Studentenleven

Solar Boat Twente verovert podiumplek op WK voor zonneboten

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Solar Boat Twente kan met een goed gevoel terugkijken op de Monaco Energy Boat Challenge. Het team bestaand uit studenten van Saxion en Universiteit Twente eindigde afgelopen weekend op de derde plek tijdens het wereldkampioenschap voor zonneboten.

Solar Boat Twente is een team van 21 studenten. Elk jaar ontwerpen zij een nieuwe boot op zonne-energie. Voor de studenten is het een uitdaging om het vaartuig door te ontwikkelen en efficiënter te maken dan de boot van hun voorgangers. Het huidige team van Solar Boat Twente heeft sinds september aan de boot gewerkt, met als doel hoge ogen te gooien tijdens de Monaco Engery Boat Challenge.

Prestatie van vorig jaar overtroffen

Het team had zich ten doel gesteld om het tijdens het WK voor zonneboten beter te doen dan vorig jaar. Daar is het team in geslaagd, want met de podiumplek overtroffen de Twentse studenten de vierde plek tijdens de vorige editie van de Monaco Energy Boat Challenge. Gemakkelijk ging het echter niet. Met name de qualifying laps verliepen moeizaam. Daarin begaf één van de strutkokers het en ontstond er een snee in de romp van de boot. De boot werd snel opgelapt, waarna Solar Boat Twente de race kon hervatten.

Met de opgelapte boot kwamen de Twentse studenten prima voor de dag. De kwalificatie werd met een derde plek afgesloten. Een dag later stond de endurance op het programma. Bij dit onderdeel moesten zoveel mogelijk rondjes worden gevaren in 2,5 uur tijd. Solar Boat Twente eindigde op de vierde plek, om vervolgens tijdens de slalom de derde plek te bemachtigen.

Kampioensrace

Door deze resultaten plaatste Solar Boat Twente zich voor de kampioensrace. Dit is een afvalrace waarin twee boten tegen elkaar een parcours aflegden. De Twentse studenten verloren de halve finale, maar in de troostfinale zorgde piloot Wu Kaijen ervoor dat Solar Boat Twente toch met eremetaal huiswaarts keerde. Het was voor het Saxion- en UT-team de eerste medaille sinds 2017.

Solar Boat Twente richt zich overigens niet alleen op de ontwikkeling van de zonneboot. Ook willen ze bijdragen aan een schonere maritieme sector. Deze sector is verantwoordelijk voor zo’n drie procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Solar Boat Twente wil aan de wereld laten zien dat een groep studenten het varen op zonne-energie efficiënt en rendabel kan maken.

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.