Studie-inhoud
Tijdens de opleiding Sportmarketing leer je vanuit verschillende invalshoeken naar de sportwereld te kijken. Je gaat aan de slag met de economische waarde, entertainmentwaarde, maatschappelijke waarde en participatiewaarde van sport.
- Contactmomenten 22 uur
per week
- Zelfstudie 18 uur
per week
- Jaarlijkse extra kosten € 550
excl. kosten excursies
Economische waarde van sport
Sport kan door niet-sportorganisaties worden ingezet om commerciële doelen te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten die topsporters sponsoren en inzetten in tv-commercials.
Entertainmentwaarde van sport
Sportorganisaties willen tijdens de wedstrijd de ultieme fan experience creëren. De sfeer van duizenden sportfans in een uitverkocht stadion, die samen genieten van een sport zoals voetbal of baanwielrennen – bestaat er iets mooiers?
Participatiewaarde van sport
Deelname aan een sportactiviteit versterkt de samenleving. Sportorganisaties, zoals verenigingen, leveren een positieve bijdrage aan zowel de persoonlijke ontwikkeling van het individu als aan de lokale gemeenschap.
Maatschappelijke waarde van sport
Sport kan als middel gebruikt worden om maatschappelijke en sociale onderwerpen te bespreken. Denk hierbij aan beweeginitiatieven voor kwetsbare groepen of aan sporten voor een goed doel. Zo kan sport bijdragen aan waarden als gelijkheid en wederzijds respect.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together.
Studiebelasting
- 33% Wedstrijd
- 33% Theoretische training
- 33% Praktische training
Wedstrijd
- Maak kennis met sportmarketing
- Economische waarde
- Entertainmentwaarde
- Maatschappelijke waarde
- Participatiewaarde
Theoretische training
- Waardecreatie in de Sport
- Sport en Economie in de Wereld
- Sportmarketingcommunicatie
- Digital marketing
- Financieel
- Juridisch
Praktische training
- Progress in business English
- Samen Sporten
- Voer een salesgesprek
- Vorm je eigen mening en creëer draagvlak
- Leer pitchen
- Schrijf een rapport
- Storytelling
- Social selling
Meer over de studieopbouw?
Wil je meer informatie over de inhoud, vakken en toetsen van deze opleiding binnen de verschillende jaren? Klik op de knop en bekijk deze opleiding in de Saxion Studiegids voor gedetailleerde informatie.
Open de StudiegidsHet tweede jaarOntwikkel je talent
In het tweede jaar ga jij je verder verdiepen in de entertainmentwaarde, maatschappelijke waarde en participatiewaarde van sport. Eén van de hoogtepunten in het tweede jaar is de Real Experience waarbij jij met jouw groep een evenement gaat organiseren om een maatschappelijke bijdrage te leveren.
- Entertainmentwaarde van sport
- Fan engagement
- Juridisch sportmarketing
- Eventmanagement
- Financieel
- Ontwikkel je professionele sport identiteit
- Progress in Business English
- Maatschappelijke waarde van sport
- Participatiewaarde van sport
- Sociale marketing
- Dienstenmarketing
- Consumentenpsychologie
- Projectmanagement
- Real experience
Het derde jaarDe commerciële strategie en Smart Solutions/stage
In het derde jaar ga jij je verdiepen in het strategische niveau van (sport)marketing. In het tweede half jaar heb jij de mogelijkheid om te kiezen tussen het lopen van stage bij een (sport)organisatie in het werkveld of het Smart Solutions semester waar jij als sportmarketeer aan zal deelnemen.
Het vierde jaarStage/Smart Solutions en afstuderen
In het eerste semester heb je wederom de keuze tussen Smart Solutions en stagelopen en je sluit het laatste jaar af met het bachelorvraagstuk.
Diploma: Bachelor of Science
Met het afronden van de opleiding ontvang je het diploma Commerciële Economie Sportmarketing. Dit biedt jou tal van mogelijkheden in het werkveld als sportmarketeer, consultant, digital marketeer of in functies bij sportbonden.