Lancering nieuwe versie van Blendy: dé website voor interactieve werkvormen
Teaching and Learning Centre (TLC) lanceert de vernieuwde versie van Blendy. Met behulp van Blendy kun je eenvoudig op zoek gaan naar activerende werkvormen voor in je onderwijs.
TLC krijgt dagelijks vragen over welke werkvormen er zijn en welke (digitale) tools de werkvorm kunnen ondersteunen. Blendy geeft docenten de mogelijkheid om zich te laten inspireren om het onderwijs anders vorm te geven en wordt al meerdere jaren gebruikt als hulpmiddel bij het ontwikkelen van blended onderwijs. Het is daarmee een mooie aanvulling op ontwerpmethodieken als het 4C/ID model en Shuffle.
De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de doorontwikkeling van Blendy. Hierbij informeren we je over de belangrijkste wijzigingen en geven we een doorkijkje naar nóg meer aanvullingen die in de nabije toekomst zullen volgen.
Updates en wijzigingen Blendy
Nadat Blendy al eens een visuele update kreeg, was het nu tijd voor een inhoudelijke en functionele doorontwikkeling. De afgelopen maanden zijn de volgende wijzigingen doorgevoerd:
- Taxonomie van Miller
Werkvormen kunnen voortaan niet meer alleen gefilterd worden op basis van de taxonomie van Bloom, maar op veler verzoek is de taxonomie van Miller toegevoegd aan de filteropties. - Categorieën leeractiviteiten
Aansluitend bij de visie op Blended Learning is er een nieuwe kapstok gebruikt voor leeractiviteiten. Er zijn acht categorieën toegevoegd en een aantal subcategorieën om op te filteren. - Nieuw format voor alle werkvormen
Bestaande werkvormen zijn (en worden momenteel nog) herschreven aan de hand van een nieuw format, waarbij direct een kwaliteitsslag is gemaakt. - Nieuwe werkvormen toegevoegd
Er zijn meerdere nieuwe werkvormen toegevoegd aan Blendy om nog meer inspiratie te kunnen bieden.
Al deze wijzigingen zijn vanaf vandaag live en natuurlijk open beschikbaar voor zowel collega's van binnen als buiten Saxion.
Plannen voor in de toekomst
We zijn blij dat we bovengenoemde wijzigingen hebben kunnen doorvoeren, maar er is intussen alweer een flinke lijst ontstaan met andere punten die we in de nabije toekomst willen oppakken.
Hieronder een greep uit deze punten:
-
Het toevoegen van basisinformatie over blended onderwijs.
-
Het actualiseren van de toolbeschrijvingen (denk aan de tools in ons LMS Brightspace en nog ontbrekende tools waar Saxion een licentie voor heeft) om docenten beter te informeren over tools die je in je onderwijs (binnen Saxion) in kunt zetten en tools die extra aandacht vragen (bijv. in verband met privacy van studenten).
-
Het toevoegen van veel nieuwe werkvormen, zoals werkvormen voor active learning spaces en werkvormen waarbij gebruik wordt gemaakt van ChatGPT.
-
Het toevoegen van ervaringen van docenten, zodat gebruikers kunnen lezen hoe andere collega's de werkvorm hebben ingezet en eigen hebben gemaakt.
-
De mogelijkheid om ideeën voor nieuwe werkvormen in te sturen via de website.
Heb je vragen over Blendy of heb je input voor nieuwe werkvormen of andere aanvullingen? Neem dan hier contact op met TLC.
Niek Siero
TLC - Onderwijskundig Adviseur - SCE en SFIB. Expertise: Blended learning, DLO en Open onderwijs
[email protected]