Solar Boat.jpg
Studentenleven

Solar Boat Twente klaar voor Monaco: ‘Willen laten zien hoe efficiënt we kunnen zijn’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het was even afwachten of het door zou gaan, maar volgende week reist Solar Boat Twente dan echt af naar Monaco voor de Monaco Energy Challenge. Het studententeam hoopt na een goede generale repetitie in Portugal een podiumplek te veroveren in het vorstendom. “Het is fijn dat je, na een jaar in relatieve stilte aan de boot gewerkt te hebben, in de laatste maand kunt laten zien wat je kunt bereiken", aldus UT-student Borgert Brouwer.

Hoi Borgert, hoe ziet jullie week er volgende week precies uit?

“We gaan maandag die kant op met de trailer en komen daar dinsdagavond aan. Dan hebben we twee dagen om de losse onderdelen weer op de boot te monteren en alles klaar te zetten. Vervolgens wordt de boot gekeurd op het gebied van veiligheid en op basis van de reglementen. En dan is vanaf donderdag de kwalificatie, die bepaalt op welke plekken je start, en de wedstrijd.”

Hoe gaat zo’n wedstrijd in z’n werk?

“Het is niet officieel een wereldkampioenschap, maar het is wel het grootste evenement in de wereld van de zonneboten, dus wat ons betreft is het een WK. We hebben net een race gehad in Portugal en daar had je een korte race, waarbij je vooral veel moest manoeuvreren en inhalen, en een lange race, om te kijken wie in drie uur de meeste afstand af kan leggen. En dat is nu in Monaco weer het geval. We hebben dus een goede generale repetitie gehad, dus dat is leuk. Wat het mooie is aan de race in Monaco is dat het nog meer om duurzaamheid gaat. We willen dus graag laten zien hoe efficiënt we kunnen zijn. Ons doel is om het podium te halen.”

Hebben jullie er vertrouwen in?

“We hebben in Portugal gezien dat onze boot zeker wat betreft efficiëntie heel erg goed is, maar het lastige is, is dat het deelnemersveld nu weer totaal anders is. Dus dat wordt nog heel erg spannend. We hebben destijds nog wel even getwijfeld om naar Portugal, omdat we de boot pas één keer getest hadden en we dus niet wisten waar we stonden. Maar die ervaring is juist heel leerzaam geweest, dus we weten wat we moeten verbeteren. Het gaf vertrouwen dat je een paar dagen in racesetting bezig hebt kunnen zijn en dingen hebt kunnen achterhalen die je anders niet had ontdekt.”

Borgert
Borgert Brouwer, UT-student en verantwoordelijk voor de PR van Solar Boat Twente

Hebben jullie zin in de trip?

“Absoluut. Het wordt hard werken om daar een mooie prestatie neer te zetten, maar het is fijn dat je, na een jaar in relatieve stilte aan de boot gewerkt te hebben, in de laatste maand kunt laten zien wat we kunnen bereiken.”

Want zijn jullie daadwerkelijk bezig aan jullie laatste maand?

“Na Monaco is het seizoen eigenlijk voorbij, maar omdat we niet veel hebben kunnen racen, hebben we besloten in de zomer door te werken, zodat we ook de races mee kunnen pakken die verplaatst zijn naar september. Het nieuwe team, dat die maand begint, kent de boot tegen die tijd ook nog niet goed genoeg om dat zelf te doen. Dat doen we dus samen.”

Mogen jullie de boot met dit mooie weer ook nog gebruiken lekker op het water te dobberen?

“Haha, dat is nog wel een dingetje. Je moet namelijk een vaarbewijs hebben om de boot te besturen en dat hebben maar twee leden van ons team. Maar we zullen in Monaco zeker aan de kant van het water, onder het genot van een biertje, toekijken hoe de bestuurders in de hitte zitten te ploeteren.”

Gun Solar Boat Twente de communicatieprijs in Monaco!

De organisatie van de Monaco Energy Boat Challenge heeft voor het eerst ook een communicatieprijs in het leven geroepen. Het gaat daarbij niet om de boot zelf, maar juist om het verhaal daarachter. Solar Boat Twente heeft om dat verhaal te vertellen een video gemaakt (zie hieronder) en om de communicatieprijs te winnen, kunnen ze je stem goed gebruiken!

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.