Tips voor het vergroten van je concentratie

Tips voor het vergroten van je concentratie

Fatma: 'Digitale detox is een manier van zelfzorg'
Fatma Yilmaz Leestijd Minuten

Vind jij het ook zo’n uitdaging om je voor een half uur (of langer) op een boek of film te concentreren? In dit artikel vertel ik hoe dat komt én geef ik je negen tips hoe je je concentratie kan vergroten.

Overprikkeling

Dagelijks wordt je brein belast met informatie die via de zintuigen binnenkomt. Zo kan een bezoekje aan de supermarkt heel intens zijn omdat er verschillende zintuigen worden gestimuleerd. Denk bijvoorbeeld aan de muziek die op de achtergrond wordt afgespeeld of de geur van vers gebakken brood. Je brein ervaart al deze prikkels als informatie die verwerkt moet worden. Je spreekt van overprikkeling als er sprake is van een overmaat aan prikkels (joh) die je hersenen niet kunnen verwerken. En daar heb je het: één van de gevolgen van overprikkeling is verminderde (of afwezige) concentratie.

Tip 1: Nachtrust en voeding

Voldoende nachtrust, gezonde voeding en water drinken zijn enorm belangrijk. Ga op tijd naar bed en sla maaltijden niet over. Gezonde vetten, zoals avocado en vis, zorgen voor verbeterde concentratie. En niet alleen dat: hier voorkom je op de lange termijn ziektes zoals Alzheimer mee.

Daarbij is het ook beter om energiedrankjes, zoals Redbull, tijdens het studeren te vermijden. Na het drinken krijg je een sugar rush en val je juist in een suikerdip, waar je concentratie juist van afneemt.

Matcha is een gezonde vervanger voor energiedrankjes. Het geeft energie en het werkt onspannend voor de geest (zonder dat je energielevel wordt verlaagd). Bovendien zorgt het voor verbeterd concentratievermogen door de L-theanine die erin zit.

Tip 2: Verminder social media

Hoeveel prikkels denk je dat we binnenkrijgen als we de hele dag door social media scrollen? Elimineer de afleidingen. Hoe moeilijk het ook is: leg je telefoon en/of laptop weg. Het liefst in een andere kamer. Je telefoon op stil zetten en op je bureau laten liggen werkt niet! Hierdoor verslechtert de concentratie juist. Je herkent vast wel de neiging om 'm - al dan niet geheel automatisch - op te pakken om te kijken of je berichtjes hebt...

Tip 3: Wat werkt voor jou?

Niet iedereen is even gevoelig voor prikkels. Heb dus inzicht in waar, wanneer en hoe je het beste kan concentreren. Sommige mensen kunnen zich in de avond met achtergrond muziek beter concentreren, terwijl de ander het liefst vroeg in de ochtend in de stille bibliotheek zit. Het schijnt dat je hersenactiviteit met 60% vergroot wordt wanneer je naar Mozart luistert.

Tip 4: Waar ga je studeren?

De ruimte waar je studeert is ook belangrijk. Een opgeruimde plek met voldoende licht en een aangename temperatuur wordt aangeraden. Dit komt omdat je hersenen tijdens het intensief studeren meer zuurstof nodig hebben. Wist je dat in Enschede recentelijk in de bibliotheek één van de studiecellen (F3-15b, ruimte 10) toegewezen is als een concentratieruimte? Ook Deventer heeft concentratieruimtes in de bibliotheek (C1.21 en C.23).

Tip 5: Stop met multitasking

Verdeelde aandacht zorgt voor stimuli aan zintuigen waardoor je niet goed kan concentreren. Focus daarom op één handeling tegelijk.

Tip 6: Ben je (te) druk in je hoofd?

Schrijf dan alles op papier. Op deze manier creëer je orde in de chaos in je hoofd en heb je goed overzicht waar je aan denkt.

Tip 7: Maak een takenlijst en begin klein

Maak een takenlijstje en begin met de taken die binnen vijf minuten afgerond kunnen worden. Zorg ervoor dat je op tijd begint en reële, haalbare taken opschrijft. Anders raak je gestresst en/of gedemotiveerd. Het afvinken van de taken zorgt voor een goed gevoel en motiveert om andere taken aan te pakken.

Tip 8: Las voldoende pauzes in

Benut deze tijd om even afstand te nemen van de ruimte door bijvoorbeeld te wandelen, te eten, ademhalingsoefeningen te doen, te sporten, een powernap te doen óf een koude douche te nemen. Koud douchen heeft onwijs veel gezondheidsvoordelen. Naast dat het stress vermindert en de circulatie in je lijf verbetert, gaat het ook concentratieproblemen tegen.

Tip 9: Inspiratie

Soms is de motivatie ver te zoeken, vooral als de zomer in aantocht is. Inspirerende filmpjes op Youtube kunnen je aandrijven om gefocust te werk te gaan (zoals deze hieronder), maar pas op! Verlies jezelf hier niet in. Begin op tijd met studeren en neem voldoende pauzes.

Fatma: 'Digitale detox is een manier van zelfzorg'

Fatma Yilmaz

Fatma Yilmaz is drie jaar geleden gestopt met de opleiding International Human Resource Management omdat ze een burn-out kreeg. Tegenwoordig is ze met veel plezier als social media editor werkzaam bij de Dienst Marketing en Communicatie. In haar vrije tijd leest, schrijft en filosofeert ze graag over het leven en probeert ze taboes te doorbreken.