Resultaten van ons onderzoek
Onze producten zijn op diverse plekken te vinden. Voor de uitgave van boeken hebben we onze eigen uitgever: Saxion Progressive Education University Press. Ook hebben we ons eigen Youtubekanaal, waar we ons onderzoek presenteren met inkijkjes in de praktijk en opnames van inspirerende en informatieve bijeenkomsten. Verder zijn we actief op LinkedIn en publiceren we in vakbladen en wetenschappelijke tijdschriften.
- Klaver, L.T. & de Leeuw, R.R. (2024, 20 april). Inhoudelijke toelichting Kennisclips – Effectief Studeren. Saxion. http://doi.org/10.5281/zenodo.10881985
- Tolkamp, J. [Saxion Hogescholen]. (2024, 1 maart). Jobsatisfaction: onderwijsonderzoek samengevat #1 [Video]. Video.Saxion. https://video.saxion.nl/media/Jobsatisfaction+-+Onderwijsonderzoek+samengevat+1/1_hrp0dra2
-
Van der Zee, S. (2023, 18 december). Polariserende Pisa Posts. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/polariserende-pisa-posts/
-
Berends, R., Otten-Binnerts, V., & van der Zee, S. (2023, 18 december). Oude bronnen opnieuw belicht 4: Adjustmentrooms. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/adjustmentrooms-oude-bronnen-opnieuw-belicht/#:~:text=In%20het%20archief%20van%20de,steeds%20%C3%A9%C3%A9n%20zo'n%20bron.
-
Klaver, L. en Van der Zee, S. (2023, 15 december). ‘The Next Education Workforce’: Inspiratie uit Arizona. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44 (4), 45-62 https://www.researchgate.net/publication/376522702_'The_Next_Education_Workforce'_Inspiratie_uit_Arizona
-
De Vries, S., & Van der Zee, S. (2023, november). Uitstroom van jongeren met een achtergrond buiten Europa uit MBO-techniek: interventies gericht op behoud. Tech Your Future. https://www.techyourfuture.nl/wp-content/uploads/2023/12/TYF-Uitstroom-niet-Europese-jongeren-uit-techniek.pdf
-
Otten-Binnerts, V. (2023, december). De goede Daltonschool. DaltonVisie, 12 (2), 27-29.
-
Berends, R., Röhner, R., & Röhner-Sowinska (2023, december). Dalton adopteren als ‘merk’. DaltonVisie,12 (2), 30.
-
Berends, R. (2023, december). Robots versus leraren. DaltonVisie,12 (2), 3.
-
Berends, R. (2023, december). Prof. Kweenie beantwoordt vragen. DaltonVisie,12 (2), 10.
-
Berends, R. (2023, december). Maak ons beter. DaltonVisie,12 (2), 14-17.
-
De Leeuw, R.R. (2023, 30 november). Doorbreek de stilte: pleidooi voor dialoog in tijden van conflict. SaxNow. https://www.saxnow.nl/nieuws/opinie/2023/november/doorbreek-de-stilte-pleidooi-voor-dialoog-in-tijden-van-conflict
-
Berends, R., Otten-Binnerts, V., & van der Zee, S. (2023, 23 november). Oude bronnen opnieuw belicht 3: Dalton Education Plan Explained. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/dalton-education-plan-explained-oude-bronnen-opnieuw-belicht/
-
Bors, G. (2023, 23 november). Hoe reageren wij als leraren op het Israëlisch-Palestijnse conflict? Nieuwsbrief Daltononderwijs https://dalton.nl/hoe-reageren-wij-als-leraren/
-
Van der Zee, S. en Dorrestijn, S. (2023, november). Technologie bijsturen in plaats van alleen maar volgen. Montessori Magazine, 1 (47). https://magazine.montessori.nl/steven-dorrestijn/
-
De Brouwer, J. (2023, november). Digitale onderwijstechnologie binnen Montessori. Montessori Magazine, 1 (47), 6-9. https://magazine.montessori.nl/wp-content/uploads/2023/11/13760-NMV-MM-471_LR_06-09.pdf
-
Van der Zee, S. (2023, 10 november). Wie is bang voor AI. NMV Nieuwsbrief. https://montessori.nl/wie-o-wie-is-bang-voor-ai/
-
Van der Zee, S. (2023, november). Technologie en onderwijsrevolutie. Montessori Magazine, 1 (47), 30. Technologie en onderwijsrevolutie - NMV (montessori.nl)
-
Van der Zee, S. (2023, 26 oktober). Teamteaching in het Daltononderwijs. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/teamteaching-in-daltononderwijs/
-
Berends, R., Otten-Binnerts, V., & Van der Zee, S. (2023, 26 oktober). Oude bronnen opnieuw belicht 2: De psychologie van het Dalton Plan. Nieuwsbrief Daltononderwijs https://dalton.nl/oude-bronnen-opnieuw-belicht-2/
-
Borst, G., Venema, H. en Vorstelman, G. (Hosts). (2023, 17 oktober). De ondernemende houding. (Nr.5) [Podcastaflevering]. In Jenaplan Nederland de Podcast. Jenaplan Nederland.
