Van pitch naar prototype: met deze ‘serious play’ app winnen kind én podotherapeut
‘Is het omdat de patiënt de oefeningen niet doet of moeten we aan de zolen sleutelen?’ Volgens Podotherapie-alumni Joyce Brander, Funda Cetin en Natasja Kroeze houdt deze vraag kinderpodotherapeuten nog te vaak bezig als klachten aanhouden, waardoor zorgtrajecten onnodig lang duren. Voor een studieopdracht in het vierde jaar van de opleiding Podotherapie bedachten ze daarom een innovatief idee: een app die kinderen aan de hand van spelletjes stimuleert om de voorgeschreven oefeningen te doen, en tegelijkertijd de behandelaar meer inzicht geeft. En het bleef niet bij een idee. Natasja: “Met een werkend prototype kunnen we straks op zoek naar investeerders. Zo hopen we het geld bij elkaar te krijgen om de app weer verder te ontwikkelen.”
In juni 2023 rondde Natasja Kroeze de opleiding Podotherapie af. Het eerste jaar van haar loopbaan als podotherapeut bij Voetencentrum Wender vloog voorbij. Volgens haar een typisch geval van: time flies when you’re having fun. En ook de afwisseling zou een rol kunnen spelen. Een gemiddelde werkweek brengt haar op locaties in Amsterdam, Hilversum, Goor en Hengelo.
Alsof dat niet uitdagend genoeg is, is ze ook nog bezig met het opzetten van een onderneming. Met oud-studiegenoten Joyce Brander en Funda Cetin – toevallig ook haar directe collega’s bij het voetencentrum – werkt Natasja aan een innovatieve app die kinderen kan helpen om sneller van hun klachten af te komen, en tegelijkertijd behandelaren meer inzicht geeft. Daar willen we natuurlijk alles over weten.
Studieopdracht
Het begon met een studieopdracht in het vierde jaar van de opleiding Podotherapie, vertelt Natasja. Die luidde: bedenk een innovatieve oplossing voor het werkveld en maak hiervoor een ondernemingsplan. Voor het probleem dat zij en haar medestudenten wilden aanpakken, putten ze uit hun eigen ervaringen in het werkveld. “Joyce liep stage bij een praktijk waar ze veel kinderen zag”, vertelt Natasja. “En ik liep stage bij een kinderpodotherapeut. Allebei hadden we het vermoeden dat de oefeningen die wij onze patiënten meegaven negen van de tien keer niet werden gedaan. Daar wilden we graag iets aan veranderen.”
Meer inzicht
“Je weet als behandelaar anders nooit zeker waar het aan ligt als een klacht aanhoudt”, legt Natasja het probleem uit. “Is het omdat de patiënt de oefeningen niet, of niet goed uitvoert, of moeten we aan de zolen sleutelen?”
Dat uitzoeken kost volgens haar veel tijd, waardoor behandelingen soms onnodig lang duren. “En het kost podotherapeuten uiteindelijk ook geld, want je rekent er niets voor. Het wordt al snel gezien als coulance. Wij dachten: wat nou als we de kinderen op een leuke manier stimuleren om de oefeningen wél te doen en tegelijkertijd therapeuten een controlemogelijkheid bieden?” Het idee voor een app was geboren.
Je hebt dus een boerderijomgeving en een soort tijdlijn met allemaal oefeningen. De behandelaar kan zelf instellen welke oefeningen gedaan moeten worden en hoe vaak. De app maakt er automatisch een tijdlijn van. Het kind krijgt dan dagelijks of om de dag een herinnering om de oefening te doen.
Hay Day
Dat is nu ruim een jaar geleden. Het idee, en het bijbehorende ondernemingsplan, zijn inmiddels vertaald naar een prototype. Wat moeten we ons hierbij voorstellen? Volgens Natasja laat de app zich goed vergelijken met de bekende game ‘Hay Day’; een kleurrijk spel waarin je je eigen boerderij runt. Je verbouwt gewassen en verzorgt dieren. En door producten te verkopen, kun je je boerderij laten groeien.
Serious play
De vergelijking gaat echter niet helemaal op. Hay Day heeft ‘vermaken’ als doel, terwijl hun app een serieuze bedoeling heeft: eraan bijdragen dat kinderen sneller van hun klachten afkomen.
Deze manier van spelen wordt in de gamewereld ook wel ‘serious play’ genoemd. “Je hebt dus een boerderijomgeving en een soort tijdlijn met allemaal oefeningen", licht Natasja de app verder toe. "De behandelaar kan zelf instellen welke oefeningen gedaan moeten worden en hoe vaak. De app maakt er automatisch een tijdlijn van. Het kind krijgt dan dagelijks of om de dag een herinnering om de oefening te doen." In een dashboard, gekoppeld aan de app, kan de behandelaar vervolgens zien in hoeverre het kind de oefeningen doet.
