Samenleving en Digitalisering

Informatietechnologie dringt overal binnen in ons dagelijks leven. Wat betekent het om mens te zijn in een technologische omgeving die eindeloos invloed uitoefent en nooit ‘uit’ staat? Hoe werkt dit door in ons denken, voelen, kiezen en handelen? Hoe kunnen burgers, overheden, instituties en bedrijven zich in dit krachtenveld verantwoordelijk opstellen en publieke waarden respecteren?

Binnen dit focusgebied onderzoeken we de impact van digitalisering. We gebruiken kwalitatieve onderzoeksmethoden, met inzichten uit de techniekfilosofie en toegepaste ethiek, onze praktische werkvormen. In gesprekken met professionals koppelen we gespreksvormen aan publieke waarden, zodat we samen een verantwoorde inzet van technologie praktisch kunnen maken.

Belangrijkste onderzoekthema's

• Gastvrijheid en veiligheid: mens, ontmoeting en technologie in balans
  • Onderwijs en AI: opleiden voor de geautomatiseerde netwerksamenleving
  • Vertrouwen en beïnvloeding in de digitale samenleving: data, macht en verantwoordelijkheid

Verantwoord datagedreven werken bij de gemeente

Het lectoraat Ethiek en Technologie ondersteunde de gemeente Zwolle bij het maken van een werkwijze voor het verantwoord toepassen van nieuwe vormen van datagestuurd werken.

Bekijk het project
Verantwoord datagedreven werken bij de gemeente

Kennisinstituten & partners

website Website Logo Future City Foundation Logo Centrum van Veiligheid en Dienstverlening Logo Fontys hogeschool

Hoe kunnen we samenwerken?

Zoek je een onderzoekspartner om de ethische en maatschappelijke inbedding van je onderzoeksproject vorm te geven? Of wil je deelnemen aan een onderzoek naar ethiek en technologie in de praktijk?

Heb je een vraag of uitdaging waar ethiek een rol speelt? We kunnen je helpen met strategische vragen, begeleiding bij heikele kwesties, en/of het versterken van de kritische reflectie in je organisatie.

Zoek je een relevante en actuele training voor een team? Of een spreker voor jouw organisatie? Onze bijdrage varieert van workshops voor reflectie op technologie tot lezingen over ethiek in de dagelijkse werkpraktijk en trainingen voor teams over sociale veiligheid, en de normen en waarden op de werkvloer.

Neem contact op

Heb je een andere vraag? Of weet je eigenlijk nog niet welke vraag je hebt? Wij zijn goed in het samen uitpluizen van je vraagstuk en het aanslingeren van discussie. En heb je een advocaat van de duivel nodig, om je eigen denkproces te versnellen? Neem vooral contact met ons op.