Jenaplan aflevering de ondernemende houding. https://open.spotify.com/show/1VNUogujAf8Wubc2lD3LCW - Berends, R., Otten-Binnerts, V., & Van der Zee, S. (2023, 1 september). Oude bronnen opnieuw belicht 1: A Day in School at the New York Dalton School. Nieuwsbrief Daltononderwijs A Day in School at the New York Dalton School (OUDE BRONNEN OPNIEUW BELICHT) - Nederlandse Dalton Vereniging
- Rutten, N. (2023, 3 juni). Doelbewust oefenen voor een duurzame verandering. https://havovandetoekomst.nl/2023/06/03/duurzame_verandering/
-
De Brouwer, J. (2023, juni). Over discipline, gehoorzaamheid en rebellie. Montessori Magazine, 2, 6-9.
https://magazine.montessori.nl/over-discipline-gehoorzaamheid-rebellie/ - Rutten, N. (2022). Artikelen op sociale media over het ondersteunen van lesgeven en leren met technologie, [online mindmap].
- Rutten, N. (2022). Onderwijs herontwerpen met technologie [Mural].
- Sins, P. H. M., Berends, R., Bors, G., De Brouwer, J., Mayo, A., Van der Zee, S., & Nicolai, J. (2022). Traditioneel vernieuwingsonderwijs: toen en nu. JSW, 8. [https://issuu.com/thiememeulenhoff/docs/thie78_jsw_magazine_8_apr_v6]
- Verduijn-Meijer, G. M., Sins, P. H. M., & Klaver, L. T. (2021). Meters maken met doelbewuste oefening. Column Nieuwsbrief Daltononderwijs, [Dalton]
-
Leonon Media, met bijdragen van Vera Otten-Binnerts en René Berends. Digibordapplicatie Expeditie Dalton.
-
Bloem, B. met bijdrage van Lida Klaver (2023). Visie op burgerschap bepaal je niet zomaar even: Balanceren tussen toerusten en ruimte geven. In: Burgerschap op school, pp. 32-34.
Is een publicatie niet open-access? Neem contact op met de auteur.
- Berends, R., Otten-Binnerts, V., & Van Slochteren, H. (2021). Dalton: LEF. Saxion Progressive Education University Press.
- Berends, R. & de Brouwer, J. (2020). Perspectieven op Montessori. Saxion Progressive Education University Press.
- Berends, R. (2020). Groep 3 Daltonproof. Saxion Progressive Education University Press.
- Berends, R. (2018). Expeditie Dalton. Leonon Media Publishers
- Berends, R., Janson, D., De Haan, D., Noordijk, G., Sins, P., Voorn, R., Wenke, A., Witmus, B., & Wolthuis, H. (2018). Perspectieven op Dalton. Saxion Progressive Education University Press.
- De Brouwer, J., Leenders, H., Sins, P. H. M. (2023). Montessori in the Netherlands. In A. Murray, E. Tebano Ahlquist, M. McKenna, & M. Debs (Eds.), The Bloomsbury Handbook of Montessori Education.
- De Brouwer, J. & Sins, P. H. M. (2022). Perspectives on Montessori. Saxion Progressive Education University Press.
- Sins, P. H. M. & Berends R. (2020). Overbruggen: Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek. Saxion Progressive Education University Press.
