) en coördineert het semester waarin bedrijven en studenten elkaar vinden rond de verschillende business cases. “Vanuit Saxion zoek ik naar een ideale en kwalitatieve match: tussen bedrijven, hun vraagstukken én onze studenten die daarmee aan de slag gaan.” Vanwege het internationale karakter van de IBS is het bijvoorbeeld belangrijk dat bedrijven goed in het Engels kunnen communiceren en open staan voor samenwerking met studenten die vanuit de hele wereld bij Saxion aan de IBS studeren, legt Paulien uit.

Projectgroepen werken aan een business case voor een bedrijf

Hoe ziet de samenwerking er voor bedrijven uit? “Onze klassen van gemiddeld dertig studenten werken, verdeeld in projectgroepen, aan een business case voor één bedrijf. Dat levert de onderneming dus een brede blik op nieuwe mogelijkheden op. Zo kunnen we de projectgroepen voor één bedrijf verschillende deelaspecten, landen of markten laten onderzoeken. Wie voet aan de grond wil krijgen in Azië, moet voor China misschien wel een andere strategie hanteren dan voor Japan,” aldus Paulien.

Keuzevrijheid en maatwerk voor deelnemende bedrijven

Zodoende levert een traject met Saxion bedrijven keuzevrijheid en maatwerk op. Eén klas met eerste- en tweedejaars IBS-studenten levert verschillende adviesrapporten aan het bedrijf. Dat kiest op zijn beurt wat wenselijk is: “Sommige ondernemingen vragen ons naar de beste twee rapporten. Andere directies willen alles weten dat de studenten hebben onderzocht en reserveren een dag om naar de presentaties van de projectgroepen te luisteren. Die flexibiliteit voor bedrijven is een mooi aspect aan de samenwerking.”

Doordat verschillende projectengroepen aan de slag gaan rond één opdracht, krijgen we verrassende en creatieve inzichten van de studenten terug. Bij onze businessclub zijn 160 internationaal actieve bedrijven aangesloten.

Monique Oosterveld.jpg
Monique Oosterveld, directeur bedrijfsvoering en projecten bij World Trade Center Twente

Afgeschermd online platform

Monique Oosterveld, directeur bedrijfsvoering en projecten bij World Trade Center Twente, heeft inmiddels al een tweede lichting Saxion-studenten over de (digitale) vloer. Het concept is haar zo goed bevallen, dat ze er mee doorgaat. “Doordat verschillende projectengroepen aan de slag gaan rond één opdracht, krijgen we verrassende en creatieve inzichten van de studenten terug. Bij onze businessclub zijn 160 internationaal actieve bedrijven aangesloten. Van onze leden hoorden we dat ze behoefte hadden aan een afgeschermd online platform om informatie uit te wisselen en te netwerken. Daar hebben de studentengroepen zich over gebogen en adviezen over uitgebracht.”

Martkverkenning voor Indonesië

De twee nieuwe groepen gaan nu voor WTC Twente aan de slag met een marktverkenning voor Indonesië en de analyse van vraagstukken over reshoring en nearshoring. Een thema dat sinds corona voor een groeiende groep bedrijven relevanter is geworden, legt Oosterveld uit. Ze benadrukt wel dat het belangrijk is dat deelnemende bedrijven de ruimte hebben om aandacht aan het project te besteden. “Neem als opdrachtgever de studenten goed mee in je wensen en kaders. Input is output: als je er energie in stopt, dan levert dat ook mooie resultaten voor je business op.”

De regio, maar ook Zuid-Afrika, Korea en Californië

Het semester met business cases heeft in coronatijd vleugels gekregen, vertelt Paulien Olde Bijvank. Het is er ook door veranderd. “De meeste van onze internationale studenten volgen het onderwijs online, vanuit hun land van herkomst. Zo werken ze ook in hun projectgroepen wereldwijd aan de business cases voor bedrijven die met Saxion in zee gaan.” Hoewel de blik van de opleiding al breed en internationaal gericht was, ziet Olde Bijvank dat het online werken een enorme boost gegeven heeft aan de mogelijkheden voor bedrijven om aan het programma mee te doen. “Natuurlijk blijven we volop samenwerken met de regio, maar omdat iedereen nu ervaart wat online samenwerken kan opleveren, gaan de studenten daarnaast aan de slag voor opdrachtgevers uit andere delen van de wereld. Voor het volgende semester haken er ook bedrijven aan vanuit Zuid-Afrika, Korea en Californië.”

Het maakt het IBS-programma meer dan ooit tot een wereldwijde hub, waarin studenten en het bedrijfsleven enorm van elkaar kunnen profiteren. “Uit enquêtes en gesprekken met onze studenten, merken we dat ze dit soort uitdagende projecten al in de eerste fase van hun studie enorm waarderen. Net als de kennismaking met verschillende branches en industrieën. De studenten kunnen terugvallen op ons docententeam dat hen begeleidt."

We vroegen de studenten te onderzoeken of het mogelijk was onze nieuwe 100% composteerbare sokken retour te krijgen van de consument. De sokken worden daarmee circulair. We schreven de opdracht uit en ontvingen diverse uitgewerkte voorstellen van de studenten. Daar borduren we op voort.

Pascal Betten.jpg
Pascal Betten, managing director Euro Sox Plus BV

Composteerbare sokken

Pascal Betten is managing director van het bedrijf Euro Sox Plus BV en maakte het afgelopen half jaar ook voor het eerst gebruik van het IBS-programma: “We vroegen de studenten te onderzoeken of het mogelijk was onze nieuwe 100% composteerbare sokken retour te krijgen van de consument. De sokken worden daarmee circulair. We schreven de opdracht uit en ontvingen diverse uitgewerkte voorstellen van de studenten. Daar borduren we op voort.” Betten raadt andere bedrijven van harte aan om in het traject te stappen, mede vanwege de goede begeleiding vanuit Saxion: “Die heb ik als zeer positief ervaren. De studenten moeten de opdrachten natuurlijk uitvoeren, maar worden daarbij goed begeleid door hun docenten.”

Duurzaamheid en conscious business

Bij de opdracht voor Euro Sox Plus BV lag de nadruk sterk op duurzaamheid. Volgens Paulien Olde Bijvank loopt dat thema als een rode draad door veel van de opdrachten. “Vanuit de opleiding profileren we ons sterk op conscious business. Als toekomstige business professional moeten studenten zich er van bewust zijn dat hun adviezen en besluiten niet alleen gevolgen hebben voor ‘profit’, maar ook voor ‘planet’. Ze leren belangen af te wegen en de gevolgen van bepaalde keuzes te doorzien. Natuurlijk willen ze allemaal zo groen, duurzaam en inclusief mogelijk adviseren, maar het is goed dat ze ervaren dat de wereld nog niet altijd zo in elkaar zit. We leren onze studenten kennismaken met dat spanningsveld. Ook om ze er van bewust te maken wat ze daar zelf aan bij kunnen dragen.”

Neem contact op

Kunnen onze IBS-studenten een half jaar aan de slag voor jouw onderneming? Wil je eerst meer weten over deze samenwerking met Saxion? Neem contact op met Paulien Olde Bijvank van de Saxion International Business School

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Saxion Apeldoorn (bron: brandportal) Onderwijs

Twee nieuwe Saxion-masters geven straks antwoord op vraagstukken rond gezondheid en duurzaamheid

13 november 2024
Onderwijs

Professionele Leergemeenschap: vertragen voor inzicht

11 november 2024
Saxion Wervingscampagne by StR - JPEG - Lars - 3906 (2).jpg Onderwijs

Alle must-know tips voor de open dagen