Studiestress, je kan er iets tegen doen
Heb je wel eens last van klamme handen, buikpijn, overmatig zweten, je onrustig voelen, een overvol hoofd of angst of boosheid om iets niet te halen? Het zijn mogelijk symptomen van studiestress. Dit is een veelvoorkomend probleem onder studenten blijkt uit onderzoek. Ook Saxion onderzoekt nu hoeveel studenten er op de hogeschool mee kampen. Heb je klachten? Weet dan alvast dat je niet de enige bent. Lees verder om te leren wat het is en wat je eraan kan doen.
Het stereotype beeld van een lallende student die van feestje naar feestje hopt terwijl hij ook ondertussen nog een diploma bij elkaar spaart door studiepunten te sprokkelen is niet meer van deze tijd. In studentenmemes komt het al regelmatig terug: tijdgebrek voor ontspanning/het gevoel te moeten presteren. “Ik had geen tijd voor feestjes of hobby’s”, aldus een student die liever anoniem wil blijven. “Voor mijn gevoel kon ik zo een negatief studieadvies krijgen. Ik wilde goed presteren, want ik wilde opvallen voor bedrijven. Voor mij tien anderen. Erover praten met studenten is geen optie, want er zit een taboe op. Ik heb twee jaar continu gestrest en voelde mezelf bergafwaarts gaan. Mijn tip voor de hogeschool EN voor studenten: maak het bespreekbaar.”
Onderzoeken op meerdere hogescholen en universiteiten wijzen uit dat gemiddeld 1 op de 5 studenten last hebben van burn-outklachten. Bij de Universiteit Twente lag het gemiddelde hoog bleek onlangs. Het is dus niet voor niets dat het ministerie van Onderwijs grootschalig onderzoek laat doen naar psychische problemen onder studenten vanwege toenemende stress. Als oorzaken worden het leenstelsel, prestatiedruk en sociale media genoemd.
Zelf doen?
Onderwijsinstellingen moeten de druk op studenten verlagen, vertelt Jolien Dopmeijer, expert op het gebied van studentenwelzijn en spreker op het congres Van stress naar studiesucces. “Maar er is ook een kant die de student zelf al kan doen, maar dan moeten ze wel weten hoe en waar ze deze informatie kunnen vinden. Dat je klachten hebt, betekent bijvoorbeeld ook niet dat je moet stoppen met je studie. Het betekent wellicht wel dat je rustiger aan moet gaan doen en hulp moet gaan zoeken.”
Hoe kan je het voorkomen? Het Saxion Studiesuccescentrum geeft aan dat het goed is om onder andere te weten hoe je het beste leert. Als je weet hoe je brein werkt en onder welke omstandigheden jij het beste presteert (denk bijvoorbeeld aan werkplek, afleiding, goede voeding en herhaling) ben je al een eind op weg en voorkom je frustratie. Nog een paar tips: zorg voor voldoende ontspanning: juist in tijden van stress (rondom tentamenperiodes) is het van belang om voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning te zorgen. Zie frustratie niet als falen, maar als uitgesteld succes.
Zoek hulp
Lukt het niet zelf? Dat is helemaal niet erg. Er is hulp voor. Het Saxion Studiesuccescentrum herbergt namelijk een groot aantal experts die je verder kunnen helpen op verschillende gebieden. Zo worden er onder meer mindfulness trainingen aangeboden en kan je praten met een studentenpsycholoog.
Neem contact op met het Saxion Studiesuccescentrum
Klik hier!Saxion onderzoekt
Ook bij Saxion wordt erkend dat studiestress aandacht verdient. Zo vertelde collegevoorzitter Anka Mulder tijdens het congres ‘Van stress naar succes’ dat er in het Saxion Onderwijs Model dat wordt ontwikkeld ook een buddysysteem wordt ingebouwd. “Een community die je hele loopbaan meegaat. Om het zelfvertrouwen te versterken en onderwerpen makkelijker bespreekbaar te maken met je medestudenten.” Daarnaast is er door docenten een workshop ontwikkeld: Do’s en don’ts met je smartphone.
Welzijn en bevlogenheid
Maar de hogeschool wil meer weten: meer feiten en onderzoek, aldus de collegevoorzitter. “Er wordt veel over gesproken, maar voornamelijk in emoties. Daarom is het van belang dat er meer data komen en daar gaan we voor zorgen.” Onderzoeker Jolise ’t Mannetje van het lectoraat Innovatief en Effectief onderwijs doet haar promotieonderzoek naar het welbevinden van Saxion-studenten. Er is een vragenlijst opgesteld om het studentenwelzijn binnen de hogeschool te meten. Naast het verhelpen van de problemen die er zijn bij studenten richt ’t Mannetje zich ook op het versterken van de betrokkenheid van de hogeschool en wordt in het onderzoek ook gevraagd naar de bekendheid en het gebruik van de voorzieningen die er reeds zijn. “We willen studenten zo bevlogen mogelijk door hun studie laten gaan. En met de uitkomsten kunnen we daar nog beter op anticiperen.”