- Sins, P. H. M. en consortium (2019). iSelf: Aanpak voor het bevorderen van zelfsturend leren door leraren. Saxion Progressive Education University Press.
- Tolkamp, J., Guérin, L., & Klaver, L. (2019). Bèta en technologie in burgerschapsonderwijs: Visie en didactiek van Bèta Burgerschap. TechYourFuture.
- Brandsma, W., Maseland, J., & Van der Zee, S. (2024, 14 maart). Leren om hogere-orde denken te stimuleren op de lerarenopleiding basisonderwijs: het effect van een professionaliseringstraject over het stimuleren van hogere-orde denken op de houding van pabostudenten. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 45 (1), 16-34. https://www.velov.be/wp-content/uploads/2024/03/TvL-45-1-2024.pdf (restricted access) RIS: 01424.
- De Brouwer, J. (2024, 24 februari). A Practice Based Tool for Observing Montessori Implementation in Elementary Classrooms. International Montessori Institute [1-2], 4-13, Carnegie School of Education, Leeds Beckett University.
- De Brouwer, J. (2024, 13 maart). Montessori-vakmanschap: meer geest dan mechanisme. Montessori Magazine, 47 (2), 6-9. https://magazine.montessori.nl/wp-content/uploads/2024/03/13761-NMV-MM-472_LR_06-09.pdf
- De Brouwer, J., Klaver, L., & Van der Zee, S. (2022). Montessori en burgerschap. Balanceren tussen toerusten en ruimte geven. Saxion. https://www.researchgate.net/publication/365489273_Montessori_en_burgerschapsonderwijs_Balanceren_tussen_toerusten_en_ruimte_geven
- De Brouwer, J., Klaver, L., en Van der Zee, S. (2023, 14 november). Montessori's Perspective on Citizenship Education: A View From the Netherlands. Journal of Montessori Research, 9 (2), 28-43. https://doi.org/10.17161/jomr.v9i2.19418
- De Brouwer, J., Klaver, L.T., & Van der Zee, S. (2023). Montessori's Perspective on Citizenship Education: A view form the Nederlands. Journal of Montessori Research, 9, 28-43
https://journals.ku.edu/jmr/article/view/19418/19261 - De Brouwer, J., Morssink-Santing, V., & Van der Zee, S. (2024, 15 mei). Validation of the Teacher Questionnaire of Montessori Practice for Early Childhood in the Dutch Context. Journal of Montessori Research, 10 (1), 12 – 24, https://doi.org/10.17161/jomr.v10i1
- Guérin, L., Klaver, L., Walma van der Molen, J., & Sins, P. (2021). Onderzoeksrapport Samen werken aan Bèta Burgerschap. TechYourFuture. Researchgate.
- Guerin, L.J.F. (2018). Group problem solving as citizenship education: Mainstream idea of participation revisited [proefschrift]. Saxion Progressive Education University Press.
- Klaver, L. T., Sins, P. H. M., Walma van der Molen, J. H., & Guerin, L. J. F. (2022). Strengthening science education through attention to student resources: A conceptualization of socioscientific capital. Journal of Research in Science Teaching. Advance Online Publication.
- Klaver, L. T., & Walma van der Molen, J. H. (2020). Measuring pupils’ attitudes towards socioscientific issues: Development and validation of a questionnaire. Science and Education, 30, 317-344.
- Klaver, L. T., Walma van der Molen, J. H., Sins, P. H. M., & Guérin, L. J. F. (2022). Students’ engagement with socioscientific issues: Use of sources of knowledge and attitudes. Journal of Research in Science Teaching. Advance Online Publication.
- Lundberg, A. & De Leeuw, R.R. (2023). Introducing and discussing the virtual special issue on using Q methodology in higher education. International Journal of Educational Research Open. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100301
- Otten-Binnerts, V., Berends, R., Klaver, L., De Brouwer, J., & Van der Zee, S. (2024, oktober). Dalton en burgerschapsonderwijs: 'Go forth unafraid'. Saxion. https://doi.org/10.5281/zenodo.1373582
- Sins, P., de Leeuw, R., de Brouwer, J. et al. Promoting explicit instruction of strategies for self-regulated learning: evaluating a teacher professional development program in primary education. Metacognition Learning (2023). https://doi.org/10.1007/s11409-023-09368-5
- Van der Zee, S. (2015). De effectiviteit van Daltononderwijs [proefschrift]. Saxion Progressive Education University Press.
Is een publicatie niet open-access? Neem contact op met de auteur.
Publicaties
- Berends, R. (2024, maart). Vrijheid in gebondenheid, ... maar ook voor mij. DaltonVisie, 3, p. 15-17 (restricted access).
- Berends, R. & Van der Veen, G. (2024, maart). De wereld van het kind. DaltonVisie, 3, p. 18-19, (restricted access).
- Berends, R. (2024, maart). Dorothy Rawls Luke: de vriendin en partner van Helen Parkhurst. DaltonVisie, 3, p. 27-28 (restricted access).
- Berends, R. (2024, maart). Het onderwijsmodel van de daltonschool in Hong Kong. DaltonVisie, 3, p. 29-30 (restricted access).
- Berends, R. (2024, 27 februari). 100 jaar Nederlands Daltononderwijs. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/100-jaar-nederlands-daltononderwijs/
- Berends, R., Demmer, M., Vermeulen, I., Hofstede, A., & Kramer, S. (2024, januari). Een kijkje in daltonschool Casimir en de Globetrotter. Het Jonge Kind, 5, p. 19-23, Een kijkje in Casimir en de Globetrotter - HJK (hjk-online.nl). (restricted access).
- Berends, R., Otten-Binnerts, V.M., & Van der Zee, S. (2024, 23 januari). Oude bronnen opnieuw belicht 5: Assignments. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/assignments-oude-bronnen-opnieuw-belicht/
- Berends, R., Otten-Binnerts, V.M., & Van der Zee, S. (2024, 29 februari). Oude bronnen opnieuw belicht 6: Wat voor Daltonleraar willen kinderen voor de kunstvakken? Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/wat-voor-daltonleraar-willen-kinderen-voor-de-kunstvakken-oude-bronnen-opnieuw-belicht/
- Berends, R., Otten-Binnerts, V.M., & Van der Zee, S. (2024, 29 maart). Oude bronnen opnieuw belicht 7: Programs of Study. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/programs-of-study-oude-bronnen-opnieuw-belicht/
- Berends, R., Otten-Binnerts, V.M., & Van der Zee, S. (2024, 25 april). Oude bronnen opnieuw belicht 8: The Dalton Plan, a forgotten contribution. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/the-dalton-plan-a-forgotten-contribution-oude-bronnen-opnieuw-belicht/
- Berends, R., Otten-Binnerts, V.M., & Van der Zee, S. (2024, 25 mei). Oude bronnen opnieuw belicht 9: De gouden weken in 1926. https://dalton.nl/de-gouden-weken-in-1926-oude-bronnen-opnieuw-belicht/
- Brandsma, W., Maseland, J., & Van der Zee, S. (2024, 14 maart). Leren om hogere-orde denken te stimuleren op de lerarenopleiding basisonderwijs: het effect van een professionaliseringstraject over het stimuleren van hogere-orde denken op de houding van pabostudenten. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 45 (1), 16-34. https://www.velov.be/wp-content/uploads/2024/03/TvL-45-1-2024.pdf (restricted access) RIS: 01424.
- De Brouwer, J. (2024, 24 februari). A Practice Based Tool for Observing Montessori Implementation in Elementary Classrooms. International Montessori Institute [1-2], 4-13, Carnegie School of Education, Leeds Beckett University.
- De Brouwer, J. (2024, 13 maart). Montessori-vakmanschap: meer geest dan mechanisme. Montessori Magazine, 47 (2), 6-9. https://magazine.montessori.nl/wp-content/uploads/2024/03/13761-NMV-MM-472_LR_06-09.pdf
- De Brouwer, J., Morssink-Santing, V., & Van der Zee, S. (2024, 15 mei). Validation of the Teacher Questionnaire of Montessori Practice for Early Childhood in the Dutch Context. Journal of Montessori Research, 10 (1), 12 – 24, https://doi.org/10.17161/jomr.v10i1
- De Leeuw, R. R. (2024, maart). Q-methodologie als gesprekspartner. DaltonVisie, 3, p. 20-23, link (open access).
