Helen Meijrink werd docent verpleegkunde bij Saxion (Marcel Bonte)
Corporate

Helen werd docent verpleegkunde bij Saxion: 'Het idee wie of wat ik als docent moest zijn, heb ik losgelaten.'

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Helen Meijrink was verpleegkundige, maar werd tien jaar geleden docent verpleegkunde in het hbo. Inmiddels werkt ze ruim drie jaar bij Saxion. “In het begin zag ik mezelf nog als verpleegkundige. Dat ben en blijf ik ook, maar sinds kort noem ik me ook echt docent. En eigenlijk geef ik die rol zelf vorm. Vooral door wie ik ben als mens.”

De klik met Saxion was er al langer, vertelt Helen Meijrink die sinds 2017 lesgeeft aan de Academie Gezondheidszorg (AGZ) bij Saxion. Destijds koos de Arnhemse ook als student al voor de opleiding Verpleegkunde bij Saxion. Een terugkeer dus, maar wel eentje na een interessante reis. Want hoe ontdek je nu als verpleegkundige dat je heel goed les kunt gaan geven in je eigen vakgebied? Voor Helen verliep dat proces geleidelijk.

Van de zorg naar het onderwijs

“Dat lesgeven moet er altijd al in hebben gezeten, nu ik terugkijk,” vertelt ze. “Al op de basisschool hield ik graag spreekbeurten. Zelfs zonder dat daar om gevraagd werd. Ik herinner me een spreekbeurt over Anne Frank. Blijkbaar vond ik het gewoon erg leuk om onbevangen voor de klas te gaan staan en iets uit te leggen.” Na haar studie Verpleegkunde werkte Helen eerst tien jaar in verschillende functies in de zorg. Ondertussen haalde ze haar master Verplegingswetenschappen. “Al kort nadat ik ging werken als verpleegkundige, wilde ik méér. Maar ik wist nog niet goed wat dat moest zijn. Ik wilde iets doen met die master, maar niet terechtkomen in een functie tussen het medische en verpleegkundige domein in. Ook wilde ik me niet specialiseren in nog complexere zorg. Het onderwijs leek me toen een mooie stap.”

Studenten meenemen in het vakgebied van Verpleegkunde

Tijdens het geven van een aantal gastlessen voelde Helen opnieuw hoe leuk ze het vond om voor de klas te staan. En dus volgde uiteindelijk de stap van de zorg naar het onderwijs. Wel met een aanvankelijke aarzeling: “Het is even wennen aan zo’n nieuwe rol, van verpleegkundige naar docent.” Inmiddels past die jas haar goed, zoals ze het zelf omschrijft. “Het eerste jaar is natuurlijk enorm wennen, zeker in een nieuwe organisatie. Maar eigenlijk ga je de jaren daarna oogsten van wat je in die rol als docent investeert. Ik vind het enorm leuk om al die studenten mee te nemen in het vakgebied van Verpleegkunde, waarin ik zelf zoveel jaren gewerkt heb.”

“Het eerste jaar is natuurlijk enorm wennen, zeker in een nieuwe organisatie. Maar eigenlijk ga je de jaren daarna oogsten van wat je in die rol als docent investeert. Ik vind het enorm leuk om al die studenten mee te nemen in het vakgebied van Verpleegkunde, waarin ik zelf zoveel jaren gewerkt heb.”

Saxion-docent Helen Meijrink maakte een switch van verpleegkundige naar docent verpleegkunde in het hbo

Lesgeven aan doorstromers, zijinstromers en herintreders

Waar zit dat plezier? Die energie? “Ik ontmoet zoveel verschillende soorten studenten aan wie ik bij Saxion les mag geven. Het zijn de jongeren die na het voortgezet onderwijs bewust voor de opleiding Verpleegkunde kiezen, maar ook volwassenen die als zijinstromer of herintreder via de Saxion Parttime School aan de slag gaan. In een combinatie van studie en werken in de praktijk. Zij hebben weer een andere route afgelegd. Het is geweldig om al die mensen, met al die verschillende achtergronden en ervaringen les te mogen geven.”

