Studentenleven

Ivar is vaak in de studentenmoestuin te vinden: ‘Ik denk dat het juist goed is om even offline te zijn als je buiten bent’

Pien
Pien van der Woning Leestijd Minuten

Dit voorjaar was hij er dan: de langverwachte studentenmoestuin van Saxion. Een plek waar duurzaamheid, sociale verbinding, bewustwording en welzijn samenkomen. Ivar, student Verpleegkunde, is er vaak te vinden en adviseert medestudenten hetzelfde te doen. “Ik denk dat het juist goed is om even offline te zijn als je buiten bent. Even niets doen of moeten." Pien, stagiair bij de nieuwsredactie van Saxion, sprak met hem en schreef er een artikel over.

In een artikel van SaxNow las hij voor het eerst over de studentenmoestuin. Joy Douma, die zich als trainee bij Saxion inzet voor het welzijn van studenten, vertelde hierin iets over dit initiatief. Studenten werden opgeroepen om zich bij interesse te melden. “Toen heb ik me aangemeld om te helpen.” Samen begonnen Joy en Ivar met het maken van schetsen voor de moestuin. “Ik ben dus vanaf het begin betrokken.”

Een groene jeugd

“Ik ben heel natuurlijk in die ‘groene wereld’ gerold. Als kind was ik al veel met de natuur bezig. Mijn vader is hovenier en we hadden thuis ook een moestuin.” Daarnaast heeft Ivar ook zelf zes jaar in het groen gewerkt, bij de particuliere kwekerij Schoolkate en bij Menkhorst Kwekerijen.

Even niets doen of moeten

Ivar vertelt dat buiten zijn hem het bewustzijn heeft gegeven hoe fijn het is om even niks te hoeven doen of te moeten doen. “Mensen staan tegenwoordig ver van de natuur af. Ze zitten veel binnen en zijn actief op hun mobiel of laptop. En ook als ze buiten zijn, zijn ze vaak online of luisteren ze muziek, in plaats van dat ze stilstaan bij wat er om hen heen gebeurt. Zoals vogels die fluiten en de wind die door de bomen waait. Ik denk dat het juist goed is om even offline te zijn als je buiten bent. Even niets doen of moeten."

Ivar, student Verpleegkunde

Rust en regelmaat

Ivar is de laatste tijd extra vaak te vinden in de moestuin, nu hij gestopt is met zijn stage in het ziekenhuis. “Daar werken ze heel erg geprotocolleerd. Dit gaat wat mij betreft ten koste van de individualiteit van de zorgvrager. Ik bouw liever aan een persoonlijke zorgrelatie met de zorgvrager. Daarnaast is het ziekenhuis heel druk, terwijl ik graag de rust op zoek.” Die rust vindt Ivar in de natuur. Nu hij gestopt is met zijn stage, geeft werken in de moestuin hem regelmaat en houdt hij de verbinding met Saxion. “Zo blijf ik in contact met school en de studenten.”

Gezamenlijk iets opbouwen

Wat maakt het werken in de moestuin nou zo leuk, naast dat je er rustig van wordt? “Je werkt samen naar iets toe, je bouwt samen iets op. Je ziet iedere keer weer die groei en dat geeft veel voldoening. Maar het zorgt ook voor sociale verbinding. Je leert andere studenten kennen, en soms ontdek je ook een nieuwe kant van iemand. Ik merk dat de meeste studenten dezelfde interesses en behoeftes hebben: de rust op zoeken en sociale contacten opbouwen.”

Ivar over wat hij zo leuk vindt aan de studentenmoestuin van Saxion: "Je werkt samen naar iets toe, je bouwt samen iets op. Je ziet iedere keer weer die groei en dat geeft veel voldoening"

‘Niemand is een binnenmens’

“Ik wil studenten laten zien dat je geen geitenwollensokken-figuur hoeft te zijn om te komen helpen bij de studentenmoestuin. Iedereen kan er baat bij hebben. Ik denk dan aan de slogan van Bever: niemand is een binnenmens.” De oproep van Ivar: “Probeer het gewoon eens!”.

Wil jij ook meehelpen aan de moestuin? Meld je aan door het inschrijfformulier in te vullen.

Fotografie: Pien van der Woning

Pien

Pien van der Woning

Student Creative Business. Stagiaire bij Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. 'Ik geef om well-being en het verspreiden van awareness over onderbelichte onderwerpen. Ik wil mij richten op de student, omdat ik zelf ook nog een student ben. Zo kan ik mijn tips en advies met jullie delen.'