Digitaal Samenleven
In de onderzoekslijn Digitaal Samenleven richten we ons op online schadelijk gedrag dat spanning zet op publieke waarden en de democratische rechtsstaat. Het gaat daarbij concreet om gedragingen als online discriminatie van minderheden, online bedreiging en intimidatie van bestuurders en ambtenaren, beïnvloeding door desinformatie en de verspreiding van complottheorieën. Dit soort online gedragingen stelt professionals en publieke organisaties voor complexe vraagstukken.
We helpen publieke instellingen om te komen tot een samenhangende aanpak van online gedragingen die de democratische rechtsstaat en publieke waarden onder druk zetten.
Deskundigheidsbevordering en handelingsperspectief
Met ons toegepast wetenschappelijke onderzoek dragen we bij aan deskundigheidsbevordering en het ontwikkelen van handelingsperspectief rondom deze complexe vraagstukken. Samen met professionals werken wij aan het ontwikkelen van interventies, handreikingen en adviezen voor professionals en publieke instellingen.
Ons onderzoek
Met ons onderzoek dragen wij bij aan deskundigheidsbevordering en handelingsperspectief voor de aanpak van online schadelijk gedrag. Voorbeelden van projecten in de onderzoekslijn Digitaal Samenleven zijn:
- Grip Online: Een onderzoeksprogramma naar online gedragingen die schadelijk zijn voor de samenleving en de democratische rechtsstaat.
- (Ir)reëel gevaar: Een verkennend onderzoek naar de lokale, preventieve aanpak van online complot denken. Lees hier het rapport.
- Moreel gedrag van jongeren op het internet: Een onderzoek waarin het thema moreel gedrag van jongeren op het internet (op basis van publieke waarden) is geconcretiseerd, en waarin invalshoeken voor onderzoek en de rol van het onderwijs en de bibliotheeksector bij de bevordering van het gedrag zijn verkend.
- Promotieonderzoek naar anti-institutioneel complot denken: Renze Tjoelker doet promotieonderzoek naar anti-institutioneel complot denken in Nederland in samenwerking met de Universiteit Twente, Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences (BMS).