Inrichting van het onderwijs en professionalisering
Het groeiende lerarentekort en de hierdoor toenemende kansenongelijkheid schreeuwen om oplossingen. We onderzoeken hoe het onderwijs anders georganiseerd kan worden. Daarbij hebben we aandacht voor de professionalisering van leraren, met het oog op uitdagingen die een andere inrichting van het onderwijs met zich meebrengen.
Doelbewust bijdragen aan de vorming van leerlingen in een hoogtechnologische, versnellende maatschappij, waarin we ook te maken hebben met actuele problematieken als het lerarentekort, vraagt veel van scholen en onderwijsprofessionals. Met ons onderzoek werken we aan uitdagingen op het gebied van het anders organiseren van onderwijs en aan de professionalisering van leraren.
Belangrijkste onderzoeksthema's
Goed georganiseerd onderwijs betekent onder andere: onderwijs geven vanuit een visie, haalbare werkdruk voor onderwijsprofessionals, en een school die flexibel om gaat met uitdagingen zoals het lerarentekort. In ons onderzoek verkennen we de waarde van bijvoorbeeld team teaching, functiedifferentiatie en doorbreking van het leerstofjaarklassensysteem.
Door onderzoek naar het leren in netwerken, willen we het leren van en met elkaar in onderwijsland ondersteunen en stimuleren. Daarnaast leren we zelf ook in nationale en internationale netwerken. De Dalton Onderzoeksgroep, Jenaplan Onderzoeksgroep en Montessori Onderzoeksgroep zijn hier voorbeelden van.
Goed onderwijs vraagt goede onderwijsprofessionals. Hoe leraren, onderwijsassistenten, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals zich ontwikkelen is onderwerp van ons onderzoek. Daarbij zien we professionalisering in het licht van de uitdagingen en kansen die een andere inrichting van het onderwijs en technologisering met zich mee brengen.
Onze projecten
-
Doelgerichte oefening
-
STEAM-onderwijs
-
Q-tool voor leerkrachten
-
Virtuele kleuterklas
-
We are VR
-
Jenaplan onderzoeksgroep
-
Montessori onderzoeksgroep
-
Dalton onderzoeksgroep
-
SPRONG STEM
-
Montessori implementatie
-
Montessori global consensus projects
-
Onderwijs anders organiseren
Hoe kunnen we samenwerken?
"Ben je actief met ontwikkeling, verbetering en vernieuwing van onderwijspraktijken en -technologieën? Onderzoek kan je kennis en expertise vergroten, nieuwe inzichten verwerven en mogelijk bijdragen aan positieve veranderingen in het onderwijs. Neem contact met ons op om eventuele samenwerkingsmogelijkheden te verkennen." (Symen van der Zee, lector Vernieuwend Onderwijs, [email protected])