- De Leeuw, R.R., Stroetinga, M., Visscher-Voerman, I., & Van Staveren, A. (2024, 1 april). Monitoring & Evaluatie – Sprint 1 van het domein Leren & Professionalisering van de pilot Professional Doctorate (PD). (closed access).
- Hurenkamp, A. (2024, 5 maart). Saxion komt met module Moreel Kompas: ‘Wat je hier oefent, is natuurlijk een blauwdruk voor hoe je de samenleving ingaat'. Saxion Nieuws. Interview met Symen van der Zee en Willeke Slingerland. https://www.saxion.nl/nieuws/2024/maart/saxion-komt-met-module-moreel-kompas-wat-je-hier-oefent-is-natuurlijk-een-blauwdruk-voor-hoe-je-de-samenleving-ingaat
- Otten-Binnerts, V.M. (2024, maart). Een vraag voor het daltonpanel: het goede doen ‘sluit aan bij het kind'. DaltonVisie, 3, p. 8-9, link (restricted access).
- Otten-Binnerts, V.M. (2024, maart). De goede daltonschool: ontwikkeling en reflectie. DaltonVisie, 3, p. 11-13 (restricted access).
- Otten-Binnerts, V., Berends, R., Klaver, L., De Brouwer, J., & Van der Zee, S. (2024, oktober). Dalton en burgerschapsonderwijs: 'Go forth unafraid'. Saxion. https://doi.org/10.5281/zenodo.1373582
- Van der Zee, S. (2024, 15 januari). Haves and have nots. Nieuwsbrief Nederlandse Montessori Vereniging. https://montessori.nl/haves-have-nots/
- Van der Zee, S. (2024, 29 februari). De kunst van het kundig complimenteren. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/de-kunst-van-het-kundig-complimenteren/
- Van der Zee, S. (2024, 15 maart). Onderwijs als Safe Space. Nieuwsbrief Nederlandse Montessori Vereniging. https://montessori.nl/onderwijs-als-safe-space/
- Van der Zee, S. (2024, 25 april). In alle staten over ‘De Staat'! Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/in-alle-staten-over-de-staat/
- Van der Zee, S. (2024, 24 mei). Leren te falsificeren. Nieuwsbrief Nederlandse Montessori Vereniging. https://montessori.nl/professionals/2024/05/24/leren-te-falsificeren/
- Van der Zee, S. en Stappers, R. (2024, 5 juni). Discussie over Directe Instructie. Basisschoolmanagement, 38 (4), 8-11, https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7203288451037708289/
- Van der Zee, S. (2024, 10 september). De zomervakantie op de schop. Nieuwsbrief Nederlandse Montessori Vereniging. https://montessori.nl/professionals/2024/09/10/de-zomervakantie-op-de-schop/
- Visscher, I., Van der Zee, S., Corporaal, S., Dijkstra, K., & Hendriks, M. (januari 2024). Leren, werken én innoveren in learning communities: praktijkvoorbeelden en handvatten voor het inrichten van learning communities. (open access)
-
-
Sins, P., de Leeuw, R., de Brouwer, J. et al. Promoting explicit instruction of strategies for self-regulated learning: evaluating a teacher professional development program in primary education. Metacognition Learning (2023). https://doi.org/10.1007/s11409-023-09368-5
-
Van der Zee, S. (2023, 18 december). Polariserende Pisa Posts. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/polariserende-pisa-posts/
-
Berends, R., Otten-Binnerts, V., & van der Zee, S. (2023, 18 december). Oude bronnen opnieuw belicht 4: Adjustmentrooms. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/adjustmentrooms-oude-bronnen-opnieuw-belicht/#:~:text=In%20het%20archief%20van%20de,steeds%20%C3%A9%C3%A9n%20zo'n%20bron.
-
Tack, H. en Van der Zee, S. (2023, 15 december). Beloftevolle strategieën in de aanpak van het lerarentekort. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 44 (4), 1-6.
