header fast fashion.jpg
Organisatie

Fast fashion vs. Fair fashion: workshop met Duitse leerlingen

Leestijd Minuten

Hoeveel werk zit er in de productie van kleding en hoe kun je textiel op een duurzame manier produceren? Met deze vragen gingen eindexamenleerlingen van het Duitse Alexander-Hegius-Gymnasium uit Ahaus aan de slag tijdens een workshop bij de opleiding 'Fashion & Textile Technologies'. De scholieren leerden hoe textiel wordt geproduceerd, gerecycled en op een duurzame manier wordt hergebruikt.

Het consumentengedrag in textiel is de afgelopen jaren sterk veranderd. Meer schoenen, kleding en huishoudtextiel wordt ingezameld, maar de kwaliteit van het ingezamelde textiel is gedaald door fast fashion. Hierdoor is het steeds moeilijker om het textiel te recyclen. De 'Entsorgungsgesellschaft Westmünsterland' (EGW), het Alexander-Hegius-Gymnasium (AHG) en Saxion zijn daarom een project gestart over fashion en duurzaamheid. Hiermee willen we middelbare scholieren bewust maken over het kopen van kleding en de ethische en ecologische impact daarvan, vertelt Anna Lange van EGW. 

header fast fashion.jpg

Zelf aan de slag met textiel, © EGW

Op het Alexander-Hegius-Gymnasium (AHG) in Ahaus komt het thema duurzaamheid en fast fashion in verschillende jaargangen aan bod. Zo gingen de eindexamenleerlingen naar Saxion voor een workshop bij de opleiding Fashion & Textile Technologies. Hier kregen ze een rondleiding door de labs en een inkijkje in innovatieve technologieën en duurzame productiemethoden in de mode-industrie. Ook kregen ze uitleg over het proces van een kledingstuk, van grondstof tot eindproduct.

De leerlingen bedachten ideeën voor duurzamere manieren om kledingstukken te vervaardigen

Jurrie Barkel, programmamanager Fashion & Textile Technologies

De leerlingen mochten zelf ook creatief aan de slag om iets nieuws te maken van het kledingstuk dat ze van huis hadden meegenomen. Jurrie Barkel, programmamanager van de opleiding Fashion & Textile Technologies, was erg onder de indruk van de kennis die de scholieren al hebben over de productie van textiel. “In de workshops deden de leerlingen actief mee, zij bedachten ideeën voor duurzamere manieren om kledingstukken te vervaardigen. Ook wisten ze voorbeelden te bedenken over de technische haalbaarheid van hun oplossingen. Dat laat zien dat ze erg goed hebben nagedacht over het thema Fast Fashion vs Fair Fashion.”

workshop fashion.jpeg

Workshop bij de opleiding Fashion & Textile Technologies, © EGW

Ansgar Plemper, docent en coach studieoriëntatie op het AHG, is erg enthousiast over de workshop. “Het gaf onze leerlingen de kans om in een informele setting met zeer toegankelijke docenten en studenten meer te leren over duurzaamheid en fashion, maar ook om een voorproefje te krijgen hoe het is om te studeren.“

Nederland en Duitsland zijn sterke handelspartners en samenwerking is vooral in grensregio's belangrijk en verstandig

Ook de euregionale samenwerking werd als positief gezien. Het is altijd de moeite waard om je horizon te verbeden en, in dit geval, over de grens te kijken, benoemt Anna Lange. “Nederland en Duitsland zijn sterke handelspartners en samenwerking is vooral in grensregio's belangrijk en verstandig. We staan voor vergelijkbare uitdagingen op het gebied van een duurzame circulaire economie.”

groepsfoto workshop fashion.jpg

Deelnemers workshop Fast fashion vs. Fair fashion , © EGW

Partners

De workshop 'Fast Fashion vs. Fair Fashion' is mogelijk gemaakt door het Interreg Duitsland-Nederland programma en haar programmapartners en medegefinancierd door de Europese Unie (EU).

Website

Gerelateerde artikelen

1.Opening header.jpg Organisatie

Symposium Euregionaal Onderwijs brengt onderwijs, overheid en bedrijfsleven samen

09 april 2025
Deelnemers Organisatie

Duitse leerlingen ontdekken studeren bij Saxion tijdens DOP4U

25 februari 2025
header Organisatie

De ideale grenswerker: onderzoek naar euregionale competenties