Van ‘leuke handel’ naar winnaar Saxion Ondernemers Award 2024
De verkoop van de warmwaterkruiken en koeldekens die ze met haar bedrijf ‘Pasper’ ontwikkelt, uitbreiden naar Amerika. Daar wil studentondernemer Claudia Lubbersen de 10.000 euro voor gebruiken, die hoort bij het winnen van de Saxion Ondernemers Award 2024. Dat vertelde ze kort nadat ze bij de finale als winnaar uit de bus kwam. Het maakt nieuwsgierig: wat is haar plan? En als we haar dan toch spreken: wanneer ontdekte ze die passie voor ondernemen?
Producten in de markt zetten en dan kijken hoe ze aanslaan. Dat is waar studentondernemer Claudia Lubbersen, die voor de zomer haar opleiding Bedrijfskunde bij Saxion afrondde, blij van wordt. Dat ze daar gevoel voor heeft ontdekte ze op 18-jarige leeftijd, nu ongeveer vier jaar geleden. “Ik was net begonnen met studeren en merkte al snel dat ik tijd over had. Dus ging ik er iets naast doen. Mijn ouders hebben een boerderij en hadden veel hooi over. Ik dacht: ik zet het op bol.com om te kijken of het verkoopt. En dat ging eigenlijk direct heel goed”, vertelt Claudia. Wat heet: al snel hoorde ze bij deze bekende webwinkel tot de beste ‘hooiverkopers’ van Nederland en België.
Warmwaterkruiken
Ondanks haar levendige handel in hooi, en later ook nog in haardhout (“gewoon bij ons thuis uit het bos”), besloot Claudia zich op iets anders te richten. “Elke dag naar het postkantoor rijden met doosjes hooi en haardhout, het was niet echt schaalbaar. Het ondernemen ging goed, maar ik wilde het anders aanpakken. Ik dacht: wat kan ik dan nog meer op de markt brengen? Ik had heel veel ideeën en heb alles maar gewoon geprobeerd.”
De extra grote warmwaterkruik, die ze zelf heeft ontwikkeld “omdat zoiets nog niet bestond”, sloeg het beste aan. “Ik gebruikte zelf ook wel eens zo’n kruik en dacht: een extra grote kruik blijft extra lang warm.”
Deze kruiken verkoopt Claudia inmiddels door heel Europa via de grote webwinkels. “In 2021 gingen de gas- en energieprijzen heel erg omhoog. Iedereen kreeg te maken met een hogere energierekening. Mensen gingen op zoek naar alternatieven om zichzelf warm te houden. Vanaf dat moment gingen de verkoopcijfers door het dak”, vertelt ze.
“Zij gaven mij een belangrijk inzicht: ik heb een hele hoge piek in de winter, maar in de zomer gaat de verkoop veel minder. Daar moest ik iets op verzinnen.”
Koeldekens
Naast warmwaterkruiken vind je op Pasper.nl tegenwoordig ook koeldekens. Hoe is dat gelopen? Claudia: “Ik deed destijds de minor Werkgever van de Toekomst. Daar werd mijn bedrijf helemaal doorgelicht door andere studentondernemers en experts. Zij gaven mij een belangrijk inzicht: ik heb een hele hoge piek in de winter, maar in de zomer gaat de verkoop veel minder. Daar moest ik iets op verzinnen.”
Ze bedacht een zomers alternatief voor de warmwaterkruik: de koeldeken. “Die is gemaakt van een speciale verkoelende stof. Als je die aanraakt voel je direct het verschil. Het verlaagt je lichaamstemperatuur met twee tot vijf graden, waardoor je net iets beter slaapt in de zomer. Maar de deken is bijvoorbeeld ook geschikt voor vrouwen in de overgang, die het ook vaak warm hebben.”
Amerika
In de finale van de Saxion Ondernemers Award 2024, eerder deze maand tijdens de Opening Hogeschooljaar, nam Claudia het op tegen Laury Wissink met haar kledinglabel 'Laury Contour' en Tara Ferwerda met haar bedrijf 'Core Connection'. Uiteindelijk wist Claudia met haar pitch het publiek en de jury het meest te overtuigen, en kwam zíj als winnaar uit de bus.
Op de vraag waar ze de 10.000 euro die hoort bij het winnen van de Saxion Ondernemers Award 2024 voor gaat gebruiken, reageerde Claudia toen al heel vastbesloten: om de verkoop uit te breiden naar Amerika. Dat zei ze bepaald niet in een opwelling, blijkt als ze gevraagd wordt naar haar plan. “Toevallig ga ik over een paar dagen mee op handelsmissie naar Amerika. Met ongeveer 20 andere ondernemers gaan we dan naar Los Angeles, om daar bedrijven te bezoeken. Dat is een hele mooie manier om te uit te vinden hoe het reilt en zeilt in Amerika; hoe het daar zit met import en export, en hoe de wet- en regelgeving werkt. Uiteindelijk wil ik zo de verkoop opstarten via Amazon in Amerika.”
Dat ze mee mag op handelsmissie naar Amerika heeft Claudia te danken aan de connecties die ze opdeed tijdens haar minor bij het Saxion Centrum voor Ondernemerschap (SCvO), vertelt ze. “Hierdoor heb ik veel mensen leren kennen; (student)ondernemers, experts, maar ook mensen bij het World Trade Center. Zo kon ik eerder al mee op handelsmissie naar Frankrijk. En nu kwam dit voorbij.”
‘Hoe dat moet, kun je niet online vinden’
Ervoor zorgen dat je de juiste mensen leert kennen; het is een advies dat Claudia andere studentondernemers graag wil meegeven: “De eerste stap van ondernemen; iets bedenken, een enkel product op de markt brengen en verkopen, dat kun je prima zelf. Dat is niet het moeilijkste. Maar uiteindelijk wil je verder. En dan gaat het om de juiste mensen kunnen inschakelen, zoals andere (student)ondernemers of experts."
"En," gaat Claudia verder, "om continue in gesprek zijn met je klanten en andere bedrijven, en om feedback vragen. Alleen dan kan je je bedrijf sterk neerzetten en verder uitbreiden. En zo heeft het SCvO mij geholpen om van ‘leuke handel’ naar een serieus bedrijf te gaan. Hoe dat moet, kun je niet online vinden.”
Fotografie: Thomas Busschers