-
Klaver, L. en Van der Zee, S. (2023, 15 december). ‘The Next Education Workforce’: Inspiratie uit Arizona. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44 (4), 45-62 https://www.researchgate.net/publication/376522702_'The_Next_Education_Workforce'_Inspiratie_uit_Arizona
-
De Vries, S., & Van der Zee, S. (2023, november). Uitstroom van jongeren met een achtergrond buiten Europa uit MBO-techniek: interventies gericht op behoud. Tech Your Future. https://www.techyourfuture.nl/wp-content/uploads/2023/12/TYF-Uitstroom-niet-Europese-jongeren-uit-techniek.pdf
-
Otten-Binnerts, V. (2023, december). De goede Daltonschool. DaltonVisie, 12 (2), 27-29.
-
Berends, R., Röhner, R., & Röhner-Sowinska (2023, december). Dalton adopteren als ‘merk’. DaltonVisie,12 (2), 30.
-
Berends, R. (2023, december). Robots versus leraren. DaltonVisie,12 (2), 3.
-
Berends, R. (2023, december). Prof. Kweenie beantwoordt vragen. DaltonVisie,12 (2), 10.
-
Berends, R. (2023, december). Maak ons beter. DaltonVisie,12 (2), 14-17.
-
De Leeuw, R.R. (2023, 30 november). Doorbreek de stilte: pleidooi voor dialoog in tijden van conflict. SaxNow. https://www.saxnow.nl/nieuws/opinie/2023/november/doorbreek-de-stilte-pleidooi-voor-dialoog-in-tijden-van-conflict
-
Berends, R., Otten-Binnerts, V., & van der Zee, S. (2023, 23 november). Oude bronnen opnieuw belicht 3: Dalton Education Plan Explained. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/dalton-education-plan-explained-oude-bronnen-opnieuw-belicht/
-
Bors, G. (2023, 23 november). Hoe reageren wij als leraren op het Israëlisch-Palestijnse conflict? Nieuwsbrief Daltononderwijs https://dalton.nl/hoe-reageren-wij-als-leraren/
-
De Brouwer, J., Klaver, L., en Van der Zee, S. (2023, 14 november). Montessori's Perspective on Citizenship Education: A View From the Netherlands. Journal of Montessori Research, 9 (2), 28-43. https://doi.org/10.17161/jomr.v9i2.19418
-
Lundberg, A. & De Leeuw, R.R. (2023). Introducing and discussing the virtual special issue on using Q methodology in higher education. International Journal of Educational Research Open. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100301
-
Van der Zee, S. en Dorrestijn, S. (2023, november). Technologie bijsturen in plaats van alleen maar volgen. Montessori Magazine, 1 (47). https://magazine.montessori.nl/steven-dorrestijn/
-
De Brouwer, J. (2023, november). Digitale onderwijstechnologie binnen Montessori. Montessori Magazine, 1 (47), 6-9. https://magazine.montessori.nl/wp-content/uploads/2023/11/13760-NMV-MM-471_LR_06-09.pdf
-
Van der Zee, S. (2023, 10 november). Wie is bang voor AI. NMV Nieuwsbrief. https://montessori.nl/wie-o-wie-is-bang-voor-ai/
-
Van der Zee, S. (2023, november). Technologie en onderwijsrevolutie. Montessori Magazine, 1 (47), 30. Technologie en onderwijsrevolutie - NMV (montessori.nl)
-
Van der Zee, S. (2023, 26 oktober). Teamteaching in het Daltononderwijs. Nieuwsbrief Daltononderwijs. https://dalton.nl/teamteaching-in-daltononderwijs/
-
Berends, R., Otten-Binnerts, V., & Van der Zee, S. (2023, 26 oktober). Oude bronnen opnieuw belicht 2: De psychologie van het Dalton Plan. Nieuwsbrief Daltononderwijs https://dalton.nl/oude-bronnen-opnieuw-belicht-2/
-
Borst, G., Venema, H. en Vorstelman, G. (Hosts). (2023, 17 oktober). De ondernemende houding. (Nr.5) [Podcastaflevering]. In Jenaplan Nederland de Podcast. Jenaplan Nederland.
