Leven lang ontwikkelen
Het vormgeven van een leven lang ontwikkelen in organisaties met leergemeenschappen, aantrekkelijke & effectieve (hr)d praktijken en loopbaanbegeleiding. Binnen deze lijn werken wij samen met organisatie aan effectieve combinaties van hr(d) praktijken die samen medewerkers stimuleren om te leren en te ontwikkelen.
Lees de lectorale rede onrustige medewerkers van lector dr. Stephan Corporaal voor onze visie op leven lang ontwikkelen.
Belangrijkste onderzoeksthema's
Hoe geven we vorm aan effectieve leerinterventies in een context waarin leren en ontwikkelen steeds belangrijker worden, en ook frequenter worden gevraagd? Hoe effectief zijn die interventies dan, en hoe organiseren we leerprocessen met het oog op innovatie - dus zonder dat leer- of einddoelen op voorhand al duidelijk zijn? Voor individuen, maar ook op team- en organisatieniveau? Deze en andere vragen staan centraal in de eerste themalijn. Dat doen we bijvoorbeeld door samen met partners learning communities op te zetten, en deze te onderzoeken op hun werkzaamheid en onderliggende principes. Ook kijken we naar andere manieren om het leren dichter bij het werk te plaatsen.
Leren en ontwikkelen zijn context gebonden. Hoe zorgen we dan voor werk dat uitdagend maar tegelijkertijd te doen is? Wat kan een organisatie doen om leren en ontwikkelen centraal te stellen, en dit te vertalen naar concrete innovaties? Dergelijke vragen staan centraal in deze tweede themalijn, met betrekking tot waardig werk van en in stimulerende werkcontexten. We doen dat door samen met in- en externe partners onderzoek te doen naar bijvoorbeeld het in kaart brengen en verbeteren van de leercultuur in organisaties.
We leren en ontwikkelen een leven lang, maar dat vraagt wel ondersteuning. Wat betekent bijvoorbeeld het leren op transitiemomenten in een loopbaan, zoals bij het betreden van de arbeidsmarkt (tijdens en na een beroepsopleiding) of juist bij het wisselen van werkgever en baan op latere leeftijd? Hoe ondersteunen we mensen die negatieve onderwijservaringen hebben in hun loopbaan? En hoe stimuleren we de ontwikkeling van adaptiviteit en eigen regie van mensen, mede in relatie tot hun duurzame inzetbaarheid? In deze derde themalijn richten we ons daartoe op onder meer het leren op verschillende loopbaanmomenten, en naar de gerichte ondersteuning daarvan. Dat doen we door bijvoorbeeld onderzoek naar de rol van loopbaanprofessionals en de inzet van loopbaaninstrumenten.
Onze projecten
-
Bouwen aan Human Capital in de bouw
-
DigiGEN up-skilling digitale vaardigheden
-
Eigen regie in schoonmaak
-
Human Capital for a Smart World – postdoctoraal traject
-
MedTech
-
Nieuwe werkkansen door de energietransitie
-
Opschalen van learning communities in Twente
-
RAAK MKB Leercultuur
-
Smart 4I
Samenwerken?
Heb je een vraag of een idee waar je graag onderzoek bij wilt betrekken? Neem contact op: