Sam.jpg
Business

Alumnus Sam is met Vertaalbureau Perfect een B Corp: 'Het pionieren vind ik interessant'

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Sam van Gentevoort begon tijdens zijn studie Commerciële Economie met Vertaalbureau Perfect en stak hier zo veel tijd in, dat hij langer deed over zijn studie. Maar niet zonder succes: zijn bureau heeft als een van de weinige bedrijven in Nederland het B Corp-keurmerk, omdat ze niet alleen streven naar winst, maar ook een sterke focus hebben op mens, milieu en maatschappij. “We overschatten wat we op de korte termijn kunnen bereiken en onderschatten wat we op lange termijn kunnen bereiken.”

Hallo Sam, wat doe je voor werk?

“Tijdens de studie ben ik begonnen met ondernemen. Eerst met alleen Duitse vertalingen en later ook voor alle talen met Vertaalbureau Perfect. Hoe dit zich heeft ontwikkeld is een mooi verhaal. Ik wilde eerst een detacheerbedrijf oprichten voor bemanning voor superjachten en het benodigde startkapitaal met het vertaalbureau verdienen. Dit idee is ontstaan vanuit de andere opleiding die ik heb afgerond: Maritiem Officier. Het online businessmodel voor het vertaalbureau sprak mij erg aan en het ging heel goed, daarom ben ik verder gegaan met het vertaalbureau. Tijdens mijn studie heb ik de minor Creatief Ondernemen gevolgd en zo kwam het idee voor het vertaalplatform Fairlingo, dat ik vijf jaar geleden ben gestart.”

Wat doe jij precies binnen je bedrijf?

“Mijn functie is teamcoach business development. Ik ben geen directeur, want we werken op basis van zelfsturing. De taken die ik uitvoer zijn innovatieprojecten, zoals een vertaalgeheugen ontwikkelen, klantonderzoek, collega´s met vraagstukken helpen, strategieontwikkeling, verbeteringen in onze dienstverlening doorvoeren en valuaties opstellen en begeleiden.”

Jouw bedrijf heeft een B Corp-certificering. Wat houdt dat in?

“B Corps streven naar een wereldwijde cultuuromslag om succes in het bedrijfsleven opnieuw te definiëren en een meer inclusieve, duurzame economie te creëren. Dit betekent dat zij zich niet alleen richten op het behalen van winst, maar ook een sterke focus hebben op mens, milieu en maatschappij. Het motto van het Conscious Business Lab (de organisatie achter de B Corp-certificering) luidt dan ook: ‘Using business as a force for good’. Wij zijn een van de 48 B Corp-bedrijven in Nederlands, net als Triodos bank, Auping en Tony Chocolonely. De B Corp-certificering sloot al best goed aan bij onze bedrijfscultuur, maar we moesten nog wel stappen zetten betreft onze impact op het milieu. We besteden bijvoorbeeld 10% van onze winst aan duurzaamheid en 10% van onze winst aan een collectieve winstuitkering.”

Commerciële Economie-alumnus Sam met een tip voor studenten

Wat vind je het leukste van je werk?

“Het samenspel van streven naar harmonie in het bedrijf en pionieren als ondernemer. Onder harmonie versta ik dat we meestal tevreden klanten en medewerkers hebben en onze kernwaarden toepassen. Zo kan je als bedrijf betekenis creëren voor klanten én medewerkers. Dat geeft mij veel voldoening. Het pionieren vind ik interessant omdat ik nieuwe ideeën in praktijk kan brengen. Zo kan je je onderscheiden van de concurrentie. Ook vind ik het leuk dat je de hele wereld kan bereiken met een online bedrijf.”

Wat is het meest bijzondere in jouw loopbaan tot nu toe?

“Ik denk niet direct aan één ding, maar het is meer een mix van diverse mijlpalen. Dat we een B Corp zijn geworden vind ik misschien wel het meest bijzondere, omdat daar veel dingen samen komen. We zitten natuurlijk in de coronasituatie en dat het thuiswerken zo goed gaat, vind ik erg bijzonder. En dat we als studentenbedrijf zijn uitgegroeid naar een van de grootste vertaalbureaus van Nederland met zoveel tevreden klanten. Daar sta ik ook regelmatig bij stil.“

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Uit de Saxion-tijd vond ik vooral leuk om met andere jonge ondernemers op te trekken. Samen het ondernemers avontuur aan te gegaan en van elkaar te leren. Na een tijdje huurde ik samen met vrienden een kantoor en dat was vaak gezellig. Er was een studentenondernemersvereniging vanuit Saxion en vanuit daar hebben we een eigen ondernemersclub opgericht die nog steeds actief is: Jong Gedaan. Ik was ook regelmatig te vinden in de stad en op feestjes, maar zo’n wild studentenleven als op mijn vorige opleiding heb ik in Enschede niet meegemaakt.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Ervaar waar je enthousiast van wordt, kijk dan buiten de gebaande paden en probeer gewoon iets. Geef niet te snel op, maar doe ook wat bij je past. Zeker als je jong bent ,geldt volgens mij vaak het gezegde: ‘We overschatten wat we op de korte termijn kunnen bereiken en onderschatten wat we op lange termijn kunnen bereiken.’ Tijdens mijn vorige studie las ik bijvoorbeeld over de bouw van het superjacht ‘Sherakhan’. Toen heb ik het bedrijf gemaild dat ik daar graag stage wilde lopen. Zo heb ik stage gelopen op een superjacht in de Middellandse Zee, wat een mooi avontuur was. Het vertaalbureau ben ik begonnen door een advertentie op marktplaats en heb ik verder uitgebouwd. Zoals de Chinese filosoof Lozi al zei: ‘Elke reis begint met een eerste stap.’”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.