Noah maakte een precisierobot met zijn Smart Solutions-team
Noah de Lange (25) is derdejaars Mechatronica-student en was projectleider van het Smart Solutions-project voor de precisierobot. Met een team van acht studenten uit diverse vakgebieden ontwikkelde hij een innovatief systeem dat magneten nauwkeurig plaatst en gebruikers magnetische krachten laat ervaren. Noah: “De samenwerking tussen verschillende disciplines gaf ons een breder perspectief en leidde tot creatieve oplossingen die we anders misschien niet hadden bedacht.”
Kun je uitleggen waar het project precies over ging?
"In het begin kregen we een vrij open opdracht van onze klant, Esmaeil Najafi, die werkt voor het lectoraat SMART Mechatronics and Robotics. Samen bepaalden we de richting, zodat alle disciplines uit ons projectteam goed betrokken waren. Uiteindelijk werkten we aan vier deliverables: een demonstratierobot die magneten met hoge precisie plaatst, een softwarepakket dat de krachten op die magneten uitleest, een grafische gebruikersinterface die real-time data weergeeft en intuïtieve bediening mogelijk maakt, en een systeem waarmee je die krachten fysiek kunt voelen. Dit laatste was belangrijk omdat professionals die met magneten werken zo beter begrijpen hoe magnetische krachten zich gedragen."
Hoe hebben jullie de taken verdeeld?
"Ons project bestond uit verschillende technische onderdelen, zoals software, sensoren en wiskundige modellen. Iedereen werkte binnen zijn eigen vakgebied, maar het was essentieel om continu met elkaar in gesprek te blijven. De verschillende onderdelen van de robot moesten naadloos samenwerken. Soms betekende dit dat we buiten onze eigen expertise moesten denken om alles goed te laten aansluiten. Dat was een uitdaging, maar het zorgde ervoor dat we veel van elkaar leerden."
Wat vond je verrassend aan het samenwerken met studenten uit andere vakgebieden?
"Wat me vooral verraste, was hoe iedereen een probleem vanuit zijn eigen expertise benadert. Een Software Engineer kijkt bijvoorbeeld heel anders naar een sensor dan iemand die fysiek met die sensor werkt. Iemand die de sensor ontwikkelt, begrijpt precies hoe die functioneert, terwijl de software-engineer zich richt op hoe met de sensor data visueel kan worden weergegeven. Door die verschillende perspectieven te combineren, kregen we een veel breder beeld van de situatie. Dat maakte de samenwerking super interessant."
Wat me vooral verraste, was hoe iedereen een probleem vanuit zijn eigen expertise benadert.
Wat zou je nu anders hebben gedaan?
"Als ik terugkijk, hadden we misschien minder deliverables moeten maken. Nu werkte alles, maar het was lastig om alles perfect op elkaar af te stemmen, binnen de beschikbare tijd. Met minder deliverables hadden we meer tijd gehad om elk onderdeel echt tot in detail te perfectioneren."
Wat heb je persoonlijk geleerd van deze samenwerking?
"Ik heb vooral veel geleerd over interculturele communicatie. Studenten uit verschillende culturen reageren op verschillende manieren, en ik heb geleerd hoe je die verschillen kunt overbruggen. Daarnaast heb ik ervaren hoe je mensen met verschillende expertises kunt motiveren om effectief samen te werken. Als projectleider had ik veel verantwoordelijkheid, en deze rol heeft me echt geholpen om mijn interesse in projectmanagement verder te ontwikkelen. Het is een ervaring die ik zeker meeneem in mijn toekomstige carrière."
Het projectteam bestond uit:
Noah de Lange, Laurens van Dam (Mechatronica), Ali Mobini, Ahmed AI-Ganad (Toegepaste Informatica), Teodor Zlatkov, I Made Dhanya Dananjaya (Elektrotechniek & Elektronisch Techniek), Rick Koetzier (Toegepaste Natuurkunde), Ezra de Wit (Industrieel Productontwerp)