Fast Switch wil de professionele identiteit van de FS-student versterken middels (autobiografisch) reflectie-onderwijs en het verzamelen van werkzame methoden bij de afzonderlijke labels (Zorg, ICT, onderwijs en techniek).
Algemene informatie
- In opdracht van: Vereniging Hogescholen
- Looptijd: september 2022 – juni 2023
- Startdatum: september 2022
- Einddatum: juni 2023
Samenvatting
In een iteratief onderzoeksproces zal vanuit het perspectief van alle stakeholders (FS-studenten, docenten, werkgevers) gewerkt worden aan het verzamelen van werkzame elementen van het FS-onderwijs, ter versterking van de professionele identiteit van de student. We onderzoeken wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van de student, de docent en de werkgever, om de student hierbij te ondersteunen.
Dit project is een initiatief van het lectoraat Social Work, Programmalijn Betekenis geven en Herstellen.
Over dit project
Middels vragenlijsten inventariseren we werkzame factoren en verbeterpunten onder docenten, studenten en werkveldleden. Vervolgens houden we focusgroepen om dieper in te gaan op de wijze waarop de professionele identiteit versterkt wordt en kan worden. We nemen drie gevalideerde vragenlijsten af bij studenten, om hun huidige welzijn, professionele identiteit en hun mate van geïntegreerd tijdsperspectief te meten. Deze meting betreft een nulmeting en een eindmeting. De auteurs van de lesmethode 'Uit je verhaal' zijn deze methode aan het herschreven. Het model van de zes ontwikkelingstaken wordt toegepast op de doelgroep FS-studenten. De TEAMS-leeromgeving wordt gevuld met de bijdragen van de diverse FS-labels (Zorg, ICT, onderwijs en techniek).
projectresultaat
Ten eerste is er een onderzoeksrapport opgeleverd naar de werkzame factoren en verbeterpunten van het huidige FS-onderwijs via ervaringen van docenten, huidige studenten en oud-FS-studenten en het werkveld.
Ten tweede is er een onderzoeksrapportage opgeleverd waarin via een nulmeting en een eindmeting zicht is verkregen op de ontwikkeling van de professionele identiteit en het welzijn van huidige FS-studenten.
Ten derde is de lesmethode 'Uit je verhaal, autobiografische reflexiviteit ter bewustwording van de huidige (professionele) identiteit en ter versterking van de toekomstige professionele identiteit’ (Engelbertink, Wijering, Bohlmeijer & Westerhof, 2023) herschreven voor de doelgroep FS-studenten. Tenslotte is een TEAMS-Leeromgeving ontwikkeld met daarin een visiedocument omtrent de zes ontwikkelingstaken om te komen tot een sterke professionele identiteit van de FS-student en divers bestaand lesmateriaal.
Betrokken partijen
Dit project is een samenwerking tussen Vereniging Hogescholen (Platform Fast Switch) en de Saxio-lectoraten: lectoraat Employability Transition, lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs en het lectoraat Social Work.
Onze onderzoekers
dr. Monique Engelbertink
Associate Lector Betekenis geven en Herstellen
06 - 5730 3208 m.m.j.engelbertink@saxion.nl LinkedIn Profieldr. Ellen Oosterkamp-Szwajcer
Hoofddocent/onderzoeker
06 - 1907 3957 e.m.oosterkamp@saxion.nl LinkedInSustainable Development Goals
Met dit project dragen bij aan de volgende Sustainable Development Goals: Bewust en gezond.
Lees hier meer over de visie van Saxion op de SDG’s en hoe we hieraan bijdragen.