Anka Mulder
Corporate

Vijf vragen aan Anka Mulder over ‘Talent voor de toekomst’: de nieuwe strategie van Saxion

‘Talent voor de toekomst’, zo luidt de titel van het Saxion Strategisch Plan voor 2025-2030. In de afgelopen maanden zijn er grote stappen gezet in de totstandkoming van de nieuwe strategie. Tijd om bestuursvoorzitter Anka Mulder alvast vijf vragen te stellen over de koers voor de komende jaren. “We doen veel goed en dat willen we blijven doen. Dus bouwen we in het nieuwe plan voort op het huidige strategisch plan 2020-2024,” aldus Anka Mulder.

Anka, hoe is het plan tot stand gekomen? Wie heeft hierover meegedacht?

“Veel mensen hebben meegedacht. Zo waren er de ‘Drink thee met het CvB-sessies', organiseerden we inloop-huiskamers, gingen alle directeuren aan de slag met hun teams en betrokken we onze regionale partners bij onze bijeenkomsten over de rol van Saxion in de regio. Het leukst vond ik de ’Drink thee met het CvB-sessies', waar ik met studenten en medewerkers in gesprek ging over uiteenlopende onderwerpen. In het ene gesprek ging het over hoe we studenten op een goede manier kunnen ondersteunen, in een ander gesprek juist over het belang van onze werkcultuur en de kansen die we daarin hebben. Al deze gesprekken boden enorm waardevolle input, die we goed hebben kunnen gebruiken in het nieuwe plan.”

Kun je iets vertellen over de belangrijkste prioriteiten?  

“We doen veel goed en dat willen we blijven doen. Dus bouwen we in het nieuwe plan voort op het huidige strategisch plan 2020-2024, met een aantal nieuwe accenten. In grote lijnen komt het erop neer dat we met minder studenten – en dus met minder geld – toch mooie stappen zetten in onze maatschappelijke functie: onze regio het talent voor de toekomst leveren om te bouwen aan een duurzame, digitale en veilige samenleving. Dat doen we met vier bewegingen: meer studentsucces, een breder onderwijsaanbod, een flinke groei van onze onderzoektak en een resultaatgerichte professionele cultuur.

We versterken onze inzet op studentsucces. Dan gaat het om meer aandacht voor welzijn en begeleiding vanaf dag 1, en het aanbieden van passende en succesvolle onderwijsroutes. Voor studenten moet de studie weer op de eerste plaats komen te staan. Ook gaan we kijken naar passende en relevante bijbanen.

Bij de tweede beweging staat een breder onderwijsaanbod centraal. We kijken hoe kleine opleidingen die passen bij de regio behouden kunnen worden. Tegelijkertijd kijken we naar nieuwe opleidingen, wederom gericht op de regio. Het betekent ook talent aantrekken uit andere landen, om te kunnen voldoen aan de vraag van de Oost-Nederlandse arbeidsmarkt. Verder kijken we – gezien vanuit die arbeidsmarktbehoefte – hoe we deeltijdstudenten beter kunnen bedienen.                                                                                          

De derde beweging gaat over een flinke groei van ons onderzoek, dat een nog grotere ‘tak’ van Saxion zal worden. We zijn al sterk op het gebied van onderzoek, maar zetten nu de volgende stap. We gaan bijvoorbeeld kijken hoe onderzoek en onderwijs elkaar nóg meer kunnen versterken; hetzelfde geldt voor onderzoek en ondernemerschap. Inhoudelijk blijft de wisselwerking tussen mens en technologie daarbij centraal staan.                                                  

Tenslotte de resultaatgerichte professionele cultuur. Persoonlijke aandacht en onze samenwerkingsgerichte houding vormen een prachtige basis voor hoe we met elkaar omgaan. De komende jaren moeten we scherper aan de wind varen. Alleen al daarom is het belangrijk dat we net wat resultaatgerichter werken. Dat betekent ook dat we elkaar aanspreken en feedback organiseren. We gaan er trouwens geen cultuurproject van maken, maar het vooral doen.”

Hoe verschilt dit nieuwe strategisch plan met het vorige? 

“Het nieuwe plan bouwt voort op het vorige, maar de vier prioriteiten zijn nieuw. Voor de nieuwe periode hebben we ervoor gekozen om een aantal onderwerpen expliciet uit te lichten en juist daar de focus op te leggen. We moeten niet te veel tegelijk willen doen. Onze basis staat al. We gaan door met wat we doen en waar nodig zetten we extra stappen om toekomstbestendig te blijven.”

Kun je vertellen welke uitdagingen het grootst zijn?

“We willen dus sterk inzetten op het vergroten van studentsucces en welzijn. Ik denk dat dat de grootste uitdaging is; iets waarvoor je niet zomaar een oplossing hebt. Maar het is superbelangrijk dat we daar aandacht voor hebben, zeker als je ziet hoe het welzijn van studenten onder druk staat in Nederland. Daarnaast denk ik dat het belangrijk is voor de arbeidsmarkt: talent wordt steeds schaarser. Dan moet je al het aanwezige talent zoveel mogelijk helpen met het vinden van de juiste studieroute.

Ook de bezuinigingen vormen een uitdaging, de komende periode. Ze zijn nodig in tijden van krimp.  Maar tegelijkertijd moeten we investeren in de verbreding van ons onderwijsaanbod, omdat we weten dat dit nodig is om aan te sluiten bij de vragen van de regionale arbeidsmarkt. Het streven naar groei van ons onderzoek biedt ook kansen voor nieuwe investeringen. Die combinatie van ‘bezuinigen’ en ‘doorbouwen naar de toekomst’ vormt een uitdaging. Maar wel eentje die we goed overzien en waarvoor we in ons nieuwe strategisch plan de uitgangspunten hebben geformuleerd.”

Wanneer kunnen we het nieuwe Strategisch Plan 2025-2030 lezen?

“De CMR heeft ingestemd met het plan en de Raad van Toezicht heeft het goedgekeurd; in de komende fase moeten stellen we indicatoren op om onze doelen te kunnen monitoren. Het nieuwe plan treedt in werking vanaf 2025. We delen de definitieve versie later dit jaar. Op dit moment denken we na over hoe we het plan goed willen laten ‘landen’, zodat de inhoud echt gaat leven. Niet alleen bij Saxion, maar ook bij onze regionale partners. Zodat we er echt een gevoel bij krijgen. Dat lukt alleen als we er gezamenlijk mee aan de slag gaan. Ik heb vertrouwen in dat proces. We hebben bij Saxion zoveel bevlogen en getalenteerde studenten en medewerkers. Met dit nieuwe Saxion Strategisch Plan 2025-2030 richten we samen onze blik op de toekomst.”  

Gerelateerde artikelen

Onderwijs

Kaartspel maakt lastige kwesties bespreekbaar voor jongeren

17 juni 2024
Corporate

LED-directeur Peter van Dam zwaait af: over vakkennis en pionieren

10 juni 2024
Chelsea de Fretes (eigen foto) Ondernemerschap

Chelsea merkte in Valencia dat ze verandering wilde: 'Eerder zag ik vaak beren op de weg, nu vooral kansen'