Nagespeelde crime scene met Portugese en Belgische studenten in Erasmus+ Blended Intensive Programme
Een Blended Intensive Programme (BIP) biedt studenten de unieke mogelijkheid om internationale ervaring op te doen zonder dat ze voor lange tijd naar het buitenland hoeven te reizen. ‘Wat waardevol is voor iemand voor wie dat niet altijd haalbaar is’, aldus Louise Lycklama a Nijeholt, hoofddocent Forensisch Onderzoek en onderzoeker bij het lectoraat Technologies for Criminal Investigations. Bij de academie LED hebben we een succesvolle BIP opgezet voor studenten van de opleidingen Forensisch Onderzoek en Verpleegkunde bij Saxion, CESPU Portugal en de Erasmushogeschool Brussel in België.
De BIP richt zich op de kruising tussen forensisch onderzoek en verpleegkunde. Waarom hebben jullie gekozen voor deze combinatie?
We hebben onze BIP ‘Forensic Urgencies - when CSI meets ER’ opgezet met de universiteit CESPU uit Portugal en de Erasmushogeschool Brussel in België. Het programma bood studenten de kans om in teamverband en in een internationale setting een plaats delict te analyseren.
Door forensische en verpleegkunde studenten samen te brengen, konden zij leren van elkaars perspectieven en vaardigheden. Cruciaal, omdat ze als team trauma’s moesten analyseren en verklaren aan de hand van bewijzen. Dit is van belang bij complexe situaties waar zowel medische als forensische kennis vereist is.
Wat was de opdracht voor de studenten en hoe hebben ze samengewerkt?
Er hebben 35 studenten meegedaan aan de BIP, afkomstig van de drie instellingen. De opdracht bestond uit zowel een online als een fysiek deel. Tijdens de online voorbereiding werkten de studenten aan casestudy’s en volgden ze interactieve workshops.
Daarna kwamen de Portugese en Belgische studenten naar ons toe. Op de Twente Safety Campus in Enschede werkten ze in groepjes aan een nagespeelde crime scene. Ze kregen uitgebreide details over de situatie die ze gingen aantreffen. Elke groep analyseerde een eigen onderdeel van de plaats delict. Ze beoordeelden trauma’s, vergeleken getuigenverklaringen, formuleerden hypothesen, en ontwikkelden verschillende scenario’s.
Door samen te werken met medestudenten uit verschillende culturen en vakgebieden, leren studenten elkaars culturele en professionele benaderingen begrijpen. Dit verruimt hun perspectieven en vergroot hun aanpassingsvermogen. Waardevolle vaardigheden voor een internationale werkomgeving.
Welke crime scene hebben jullie nagespeeld?
Dankzij de uitstekende samenwerking met de Twente Safety Campus hebben wij een grootschalig onderzoek nagebootst rondom een complex treinscenario met meerdere voertuigen en slachtoffers. De slachtoffers werden gespeeld door docenten van Saxion, CESPU en de Erasmushogeschool, wat zorgde voor een levendige en realistische setting.
In het scenario simuleerden we ook een situatie waarin een slachtoffer medische zorg nodig had op de plaats delict. Studenten moesten hierbij rekening houden met trauma-analyse en getuigenverklaringen. Ze werden uitgedaagd om hypothesen en scenario’s te ontwikkelen die overeenkwamen met het beschikbare bewijs.
Bekijk hier de video van de nagespeelde crime scene:
Wat was het grootste leermoment voor de studenten?
Verpleegkundestudenten leerden vooral het belang van forensisch bewijs en hoe hun acties de plaatsing en interpretatie daarvan konden beïnvloeden. Tegelijkertijd konden zij door hun contact met de slachtoffers cruciale informatie verzamelen die essentieel bleek voor de forensisch onderzoekers. Deze onderzoekers ontdekten op hun beurt hoe belangrijk het is om effectief samen te werken met zorgprofessionals die geen specifieke kennis van bewijsbewaring hebben. Dit bracht hen ertoe om dieper door te vragen en hun onderzoekstechnieken aan te passen om de benodigde informatie te verkrijgen.
Daarnaast moesten de forensisch onderzoekers flexibel omgaan met hun gebruikelijke werkwijze, omdat zij soms moesten wachten of hun prioriteiten moesten bijstellen vanwege slachtoffers die eerst medische zorg nodig hadden. Dit was voor hen een waardevol leermoment in het afwegen van prioriteiten en samenwerking in een multidisciplinair team.
De studenten leerden niet alleen vakinhoudelijk van elkaar, maar ook over elkaars culturele benaderingen en professionele werkwijzen.
De studenten leerden niet alleen vakinhoudelijk van elkaar, maar ook over elkaars culturele benaderingen en professionele werkwijzen. Dit was erg leuk en inspirerend. De BIP bracht studenten uit verschillende landen samen en zorgde voor een rijke uitwisseling van kennis, culturen en professionele benaderingen in het forensisch werkveld. Het programma bood een unieke kans voor een internationale ervaring, zelfs voor degenen voor wie reizen naar het buitenland geen optie is.
Hoe kijk je terug op deze BIP?
Ik kijk met trots en voldoening terug op dit programma. Het was inspirerend om te zien hoe studenten met verschillende achtergronden en disciplines samenwerkten aan complexe scenario’s. Een speciaal moment was hoe de groepen elkaar continu tegenspraken en elkaar probeerden te overtuigen van hun eigen bedachte scenario’s. Ze haalden alles uit de kast, gingen de strijd aan met elkaars voorkennis en waren oprecht nieuwsgierig naar de andere conclusies die getrokken werden. Het was geweldig om de verhitte discussies te zien, waarbij ook ruimte was voor lachen en plezier maken. Het voelde echt alsof we samen een BIP-community vormden waarin we die hele week samenleefden.
Deze ervaring liet zien dat, ongeacht de verschillen, werken aan een gezamenlijk doel met gedeelde interesses zorgt voor de mooiste momenten. Dit programma bracht niet alleen professionalisering en het leren van nieuwe perspectieven, maar bood ook de kans om plezier te hebben in het leerproces zelf. De BIP illustreerde hoe een gezamenlijke focus en passie grenzen kunnen overstijgen, en ik ben er trots op dat we deze bijzondere ervaring met elkaar konden delen.
De combinatie van gedreven mensen binnen ons team en de academie, samen met de partners, heeft dit project tot een geslaagd BIP gemaakt. Het was een ware teaminspanning die de basis vormde voor dit succesvolle programma.
Project Code: | 2022-1-NL01-KA131-HED-000053497-1 |
Action Type: | KA131-HED – Mobility of Higher Education students and staff supported by external policy funds
|
Agency: NL01 - Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs Training |