Jenaplan aflevering de ondernemende houding. https://open.spotify.com/show/1VNUogujAf8Wubc2lD3LCW -
Berends, R., Otten-Binnerts, V., & Van der Zee, S. (2023, 1 september). Oude bronnen opnieuw belicht 1: A Day in School at the New York Dalton School. Nieuwsbrief Daltononderwijs A Day in School at the New York Dalton School (OUDE BRONNEN OPNIEUW BELICHT) - Nederlandse Dalton Vereniging
-
De Brouwer, J., Klaver, L.T., & Van der Zee, S. (2023). Montessori's Perspective on Citizenship Education: A view form the Nederlands. Journal of Montessori Research, 9, 28-43
https://journals.ku.edu/jmr/article/view/19418/19261 -
De Brouwer, J. (2023, juni). Over discipline, gehoorzaamheid en rebellie. Montessori Magazine, 2, 6-9.
https://magazine.montessori.nl/over-discipline-gehoorzaamheid-rebellie/ -
Van de Ven, J. (Host). (2023, 23 februari). Over ‘1000% succesvol succes voor ieder kind!!!’en de mythe van de meritocratie. (Nr.36) [Podcastaflevering]. In de ResearchED Nederland Podcast. ResearchED Netherlands. De researchED NL Podcast #36 - Symen van der Zee - YouTube
-
Rutten, N. (2023, 3 juni). Doelbewust oefenen voor een duurzame verandering. https://havovandetoekomst.nl/2023/06/03/duurzame_verandering/
-
Klaver, L., Sins, P., Walma van der Molen, J., Guérin, L. (2023). Voorkennis in de klas. Didactief.
Dit artikel is geschreven voor abonnees van Didactief. Wil je verder lezen? Log dan in of neem contact op met de auteur Lida Klaver ([email protected]) -
De Leeuw, R. R. (2023). Student reflections on the curriculum and citizenship education using card sorting in group settings. International Journal of Educational Research Open, 4, 100237.
-
Van der Zee, S. (2023, 28 oktober). Doorbreek het één-leerkracht-één-klas-model. De Stentor (p.12). https://www.destentor.nl/opinie/doorbreek-het-een-leerkracht-een-klas-model~aa8bdfce/
Dit artikel is enkel voor abonnees. Bent u geen abonnee, maar wel geïnteresseerd in de inhoud van het artikel? Neem contact op met de auteur. -
Van der Zee, S. (2023). De schoolvakanties moeten hoognodig anders [LinkedIn]
-
Van der Zee, S. (2023). De kwaliteit van onderwijswetenschappelijk onderzoek. [LinkedIn]
-
Van der Zee, S. (2023). Binnenkort in het theater: bijles! [LinkedIn]
-
Van der Zee, S. (2023) Werkdruk bij HBO-docenten. [LinkedIn]
-
Van der Zee, S. (2023). Evidence based onderzoek in onderwijs. [LinkedIn]
-
Van der Zee, S. (2023). Independent Activities. [LinkedIn]
-
Van der Zee, S. (2023). Wetenschappelijke evidentie. [LinkedIn]
-
Van der Zee, S. (2023). Sekseverschillen in het onderwijs. [LinkedIn]
-
Van der Zee, S. (2023). De gunstige werking van de natuur. [LinkedIn]
-
Van der Zee, S. (2023). Anders organiseren. [LinkedIn]
-
Van der Zee, S. (2023). Écht kindgericht onderwijs. [LinkedIn]
- De Brouwer, J. (2022). Effectiviteit van montessorirekenonderwijs. Montessori Magazine, 45(2), 8-11.
- De Brouwer, J. & Sins, P. H. M. (2022). Perspectives on Montessori. Saxion Progressive Education University Press.
- De Brouwer, J., Klaver, L., & Van der Zee, S. (2022). Montessori en burgerschap. Balanceren tussen toerusten en ruimte geven. Saxion. [Montessori]
- Klaver, L. T., Walma van der Molen, J. H., Sins, P. H. M., & Guérin, L. J. F. (2022). Students’ engagement with socioscientific issues: Use of sources of knowledge and attitudes. Journal of Research in Science Teaching. Advance Online Publication.
- Klaver, L. T., Sins, P. H. M., Walma van der Molen, J. H., & Guerin, L. J. F. (2022). Strengthening science education through attention to student resources: A conceptualization of socioscientific capital. Journal of Research in Science Teaching. Advance Online Publication.
- Rutten, N. (2022). Artikelen op sociale media over het ondersteunen van lesgeven en leren met technologie [online mindmap].
- Rutten, N. (2022). Onderwijs herontwerpen met technologie [Mural].
