Anouk houdt via Saxion contact met haar mede-alumni: ‘Je kunt enorm veel leren van elkaars verhalen’
In 2023 studeerde Anouk Luesink af bij de opleiding Facility Management, maar dat betekende allerminst een definitief vaarwel. Via het alumninetwerk Facility Business Society onderhoudt ze nog steeds contact met de opleiding én haar mede-alumni. “Het zijn allemaal mensen die ons vakgebied een warm hart toedragen.”
Hoi Anouk, waarom heb je in 2019 gekozen voor de opleiding Facility Management?
“Ik wist destijds niet goed wat ik wilde doen en deze opleiding is heel breed. Ik ben van nature dienstverlenend ingesteld, dus de opleiding lag me ook goed. Ik vond het uiteindelijk heel leuk dat het zo praktijkgericht was en we hebben bij veel opdrachtgevers een kijkje in de keuken gekregen.”
Hoe zag het afstuderen eruit?
“Ik heb een onderzoek gedaan bij de gemeente Apeldoorn en een adviesrapport geschreven over hoe ze daar hun FMIS, een informatiesysteem op het gebied van facility management, konden optimaliseren. Toen ik me daar voor het eerst mee bezighield, dacht ik: Dit is leuk en hier wil ik meer over weten. Het is enorm veelzijdig en je hebt te maken met veel stakeholders. Die afwisseling ligt mij goed.”
Na vier jaar had je je papiertje. En toen?
“Ik werd al snel gebeld door een recruiter die een bedrijf voor me had waar ik een FMIS mocht implementeren. Dat is me op het lijf geschreven én het was in Apeldoorn. Daar woon ik in de buurt, dus één en één was al snel twee. Zodoende ben ik bij Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland terechtgekomen. Eerst werd ik ingehuurd, later kwam ik in dienst en inmiddels ben ik doorgegroeid tot de coördinaator van de servicedesk."
Het zijn natuurlijk allemaal mensen die jouw vakgebied een warm hart toedragen. Op die manier kun je enorm veel van elkaars verhalen leren.
Ben je blij met waar je nu zit?
“Ja, ik zit helemaal op m’n plek. Ik heb veel afwisseling én veel uitdaging. Dat laatste is heel belangrijk, want ik verveel me snel als ik dat niet heb. Ik word goed gestimuleerd om me door te ontwikkelen.”
Hoe is het contact met je mede-alumni?
“Ik zit in een alumniklankbordgroep van onze opleiding en daarmee komen we eens in de zoveel tijd bij elkaar. Daar bespreken we wat we de afgelopen tijd allemaal gedaan hebben en kijken we hoe we nieuwsbrieven en evenementen voor de alumni kunnen verbeteren. Zo spreek ik mijn oud-docenten nog regelmatig, net als mijn oud-klasgenoten en mensen die in de jaargangen boven mij zaten. Eens in de zoveel tijd bezoeken we elkaar op locatie en daar leer ik enorm veel van. Je bouwt zo ook een netwerk op en daar is dit echt heel belangrijk voor.”
Wat wordt er nog meer georganiseerd?
“Eens per jaar hebben we een fysieke bijeenkomst bij Saxion. Dan komt er een gastspreker over een bepaald onderwerp en ga je er daarna op door in subgroepjes. Dat is heel leerzaam en waardevol. En het is natuurlijk ook gewoon leuk om iedereen weer te zien.”
Levert het je daarnaast nog iets concreets op?
“Ik ben nu zelf toevallig bezig om onze servicedesk verder te professionaliseren en daarvoor heb ik wel een vraag uitgezet binnen het alumninetwerk: Wie heeft hier ervaring mee? En daar komen zeker de nodige bruikbare dingen uit naar voren.”
Zou je het andere afgestudeerden aanraden om op deze manier contact te houden met mede-alumni?
“Absoluut. Het zijn natuurlijk allemaal mensen die jouw vakgebied een warm hart toedragen. Op die manier kun je enorm veel van elkaars verhalen leren.”
Saxion lanceert het Alumni Office!
Woensdag 11 december is in Enschede het nieuwe Alumni Office gelanceerd! Deze samenwerking tussen de alumnicoördinatoren van de academies en het centrale Alumni Office moet zowel intern als extern het aanspreek- en schakelpunt worden op het gebied van alumni.
Wil jij ook je netwerk uitbreiden en expertise uitwisselen door contact te houden met Saxion én je mede-alumni? Laat je gegevens achter via onze Alumni-pagina!