Cyberweerbare Burgers

In de onderzoekslijn Cyberweerbare Burgers richten we ons op het versterken van de online weerbaarheid van kwetsbare groepen in de samenleving, waaronder kinderen (8 tot 12 jaar), jongeren (12 tot 16 jaar), senioren en mensen met een verstandelijke beperking.

Wij helpen professionals en begeleiders met op maat gemaakte interventies om kwetsbare doelgroepen weerbaar te maken tegen online criminaliteit.

Werkzame oplossingen voor kwetsbare doelgroepen

Samen met onze partners ontwikkelen we innovatieve en evidence-based oplossingen die kwetsbare doelgroepen ondersteunen in de complexe digitaliserende samenleving. We richten ons hierbij op het voorkomen van slachtofferschap van onder andere online oplichting, cyberpesten, ongewenst delen van seksueel beeldmateriaal, ronselen door criminele organisaties en criminele uitbuiting. Daarnaast evalueren wij interventies binnen deze thema’s op hun effectiviteit.

Ons onderzoek

Met ons onderzoek dragen wij bij aan het versterken van de cyberweerbaarheid van kwetsbare doelgroepen in de samenleving. Voorbeelden van projecten in de onderzoekslijn Cyberweerbare Burgers zijn:

  • Digitaal Meedoen: weerbaar maken van mensen met een licht verstandelijke beperking (lvb) bij De Klup in Almelo tegen online criminaliteit.
  • Risk Factory: evalueren van het huidige voorlichtingsprogramma van de Risk Factory (in Enschede) voor leerlingen van de tweede klas van het voortgezet onderwijs, en onderzoek naar uitbreiding van het programma met onder andere een interventie gericht op het voorkomen van het worden van een geldezel.
  • Cyberpesten: uitwerken van een methode voor het gezamenlijk aanpakken van cyberpesten door verschillende actoren (ouders, leraren, jongerenwerk, gemeente, politie, slachtofferhulp, etc.), en ontwikkelen van een interventie ter versterking van het moreel bewustzijn van kinderen van 10-16 jaar ten aanzien van cyberpesten.
  • Effectevaluatie City Deal Lokale Weerbaarheid Cybercrime: evaluatie van diverse interventies om kinderen tussen de 8 en 12 jaar weerbaar te maken tegen online criminaliteit.
  • Promotieonderzoek naar geldezels: een promotieonderzoek van Luuk Bekkers naar het begrijpen en tegengaan van geldezels onder jongeren in samenwerking met Universiteit Leiden, NSCR, Haagse Hogeschool en Vrije Universiteit Amsterdam.

Onze partners

website website website website website website website website website website website website website website

Meer weten? Neem dan contact op

dr. Milou Kievik

Senior onderzoeker

06 30 56 48 42 LinkedIn
Profielfoto Nick van der Klok

Nick van der Klok, MSc

Onderzoeker

06 - 4185 1629 LinkedIn