Ontdek licht in de Minor Architectural Lighting Design (tweetalig NL/EN)
Ben jij gefascineerd door de kracht van licht en de impact ervan op een ruimte? Dan is de minor Architectural Lighting Design iets voor jou. Hier leer je hoe je licht inzet als ontwerpelement om sfeer en beleving te creëren. In het Immersive Design Lab experimenteer je met licht in realistische settings en in 3D-modellen leer je licht te visualiseren. Of je nu werkt aan een architectonisch ontwerp, een museumexpositie of een interactieve installatie, jij leert hoe je licht op een innovatieve en doordachte manier toepast. Kortom: jij geeft licht een hoofdrol in je ontwerp.
Aanmelden als
Je kunt je inschrijven op de volgende mogelijkheden:
Saxion-student Niet-Saxion-student- Code
M.1326
- Start
september
- Type
Voltijd
- Taal
Nederlands
- Max aantal deelnemers
19
- Locatie
Deventer
- Minor Type
B: Toegankelijk voor enkele hbo-opleidingen (check 'Doelgroep')
- Doelgroep
Saxion-student, Niet-Saxion-student
Interesse of vragen? Kom naar de online voorlichting: ma 14 april 19.00 uur
Neem deel aan de Teams meetingWat houdt deze minor in?
In de minor Architectural Lighting Design ontdek je de kracht van licht als ontwerptool en leer je hoe je het kunt inzetten om ruimtes tot leven te brengen. Je verdiept je in lichttechnologie, ruimtelijke beleving en duurzame toepassingen, waarbij je experimenteert met licht in het Immersive Design Lab. Hier werk je aan realistische lichtontwerpen, met behulp van 3D-modellen, virtual en augmented reality.
Tijdens de minor werk je aan een multidisciplinaire opdracht waarin techniek, creativiteit en innovatie samenkomen. Je leert samen met studenten van verschillende achtergronden hoe je licht doelgericht toepast en lichtontwerpen creëert die zowel praktisch als esthetisch overtuigen. Je krijgt de ruimte om je eigen accenten te leggen en ontvangt waardevolle feedback van medestudenten, docenten en opdrachtgevers.
In de minor Architectural Lighting Design werk je aan een uitdagende ontwerpopgave, vergelijkbaar met een professioneel project. De lessen zijn hybride: je volgt twee fysieke lesdagen per week, aangevuld met kennisclips en zelfstudie. Werkcolleges, gastcolleges en consulten worden gecombineerd met excursies en mogelijk een studiereis naar inspirerende locaties.
Je wordt begeleid door ervaren ontwerpdocenten en experts die je verdiepen in lichtontwerp en lichttechnologie. De studiebelasting bedraagt 30 EC, met circa 15 contacturen per week. Je leert zowel individueel als in teamverband hoe je licht toepast om sfeer, beleving en functionaliteit in ruimtelijke ontwerpen te versterken. Deze minor biedt jou de kans om praktijkervaring op te doen, technologieën te verkennen en licht als ontwerpelement op een innovatieve manier in te zetten.
Tijdens Monitormomenten bespreek je met je coach je voortgang aan de hand van registraties: waar je staat (feedback), wat je doel is (feedup) en welke stappen je nog moet zetten (feedforward). In het tussentijdse Balansmoment maak je samen met een coach de balans op van je ontwikkeling en krijg je overzicht van de stappen die nodig zijn om het eindniveau te behalen.
Aan het einde van de minor vindt het Beslismoment plaats. Hier wordt op basis van alle verzamelde registraties beoordeeld of je het vereiste niveau hebt bereikt. Je voert een Beslisgesprek met twee examinatoren, waarbij je feedback krijgt en gericht advies voor je verdere studieloopbaan ontvangt.
Activiteiten
- Werkvormen zijn werkcolleges, hoor/gastcolleges, consulten, zelfstudie en excursies (zo mogelijk studiereis).
- Je wordt begeleid door ontwerpdocenten tijdens werkcolleges.
- De hoorcolleges (in de vorm van kennisclips) worden gegeven door experts op inhoud.
- De begeleiding vindt plaats op zowel individueel niveau als op groepsniveau.
De minor is bedoeld voor 3de en/of 4de jaars bachelor studenten Interior Design, Bouwkunde (BBT) en Stedenbouwkundig ontwerp (ABR&R). Het gaat dan om de opleidingen: Vormgeving, Academie Minerva, Architectural design, Gerrit Rietveld academie, Allround styling, Artemis academie, Spatial Design, Willem de Kooning academie en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Interior architecture, Artez en Interieurarchitectuur en meubelontwerpen, KABK.
Toelating van studenten van andere dan bovengenoemde opleidingen wordt beoordeeld op basis van een motivatie en aantoonbare vaardigheden waaruit de aansluiting met het geboden onderwijs blijkt. Studeer je aan een verwante bacheloropleiding en wil je de minor volgen? Neem dan contact op met de minorcontactpersoon.
Deze minor wordt tweetalig aangeboden. Het betreft een gecombineerde groep studenten waarbij zowel Nederlands- als Engelssprekende docenten aanwezig zijn. Minor in Engels.
Waarom deze minor?
In een toenemend aantal vakgebieden speelt licht een steeds grotere rol. In interior design en architectuur, en in ontwerp van de buitenruimte, openbare ruimte en stedelijke omgevingen. Maar ook in andere vakgebieden als bijvoorbeeld game- en animation-design, expositie, musea en retail. Door de enorme vlucht in de ontwikkeling van de LED-technologie, en de aansturing ervan, groeien de mogelijkheden in rap tempo. Daarmee ontstaat een groeiende behoefte aan kennis van de techniek en het zinvol toepassen van licht in projecten. Licht wordt steeds meer een integraal onderdeel van het ruimtelijk ontwerp. En daarbij is steeds meer aandacht voor onderwerpen als duurzaamheid en energieverbruik en ecologie, lichtcomfort, de biologische en psychologische werking van licht (Human Centric Lighting). Door de toenemende mogelijkheden met licht en de toenemende aandacht voor kwaliteit en beleving wordt het onderbouwd, zinvol en kwalitatief toepassen van licht steeds belangrijker.
Aan het einde van de periode wordt jouw ontwerp en proces beoordeeld aan de hand van summatieve criteria: technology, culture, creativity, business and reasoning. Tijdens de summatieve toets presenteer en verantwoord je een beroepsproduct, een goed onderbouwd ontwerp, waarbij je een vraagstuk of probleem uit de beroepspraktijk hebt aangepakt.
Daarnaast zijn er formatieve Portfolio Checks waarbij je je werk presenteert en feedback krijgt van medestudenten. Hierbij presenteer je (deel)producten, evalueer je het proces, geef je feedback en ontvang je feedback van medestudenten (peer feedback). Ook maak je afspraken om je voortgang te optimaliseren.