Beloningen
“De app werkt met een beloningsysteem”, gaat Natasja verder. “Als je een oefening hebt gedaan verdien je virtueel geld of een product, waarmee je de boerderij kunt runnen. Zo motiveren we kinderen om de oefeningen te doen.”
Daarnaast biedt de app de kinderen ook de mogelijkheid hun karakter te personaliseren. Je kan zelf de huidskleur, de lichaamsverhoudingen, het gezicht en de kleding van het karakter bepalen.
Pitch
Voor het realiseren van hun ondernemingsplan konden, en kunnen, de Podotherapie-alumni rekenen op de begeleiding van het Saxion Centrum voor Ondernemerschap (SCvO). Die begeleiding begon, zo vertelt Natasja, nadat ze hun idee hadden gepitcht. “Onze uiteindelijke begeleider vanuit het SCvO, Jurgen Kruiper, was ook bij die pitch aanwezig. Toen hij het idee hoorde, was hij direct heel enthousiast.”
Stap voor stap
Verschillende afspraken volgden waarin het SCvO de studenten hielp om hun ondernemingsplan verder uit te denken. Hiermee groeide de overtuiging dat ze echt een goed idee te pakken hadden. Ze besloten om er ook na hun studie mee verder te gaan. “Het idee ligt er, maar hoe ga je van hier naar een echte onderneming? Dat vonden wij best lastig, met onze zorgachtergrond. Het financiële deel, zoiets als een winstplan, daar hadden wij nog helemaal niet over nagedacht. Het SCvO nam ons stap voor stap mee hierin. Daarnaast hebben ze ons in contact gebracht met mensen die ons verder konden helpen, inspireren of in hetzelfde schuitje zaten als wij”, vertelt Natasja.
Stefan en de magische muur
Zo maakte ze kennis met het verhaal van Stefan Volkers, die Creative Media and Game Technologies studeerde bij Saxion en nu zijn eigen onderneming heeft: Cherit. Ook hij deed dit met hulp vanuit het SCvO. En ook hij zet – toevallig – gamificatie in om kinderen te stimuleren meer te bewegen. Zijn product: een magische muur waarop kinderen interactieve balspelletjes kunnen spelen. “Het is heel gaaf dat je dankzij het SCvO met dat soort mensen in aanraking komt. Dat is echt belangrijk geweest voor ons”, aldus Natasja.
Van student naar opdrachtgever
Dan is er ook nog de ondersteuning vanuit het onderwijs. “Afgelopen studiejaar zijn we gestart als opdrachtgever voor vierdejaarsstudenten Creative Media and Game Technologies. Een groep van vijf studenten heeft ons geholpen met het ontwikkelen van een prototype. Dat is wel een gekke ervaring: van student waren we opeens opdrachtgever van studenten”, vertelt Natasja.
En ook op de know-how van Marloes Tenten, lector Podotherapie, konden en kunnen ze rekenen. Waar mogelijk voorziet zij de inmiddels oud-studenten van advies.
Het is niet zo van: ik werk van 8 tot 6 en dan is het klaar. Nee, naast mijn werk kan ik bijdragen aan de ontwikkeling van mijn vakgebied, en dat geeft heel veel voldoening
Volgende stap
Natasja vertelt dat er straks een belangrijke fase aanbreekt: het testen in de praktijk. En als de app zijn waarde in de ‘podotherapiepraktijk’ bewijst, wanneer kunnen ze dan met hun product de markt op? “Dat is nog lastig te zeggen. We hebben nu niet direct de financiële kracht om de app verder door te ontwikkelen.”
Voor die financiering hebben ze overigens wel een helder plan. Natasja: “We willen bij Saxion een aanvraag doen voor een startup-subsidie. En met een werkend prototype, kunnen we straks ook op zoek naar investeerders. Zo hopen we het geld bij elkaar te krijgen om de app weer verder te ontwikkelen.”
‘Meer motivatie’
Het moge duidelijk zijn: van de Podotherapie-studenten die geen flauw idee hadden hoe ze hun innovatieve idee verder moesten brengen, is geen spoor meer te bekennen.
Wat heeft dit avontuur haar tot nu toe nog meer gebracht, naast dat gevoel voor ondernemen? “Het is niet zo van: ik werk van 8 tot 6 en dan is het klaar. Nee, naast mijn werk kan ik bijdragen aan de ontwikkeling van mijn vakgebied, en dat geeft heel veel voldoening. Je zou het ‘drive’ kunnen noemen. Drive om hiermee verder te gaan.”
En haar baan als podotherapeut, die leidt er allesbehalve onder: “Ik denk dat ik ook voor de anderen spreek als ik zeg dat ik mijn werk als podotherapeut hierdoor beter, en met meer motivatie doe.”
Fotografie: Thomas Busschers