Een toptijd lopen tijdens de Bata: zo doe je dat!
Studentenleven

Een toptijd lopen tijdens de Bata: zo doe je dat!

Leestijd Minuten

Na maanden trainen mogen de lopers over twee maanden voor het echie tijdens de Batavierenrace. Maar hoe verschijn je goed voorbereid aan de start? En wat als je nog niet begonnen bent met trainen? Fysiotherapiestudenten Joost Lenselink en Marijn Hams geven antwoord.

Om maar direct met het slechte nieuws te beginnen: als je nu nog moet beginnen met trainen, ben je eigenlijk al te laat. “Je kunt een vijf kilometer lopen op karakter, maar het vergroot de kans op blessures aanzienlijk en een goede tijd zit er ook niet meer in”, vertelt Joost. Bij het team van Tabula Rasa pakken ze de voorbereiding dan ook grondig aan. “In overleg met docenten wordt er per etappe een trainingsschema opgesteld, wat neerkomt op twee tot drie keer in de week trainen. Dan is het echt een kwestie van bijhouden. In de laatste week moet niet meer maximaal trainen en vooral rust nemen.”, aldus Marijn. “Zo voorkom je ook dat je last krijgt van steken in je zij, want dat betekent eigenlijk dat je te weinig conditie hebt.

#Hardgaan

Een nare blessure zit bij het hardlopen in een klein hoekje. De grootste valkuil is volgens Joost dat mensen te hard willen gaan tijdens een training. “Je loopt al snel te hard, terwijl je eigenlijk net iets onder je maximale snelheid moet gaan lopen. Het is vooral belangrijk om kilometers te maken.” En wat als je toch ergens last van krijgt? “Pijntjes krijgt iedereen wel tijdens het lopen, maar als je bijvoorbeeld afgelopen jaar een blessure hebt gehad en daar weer last van krijgt, is het niet verstandig om door te lopen. Ik denk dat je dat zelf het beste kunt aanvoelen.”, vindt Marijn.

Matchday!

De kans dat je een slechte of zelfs geen nachtrust hebt tijdens de Batavierenrace, is groot. Hoe zorg je er dan toch voor dat je goed wakker wordt? “Je kan natuurlijk altijd een Dextro nemen om wakker te worden, maar profiteer vooral van de adrenaline en spanning die je hebt”, vindt Joost. Ook de warming-up is belangrijk om goed aan de start te verschijnen. Op de wedstrijddag zelf is het vaak wat lastiger dan tijdens een training, maar zorg dat je spieren goed warm zijn voor je begint. “Als je de warming-up overslaat, is de kans op pijntjes en steken een stuk groter. Veel lopers moeten eerst een afstand meefietsen voor ze gaan lopen. Dat een prima warming-up”, vertelt Marijn. “Een goed alternatief als je niet eerst hoeft te fietsen is om rustig in te lopen en wat rek- en strekoefeningen te doen”, sluit Joost af.