Remi.jpg
Onderwijs

Alumnus Rémi is vrijwilligerscoördinator bij een opvang voor Oekraïense vluchtelingen: ‘Ben echt onder de indruk’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Social Work-alumnus Rémi Dogger werkte tot voor kort bij de noodopvang in Enschede, maar binnen een dag had ze een nieuwe baan waarmee ze Oekraïense vluchtelingen kan helpen. Nu is ze druk bezig met het werven van vrijwilligers voor de opvang van deze Oekraïners in Hengelo. “De bereidheid van mensen om te helpen vind ik heel indrukwekkend.”

Hoi Rémi, wat doe je voor werk?

“Ik ben sinds ongeveer twee maanden - het is een hele mond vol - coördinator vrijwilligersopvang Oekraïners in Hengelo. Eigenlijk betekent het dat ik me bezighoud met al het vrijwilligerswerk rondom de opvang van Oekraïense vluchtelingen aan de Hazenweg en in de wijk de Nijverheid. De gemeente houdt zich bezig met de praktische zaken. Ik en mijn collega’s van Wijkracht houden ons bezig met hulp en activiteiten.”

Hoe ben je bij dit werk terecht gekomen?

“Ik werkte bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), in Enschede bij de noodopvang. Ik had een andere functie gezien en solliciteerde naar een functie als stafmedewerker. Toen werd ik gebeld door Charlotte, de manager van Wijkracht. Zij had een spoedfunctie. Mijn cv sloot perfect aan op die functie en diezelfde dag had ik de baan. Binnen anderhalve week kon ik daar aan de slag. Het ging supersnel.”

Welke taken horen bij je werk?

“Ik heb de eerste week geïnventariseerd welke vrijwilligersorganisaties er allemaal al zijn. Ook heb ik contact met al die organisaties gezocht. De afgelopen weken heb ik vooral veel gebeld. Mensen kunnen zich opgeven als vrijwilliger en telefonisch bespreken we dan hoe ze kunnen en willen helpen. Nu ben ik nog druk aan het werven, maar uiteindelijk ga ik deze vrijwilligers begeleiden. Ook gaan we samen met vrijwilligers activiteiten opzetten voor Oekraïners. Ik ben samen met mijn collega het aanspreekpunt voor deze vrijwilligers.”

Ik hoor de verhalen van vrijwilligers. Sommige vertellen waarom ze komen helpen, dat zijn echt levensverhalen. Ik vind het bijzonder dat ze dat met mij willen delen, dus daar neem ik ook de tijd voor.

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt?

“Het is me opgevallen dat er verschillende groepen vrijwilligers zijn: de mensen die met pensioen zijn, die graag de handen uit de mouwen steken, maar ook een andere groep, waar ik niet aan gedacht had. We zitten hier op een bedrijventerrein en ik kreeg aanmeldingen van mensen die op dit terrein werken. Zij kijken vanuit hun kantoor op de opvang. Vanuit hun raam zagen ze wat hier gebeurde. Ook zij willen graag helpen. Dat zijn mensen die fulltime werken, maar die toch willen bijdragen. Veel mensen die het zelf hartstikke druk hebben, maken toch tijd om te kunnen helpen. De bereidheid om te helpen vind ik heel indrukwekkend.”

Wat vind je het leukste aan dit werk?

“Het leukste vind ik dat je in contact komt met heel veel verschillende mensen. Al deze mensen hebben prachtige ervaringen vanuit hun werk en leven. Het is een hele gevarieerde groep die inspireert en waarvan je kan leren, ook ik. Ik vind het ook indrukwekkend hoe gemeente Hengelo en Wijkkracht, de organisatie waar ik voor werk, het aanpakken. In hele korte tijd wordt er superveel geregeld. Er wordt superhard gewerkt. Sommige mensen van de gemeente melden zich, naast hun werk, ook nog aan als vrijwilliger. Een gemeente op trots op te zijn.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen?

“Het is misschien een beetje een grappige tip als je kijkt naar mijn werk. Ervaring opdoen is belangrijk en met vrijwilligerswerk kan je hele relevante ervaring opdoen. Kort na mijn studie Social Work heb ik als vrijwilliger bij Vluchtelingen Werk Nederland gewerkt. Dat is naast mijn ervaring bij COA de reden dat ik deze functie heb gekregen. In heel Twente gaan ze nu vrijwilligers nodig hebben. Ik kan alleen maar aanraden om dat te doen. Het is waardevolle ervaring en goed voor je cv. Je kunt je aanmelden als vrijwilliger bij onze opvang door mij te mailen of de vacatures te checken.”

Wil jij ook helpen? De vacatures zijn te vinden op www.servicepuntvrijwilligerswerkhengelo.nl, maar je kunt ook direct mailen naar r.dogger@wijkracht.nl.

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.