tips voor je eindexamen
Studentenleven

Eindexamenstress? Met deze tips sla je je er makkelijk doorheen

Leestijd Minuten

Zit jij op de middelbare school? Dan is het binnenkort zover: de eindexamens staan voor de deur! Hier heb je de afgelopen vijf, zes of misschien wel zeven jaar naartoe gewerkt. Jaren van voorbereiden, ploeteren en stinkend hard je best doen. Vanaf vandaag moet je laten zien wat je in al die jaren hebt geleerd en... Ho! Stop!

Het bovenstaande werd in mijn eigen eindexamenjaar regelmatig door de klas geschreeuwd door docenten. Niet bepaald motiverend. Je wilt je examens gewoon rocken, zodat je in september lekker kunt gaan studeren. Een nieuwe stad, een nieuwe hogeschool, nieuwe vrienden, huisgenoten en verenigingen, waarschijnlijk kun je niet meer wachten. Vandaar dat studentredactrice Eva Spijker een aantal tips voor je op een rijtje heeft gezet zodat jij je examens hoe dan ook gaat halen!

1. Eet gezond en drink voldoende.
    Oké, dit is misschien gigantisch cliché en ik weet dat ik je moeder niet ben, maar het helpt écht. Zorg dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt, deze zorgen ervoor dat je je fit en energiek voelt. Ook is het slim om veel water te drinken en voldoende vocht binnen te krijgen. Hierdoor is de kans op hoofdpijn door al het leren een stuk kleiner.
  2. Leer in een rustige en opgeruimde omgeving.
    Een rustige en opgeruimde leeromgeving geeft je ook rust en ruimte in je hoofd. Is je kamer een gigantische troep? Grote kans dat het in je hoofd ook een enorme chaos is. Tijd voor een grote schoonmaak. Soggen? Nee hoor...
  3. Berg je telefoon en laptop op.
    Wanneer je je telefoon en laptop uit je kamer verbant, kan het je ook niet meer afleiden. We weten allemaal hoe verleidelijk het is om toch nog even je Instagram Stories up-to-date te houden of een Snapchat te sturen naar al je lotgenoten om te laten zien hoe zwaar je examens zijn, maar een grotere afleiding dan social media bestaat er niet. En je weet het hè: uit het oog betekent niet uit het hart ;-).
  4. Youtube is je reddende engel.
    Yup, dit spreekt het vorige punt totaal tegen, maar soms kan je laptop juist helpen bij het leren. Op Youtube vind je ontzettend veel filmpjes waarin de stof voor je examens behandeld wordt. Zo heeft geschiedenisleraar Joost van Oort mij door mijn geschiedenisexamen heen gesleept met zijn video’s op het kanaal JORTgeschiedenis.
  5. Kauwgom is je beste vriend.
    Uit onderzoek blijkt dat het kauwen op kauwgom zorgt voor een betere concentratie, stressvermindering en een beter geheugen. Zorg ervoor dat je tijdens elk examen een pakje kauwgom op tafel hebt liggen voor de echte noodgevallen.
  6. Denk aan alle trucjes die je hebt geleerd van je docenten.
    Misschien vind je het onzin, maar de trucjes vertellen je meer dan je in eerste instantie verwacht. Let bijvoorbeeld goed op signaalwoorden en kernzinnen in teksten. Maak daarnaast veel gebruik van de Binas tijdens je biologie-, natuurkunde-, of scheikunde-examen. Dit hulpmiddel helpt je op gang wanneer je het echt even niet meer weet.
  7. Niemand kan 24/7 leren, ook jij niet.
    Zorg voor ontspanning. Ga lekker sporten, de stad in of houd een filmavond met vrienden. Probeer je hoofd leeg te maken en neem je rust. Je hebt er niets aan om een nacht door te halen om te kunnen leren. Grote kans dat de stof niet goed en volledig blijft hangen. Dus kruip voor 12 uur je bed in zodat je de volgende ochtend fris en fruitig aan je examen kunt beginnen.
  8. Maak je vooral niet té druk.
    Persoonlijk vind ik dat de eindexamens behoorlijk opgeblazen worden. Je hebt in de afgelopen jaren al genoeg toetsen gehad, dus je weet hoe het in z’n werk gaat. Die toetsen heb je ook allemaal gewoon overleefd, dus die examens worden easy peasy. Heb een beetje zelfvertrouwen en blijf rustig. Jij kan dit!

Eva Spijker studeert Media, Informatie & Communicatie. Ze is dol op reizen, magazines, social media, schrijven en uitslapen. Daarnaast is ze verslaafd aan Netflix, sushi, tapas en fotograferen. Ook kun je haar áltijd wakker maken voor een perfecte latte macchiato met caramel.