Eerste hulp bij een snikhete kamer en een oververhit lichaam
Studentenleven

Eerste hulp bij een snikhete kamer en een oververhit lichaam

Het is tropisch warm in Nederland, wat betekent dat jouw studentenkamer zeer waarschijnlijk aanvoelt als de Sahara en jij zelf veranderd bent in een levende zweetporie. Om ervoor te zorgen dat je niet het loodje legt, geeft redacteur Roxanne je een aantal tips om je te wapenen tegen de hitte.

1. Neem voorzorgsmaatregelen

Zorg ervoor dat overdag de deuren en ramen van je kamer dicht zijn. Doe alle gordijnen dicht tot zonsondergang. Zo houd je zonnestraling en warme lucht buiten.  Zodra de zon verdwenen is, kun je alles openzetten voor de ventilatie. Zet verder alles uit wat warmte afgeeft zoals lampen, televisie, (spel)computer, etc.

2. Koelen

Houd je kamer koel door een bevroren fles water bij de ventilator te zetten. De lucht blaast dan langs de koude fles en zal de ruimte afkoelen. Vergeet niet de fles(sen) weer terug in de vriezer te leggen wanneer ze zijn ontdooid. Ook handig: plaats je ventilator voor het open raam. Op deze manier 'zuigt' je ventilator de warme lucht de kamer uit. Hierdoor zal er, door het luchtdrukverschil, koele lucht door het raam naar binnen worden gezogen.

3. Drink en eet slim

Waarschijnlijk gruwel je al bij de gedachte aan koffie of thee, maar drink het toch maar wel. Koude drankjes werken averechts. De thermostaat in je hersenstam zorgt er namelijk voor dat je lichaamstemperatuur gaat stijgen. Hierdoor krijg je het warmer. Door bijvoorbeeld lauwwarme (kruiden)thee te drinken gebeurt het omgekeerde.

Qua eten kun je het beste kiezen voor fruitsoorten die het vocht- en zouttekort aanvullen (watermeloen, suikermeloen, appels, mango, bananen, aardbeien, frambozen, blauwe- en zwarte bessen). Beperk bepaalde voedingsmiddelen die je lichaamstemperatuur laten oplopen, zoals gekruid eten, cafeïne, alcohol en sigaretten.

4. Vermijd lichamelijke inspanning

Heb je gisteren een leuke kerel of chick meegetrokken uit de kroeg? Zet je toespelingen tussen 11.00 uur en 16.00 uur dan even in de ijskast, want dan is de temperatuur op zijn hoogst. Als je het echt niet kunt laten, vul dan een zwembadje met water, zodat jullie tijdens de inspanning direct kunnen afkoelen.

5. Vlucht!

Als een koud washandje in je nek, trek natte sokken aantrekken en een hoeslaken uit de vriezer niet meer helpen, zit er nog maar een ding op. Vlucht. Naar het zwembad, een meer, de koele toko van je ouders of desnoods naar Siberië. Weet je in ieder geval zeker dat je het niet meer warm hebt.

Fijne zomer!