Nederlandse en Duitse vlag
Organisatie

Euregionale projectdag met vier schoolklassen bij Saxion

Leestijd Minuten

Vier scholenklassen uit de grensregio, in totaal 110 leerlingen. Op 2 oktober kwamen middelbare scholieren naar Saxion voor de projectdag van de “Euregionale Doorlopende Leerlijn”. In Duits-Nederlandse teams verkenden de leerlingen de stad Enschede met fotoopdrachten en verbeterden ze hun taalvaardigheden tijdens een gezamenlijk debatspel.

Zie de grens niet als een belemmering, maar als een kans!

Zie de grens niet als een belemmering, maar als een kans! Dat is het motto van de “Euregionale Doorlopende Leerlijn” (EDL), een Interreg VI project dat de samenwerking tussen Duitse en Nederlandse onderwijsinstellingen ondersteunt. De projectdag is één van de acvitivieiten. Uitgenodigd waren schoolklassen uit Havixbeck, Münster, Aalten en Haaksbergen.

De dag begon met een fotowedstrijd in het centrum van Enschede. De gemengde teams van Duitse en Nederlandse leerlingen gingen op pad om de omgeving vast te leggen. Terwijl de leerlingen op pad waren, kregen de begeleidende docenten een rondleiding door het EDL-Expertisecentrum op Saxion. Deze plek biedt docenten lesmateriaal en gratis advies om de thema’s ‘buurland’ en ‘buurtaal’ beter in hun onderwijs te integreren.

Expertisecentrum

Meer over het EDL-Expertisecentrum op Saxion

Na de gezamenlijke lunch stond er een debatspel op het programma. De leerlingen gingen in teams met elkaar in debat over thema's zoals de minimumleeftijd voor Europese verkiezingen en de voordelen van een stage in het buurland. De argumenten hadden ze vooraf in hun klas al voorbereid. Om te oefenen met de taal spraken de Nederlandse leerlingen tijdens het debat in het Duits en viceversa. Een spannend moment voor veel leerlingen.

De dag werd afgesloten met een presentatie over de Euregio en hoe jongeren zich kunnen inzetten voor de samenwerking in het grensgebied. Het EDL-project wil met initiatieven zoals deze projectdag scholen en leerlingen inspireren om over de grens heen te kijken. Elkaar op een laagdrempelige manier ontmoeten en kennismaken met de cultuur van je buurland.

Leerlingen in het theater

Het project Euregionale doorlopende leerlijn (EDL) wordt gefinancierd met subsidiemiddelen uit het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Daarnaast leveren de volgende Interreg-partners een bijdrage: het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Provincie Overijssel aan Nederlandse zijde en het Ministerium für Wirtschaft, Industrie, Klima und Energie NRW aan Duitse zijde.