June 05, 2019-21-4513-SaxionOndernemersAward-SaxionCVO-2Y3A5081-Shotmaniacs.jpg
Ondernemerschap

Overdonderde winnaars na zinderende finale Saxion Ondernemers Award

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Spanning bij de deelnemers, een hoog niveau tijdens de pitches en ontlading bij de winnaars: de finale van de jubileumeditie van de Saxion Ondernemers Award had het woensdagavond allemaal. Uiteindelijk gingen Anouk (Sassive), Karel en Bas (Brand Your Merch) er met de felbegeerde awards vandoor. “Het is nog een beetje onwerkelijk.”

De grande finale, die dit jaar voor de tiende keer werd gehouden, werd voorafgegaan door het exclusieve voorprogramma M’eat our Talent, waar de finalisten samen met enkele Fast Forward-trainees en ondernemers konden genieten van een chic diner in het Muziektheater, terwijl Ron Simpson van The Avocado Show hen tijdens een vermakelijke presentatie enkele waardevolle tips gaf (“Verstuur nooit het eerste persbericht zonder eerst je moeder in te lichten”). 

André Roos, directeur van het Saxion Centrum voor Ondernemerschap, vertelde bovendien waarom ondernemerschap zo belangrijk is voor de regio Twente. “We leiden bij Saxion zowel de werknemers als de werkgevers van de toekomst op. De werknemers dragen bij aan de ontwikkeling van de regio en de werkgevers veranderen de regio. Een groot deel van de startups in Twente kent z’n oorsprong bij Saxion en als er veel nieuwe bedrijven bijkomen, betekent dat ook meer werkgelegenheid.” Aansluitend werd er nog een samenwerkingsovereenkomst getekend door Heracles Almelo en Saxion, waardoor beide partijen de komende jaren als innovatiepartners door het leven gaan.

Spanning

Eenmaal aangekomen in de foyer van het Wilmink-theater was de spanning voelbaar bij de finalisten, zo ook bij Karel Kloeze en Bas Dijkhuis van Brand Your Merch. Zij ontzorgen enkele gerenommeerde DJ’s door voor hen de gehele merchandise op zich te nemen. “We gaan er vol zelfvertrouwen in,” vertelt Karel. “Het wordt echt een strijd, maar wel hopen wel met de winst naar huis te gaan. Daarvoor staan we hier vandaag.”

Ook Jochem de Wilde van Cups4Clubs, dat het plasticgebruik bij sportclubs wil verminderen met gesponsorde, duurzame koffiebekers, kijkt uit naar de finale. “De concurrentie is moordend, maar ik heb mijn zenuwen redelijk onder controle. Hoe ik mijn kansen inschat? 25 procent. Er doen vier deelnemers mee in mijn categorie, dus dat is snel uitgerekend,” vertelt hij met een knipoog. 

Tijdens de strak geproduceerde finale bleek maar weer wat allemaal als inspiratie kan dienen voor een goed idee: passen op de hond van je schoonmoeder (Get Woofed), een berg afwas (Split Cookware) of een smaakvolle ervaring op het terras in Frankrijk (SARDINE WINKEL). Strakke pitches werden afgewisseld met nerveus uitgevoerde speeches, maar het niveau lag bijzonder hoog in de zinderende eindstrijd, beaamde ook de aanwezige jury: “Complimenten voor jullie allemaal.”

Ik werd vanmorgen wakker en realiseerde me toen pas wat er allemaal gebeurd is gisterenavond.

Anouk Tanke, die met haar concept Sassive won in de categorie START!

Bizar

Waar Jochem van Cups4Clubs zichzelf voor de finale nog 25 procent kans gaf, bleek dat tijdens de uitreiking, vlak voor het moment suprême, opeens vijftig procent, als de spotlights enkel nog Jochem en zijn concurrente Anouk belichtten en één van hen dus de winnaar werd in de categorie START!. Het gejoel kwam uiteindelijk van de massaal meegereisde fans van Anouk, toen bekend werd dat het huidkleurige en dus onzichtbare ondergoed van Sassive het winnende concept was. 

De jonge onderneemster in spé kon het echter zelf niet geloven, geeft ze de volgende ochtend toe. “Toen ik mijn naam hoorde, dacht ik: ‘Huh, heb ik echt gewonnen?’ Het is echt bizar. Ik werd vanmorgen wakker en realiseerde me toen pas wat er allemaal gebeurd is gisterenavond.” Daags na de finale staat er al een artikelover haar op Tubantia.nl en later op de dag heeft ze nog interviews met Algemeen Dagblad en RTV Oost. Het meest bijzondere gesprek had ze echter kort na de finale met haar oud-tante uit Aruba, die, evenals veel van haar vrienden en familie, Anouk kwam steunen. “Zij vertelde me dat ze toen ik zes was al zag dat ik dit in me had. Echt onbeschrijfelijk allemaal.”

Onwerkelijk

Bij de categorie GESTART! kwamen – ze hadden het al aangekondigd – Karel en Bas uiteindelijk als winnaars uit de bus. “We zijn ontzettend blij,” vertelt Bas de volgende ochtend, nog steeds vol ongeloof. “Het is nog een beetje onwerkelijk en we beseffen het nog niet helemaal, omdat er ineens zóveel op ons afkomt. Wij gaan hard werken aan alle tips en feedback die wij vanuit de jury hebben gekregen en we gaan dankbaar gebruik maken van alle handen en begeleiding die we toegereikt krijgen.” 

Fotografie: Antoine - Shotmaniacs

Tom Wassink

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Gerelateerde artikelen

Saxion kleurt oranje om aandacht te vragen voor geweld tegen vrouwen / Orange The World Corporate

Saxion vraagt via Orange The World aandacht voor geweld tegen vrouwen: ‘Veilig, overal en altijd’

25 november 2024
Saxion Apeldoorn (bron: brandportal) Onderwijs

Twee nieuwe Saxion-masters geven straks antwoord op vraagstukken rond gezondheid en duurzaamheid

13 november 2024
Week van het Economieonderwijs 2024: Saxion host Newbee-fest Corporate

Week van het Economieonderwijs 2024: Saxion host Newbee-fest