Solar Boat.jpg

Hectisch weekend voor Solar Boat Twente in Monaco

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Solar Boat Twente heeft een hectisch weekend beleefd tijdens de Energy Boat Challenge in Monaco. Door de ruige zee raakte hun boot Echo beschadigd, waardoor de eerste twee races allerminst soepel verliepen. Na enig reparatiewerk wist het studententeam de race toch nog positief af te sluiten. "We zijn trots dat we elkaar, na alles wat er gebeurd is, toch hebben gemotiveerd om door te gaan."

Twee weken geleden spraken we in aanloop naar de Energy Boat Challenge al met Borgert Brouwer van Solar Boat Twente. Hij vertelde dat het studententeam in Monaco wilde laten zien hoe efficient ze konden zijn en dat het doel was om het podium te halen. Ook keek hij destijds terug op de race die ze even daarvoor voeren in Portugal. "Het gaf vertrouwen dat je een paar dagen in racesetting bezig hebt kunnen zijn en dingen hebt kunnen achterhalen die je anders niet had ontdekt."

Ruige zee

Maar ook in Monaco, waar Solar Boat Twente de strijd aanging met acht andere teams, werd het afgelopen weekend een leerzame ervaring. "We weten dat Echo zóveel potentie heeft", schrijven ze op Facebook. "Maar we kregen niet de kans om daar veel van te laten zien. Door de ruige zee kreeg ons sturingsmechanisme een klap en met het zoute water in de boot én een onbetrouwbaar sturingsmechanisme konden we geen goede prestatie leveren tijdens de Endurance Race en de Slalom Race." Tijdens die eerste race eindigde Solar Boat Twente op de zesde plek met 95 punten, maar voor de tweede race kregen ze uiteindelijk geen punten.

Reparaties

Doordat het technische team enkele reparaties verrichtte, kon het studententeam uiteindelijk op volle sterkte beginnen aan de derde en laatste race, de Championship Race, waar het achtste werd met 53 punten. Overall eindigde het Twentse team van de negen deelnemers uiteindelijk op de achtste plek, wat knap is, aangezien ze voor het tweede onderdeel dus geen punten kregen.

Inspirerende ervaring

"We zijn trots dat we elkaar, na alles wat er gebeurd is, toch hebben gemotiveerd om door te gaan en dat we goed hebben samengewerkt om alle problemen op te lossen. Het was een inspirerende ervaring bij Yacht Club Monaco, ook vanwege alle innovatie die te zien was. We gaan evalueren wat er fout (en goed) ging en gebruiken dat als brandstof voor de komende weken."

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.