Student Creative Business Elcin

Column: 6 gewoontes die beter werken dan goede voornemens

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Het nieuwe jaar is aangebroken en velen hebben hun goede voornemens gemaakt. Maar in hoeverre zijn voornemens die je tot het uiterste drijven echt gezond? Om te zorgen dat de maand januari in het teken staat van rust, heeft Studentredacteur Elçin tips om een potentiële burn-out te voorkomen.

Het is normaal dat je het gevoel kan hebben dat je constant moet presteren en jezelf moet bewijzen. Vooral nu de goede voornemens van januari om de hoek komen kijken. Werkdruk en sociale verplichtingen kunnen zich opstapelen, waardoor je uiteindelijk het risico hebt om een burn-out op te lopen. In dit artikel lees je tips om dit te voorkomen, zodat je evenwicht kunt vinden tussen werk en privéleven.

1. Stop met het controleren van je mails in de ochtend

Door als eerste je e-mails te bekijken, stijgt je stressniveau en begin je de dag hectisch. Begin je dag in een rustig tempo. Maak je favoriete koffie of speel je leukste afspeellijst af en geniet van de rust die de ochtend met zich meebrengt.

2. Neem de tijd voor lunch en pauzes

Je hebt rust nodig om de hele dag goed te functioneren. Neem de tijd voor pauzes en probeer in deze momenten geen nieuwe informatie op te nemen. Hieronder valt ook het controleren van je Instagram-feed of het kijken van een serie. Ga wandelen of concentreer je op het eten van je lunch. Je brein moet even 'uit'.

3. Voel je niet schuldig als je een dag vrij neemt

Werk is eindeloos, maar je energie niet. Door de week sta je voortdurend 'aan' voor externe prikkels, maar probeer in het weekend tenminste een dagje vrij te nemen en je af te zonderen van alle verplichtingen. Voel je niet schuldig als je dit doet, want je zult merken dat het je de volgende dag veel zal opleveren.

4. Prioriteer werk- en schoolactiviteiten niet altijd over je privéleven

Door je werk- en schoolactiviteiten prioriteit te geven, besteed je misschien geen aandacht aan je privéleven. Dit creëert de illusie dat je werk belangrijker is. Het is van belang om een goede balans te vinden, zodat je naast alle verplichtingen ook kunt ontspannen. Hiervoor kun je in je agenda tijden blokken voor persoonlijke activiteiten (of simpelweg voor ‘me-time’).

5. Overdenk niet alles wat je doet of zegt

We hebben de neiging om te overschatten hoeveel mensen opletten en elk klein detail onthouden. Stop met het overdenken en over-analyseren van je dag. Dit veroorzaakt alleen maar stress. Alles wat in het verleden ligt, heb je geen invloed meer op. Als je die mentaliteit in je achterhoofd houdt, zal je merken dat je meer rust kunt vinden.

6. Werk niet door in de avond

Avonden zijn er om tot rust te komen. Als je tot aan het slapen doorgaat met werken of studeren, ontneem je je hoofd en lichaam de rust die ze nodig hebben. Vaak sta je de volgende ochtend niet uitgerust op, wat ten koste kan gaan van je productiviteit de volgende dag.

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.