- Van der Zee, S. (2022). 1000% succesvol succes voor ieder kind. [Montessori]
- Van der Zee, S. (2022). Beter, sneller, leuker onderwijs!! De belofte van onderwijstechnologie. [LinkedIn]
- Sins, P. H. M., Berends, R., Bors, G., De Brouwer, J., Mayo, A., Van der Zee, S., & Nicolai, J. (2022). Traditioneel vernieuwingsonderwijs: toen en nu. JSW, 8. [issuu]
- Berends, R., Otten-Binnerts, V., & Van Slochteren, H. (2021). Dalton: LEF. Saxion Progressive Education University Press.
- Guérin, L., Klaver, L., Walma van der Molen, J., & Sins, P. (2021). Onderzoeksrapport Samen werken aan Bèta Burgerschap. TechYourFuture. [Researchgate].
- Van der Zee, S. (2021). Schoolsluiting betekent wel degelijk leerverlies. AOB-blad, 4.
- Van der Zee, S. (2021). Wat de cito niet toetst, toetst de OECD wel. [LinkedIn].
- Van der Zee, S. (2021). Schaduwonderwijs in de schijnwerpers. [LinkedIn].
- Van der Zee, S. (2021). Het onderwijs verkeert in een systeemcrisis. [LinkedIn].
- Van der Zee, S. (2021). Een onvoldoende voor mindfulness. [LinkedIn].
- Van der Zee, S. (2021). Artikel 23: balanceren tussen vrijheid en deugdelijkheid. [Wij leren].
- Verduijn-Meijer, G. M., Sins, P. H. M., & Klaver, L. T. (2021). Meters maken met doelbewuste oefening. Column Nieuwsbrief Daltononderwijs.
- Walberg, A. W., de Leeuw, R. R., & Slingerland, W. (July 2021). Professionals van morgen: Hoe het hoger onderwijs moet voorkomen onbedoeld een nieuwe generatie paarse-krokodil-ambtenaren af te leveren. Enschede: Saxion. [Researchgate]
- Berends, R. & de Brouwer, J. (2020). Perspectieven op Montessori. Saxion Progressive Education University Press.
- Berends, R. (2020). Groep 3 Daltonproof. Saxion Progressive Education University Press.
- De Leeuw, R. R. (2020). Sociale inclusie bij Dalton is niet vanzelfsprekend. DaltonVisie, 8(4), 14-16.
- De Leeuw, R. R. (2020). Sociale inclusie in de klas. Kind en Adolescent Praktijk, 4, 21.
- De Leeuw, R. R., de Boer, A. A., Bijstra, J., & Minnaert, A. E. M. G. (2020). Diverse perspectieven vanuit de klas op sociale participatie. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 59(6), 294-305.
- Klaver, L. T., & Walma van der Molen, J. H. (2020). Measuring pupils’ attitudes towards socioscientific issues: Development and validation of a questionnaire. Science and Education, 30, 317-344.
- Sins, P. H. M. & Berends R. (2020). Overbruggen: Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek. Saxion Progressive Education University Press.
- Tolkamp, J., Guérin, L., & Klaver, L. (2019). Bèta en technologie in burgerschapsonderwijs: Visie en didactiek van Bèta Burgerschap. TechYourFuture.
- Sins, P. H. M. en consortium (2019). iSelf: Aanpak voor het bevorderen van zelfsturend leren door leraren. Saxion Progressive Education University Press.
- Berends, R., Janson, D., De Haan, D., Noordijk, G., Sins, P., Voorn, R., Wenke, A., Witmus, B., & Wolthuis, H. (2018). Perspectieven op Dalton. Saxion Progressive Education University Press.
- Berends, R. (2018). Expeditie Dalton. Leonon Media Publishers
- De Brouwer, J. & Klaver, L. (2018). Bewust bezig met klassenmanagement. [Saxion nieuws]
- Guerin, L.J.F. (2018). Group problem solving as citizenship education: Mainstream idea of participation revisited [proefschrift]. Deventer: Saxion Progressive Education Press.
- Van der Ploeg, P. & Guérin, L. (2018). Burgerschapsvorming, maar dan anders. Van Twaalf tot Achttien. [Saxion]