Jezelf zijn als docent

Daarbij groeide Helen ook zelf in haar rol, vertelt ze. “Vroeger dacht ik dat docenten alles wisten, overal direct een antwoord op moesten geven. Misschien helpt het dat ik daarin zelf ook een ontwikkeling heb doorgemaakt. Ik vind vooral dat ik mezelf ben. Het idee wie of wat ik als docent moest zijn, heb ik losgelaten. In coronatijd startte ik mijn online lessen met muziek, voor een positief begin. Daar kon ik iets persoonlijks in kwijt. En ik ben ook niet iemand die alleen maar theorie overbrengt. Ik houd van het gesprek met studenten. Van hun kritische vragen of feedback soms. Daarin stel ik me ook gewoon kwetsbaar op. Zo kom je tot écht contact. Als ik iets niet weet, dan gaan we samen op zoek naar het antwoord, of kom ik er op terug.”

Ontwikkelmogelijkheden als docent

Is er, naast het lesgeven, ruimte voor regie op haar eigen loopbaan bij Saxion? “Zeker. Dat leverde me zelfs iets verrassends op. Toen ik solliciteerde, zat ik binnen de verpleegkunde erg op het thema seksualiteit en intimiteit. Ik wist daar het nodige van, had er cursussen in gegeven en het onderwerp had mijn bijzondere interesse. Bij Saxion kwam ik terecht in de leerlijn Gezondheid & Preventie. Een ander domein binnen de verpleegkunde, waar ik eigenlijk niet zo veel mee had. Ik kreeg de ruimte om een aanvullende module Intervention Mapping te volgen. In april heb ik ook de postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar afgerond. Ik had nooit gedacht dat ik zo gegrepen zou worden door het onderwerp. Inmiddels bekijk ik mijn vakgebied op een nieuwe manier, vanuit dat grotere gedragskader. Net als mijn eigen contacten met de studenten. Dus ja, ik heb me alleen maar verder kunnen ontwikkelen. Ook inhoudelijk.”

“Vroeger dacht ik dat docenten alles wisten, overal direct een antwoord op moesten geven. Misschien helpt het dat ik daarin zelf ook een ontwikkeling heb doorgemaakt. Ik vind vooral dat ik mezelf ben. Het idee wie of wat ik als docent moest zijn, heb ik losgelaten.

Saxion-docent Helen Meijrink maakte een switch van verpleegkundige naar docent verpleegkunde in het hbo

Elkaar aanvullen

Zelf wil Helen ook graag haar bijdrage aan Saxion als organisatie leveren. Op verschillende manieren, vertelt ze. “Ik doe altijd mijn best nieuwe collega’s in het team goed te leren kennen en ben ook coach voor iemand die het afgelopen schooljaar is begonnen. Het blijft een bijzondere tijd en het is goed om er voor elkaar te zijn en extra op elkaar te letten.” Waar ze verder haar bijdrage ziet? “Dat ik positief kritisch blijf op de ontwikkelingen. En het mooie is: die ruimte is er. Het wordt gewaardeerd. Er zijn mooie dingen gaande bij Saxion. Ook binnen de opleiding Verpleegkunde. Bijvoorbeeld met het nieuwe Saxion Onderwijs Model. Dat levert allerlei kansen op. Voor zittende en toekomstige collega’s. Het is mooi om met elkaar kritisch te blijven kijken hoe we daar samen zoveel mogelijk aan verder bouwen. Daarin kunnen ervaren docenten met onderwijservaring én nieuwkomers met hun praktijkervaring elkaar fantastisch aanvullen.”

Foto: Marcel Bonte

Wil jij verschil maken voor de wereld van morgen?

Bekijk onze vacatures!
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Corporate

Een boom vol symboliek: Rob vertelt het verhaal achter de 'Netwerkboom'

20 november 2024
HighRes_SAX00308.Jpeg Onderwijs

OK-route krijgt nieuwe naam: Perioperatieve Verpleegkunde

13 november 2024
Milan Wolf Corporate

Podcast Couleur Lokaal: hoe Milan Wolf ineens voorzitter van de CMR werd