Alumnus Carlijn.jpeg
Business

Alumnus Carlijn vond een baan via het innovatieplatform

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Carlijn Ruijs (op de foto in 't midden) is afgelopen zomer afgestudeerd aan de opleiding International Business. Dit deed ze via het innovatieplatform van Saxion en Heracles Almelo en hier heeft ze ook haar huidige baan bij Sekisui Kasai aan over gehouden. “Als je iets voorbij ziet komen waarvan je denkt dat het echt bij jou past: direct op ingaan.”

Hoi Carlijn, wanneer ben je begonnen bij Saxion en welke opleiding heb je gedaan?

“In 2016 ben ik begonnen met de opleiding International Business and Languages (tegenwoordig International Business). Vanwege corona heb ik wat vertraging opgelopen rondom mijn scriptieonderzoek, maar afgelopen zondag heb ik toevallig het nieuws mogen ontvangen dat ik na lang wachten afgestuurd ben.”

Je bent afgestuurd via het innovatieplatform. Hoe ben je bij het platform gekomen?

“Ik ben niet direct via het innovatieplatform begonnen, maar eigenlijk ben ik daar per toeval binnen gerold. In mijn vierde jaar heb ik de minor Conscious Business gevolgd, waarbij je meedoet aan verschillende evenementen, waaronder de ‘Global Jams Days’. Bedrijven kwamen met een probleem, om deze door studenten op te laten lossen. Hierbij zat ook Sekisui Kasei Europe BV en ik ben toen hun probleem gaan oplossen. Uiteindelijk kwamen we er niet uit omdat het zo’n groot probleem was en dus heb ik heel direct gevraagd of ze het leuk zouden vinden als ik hier mijn afstudeerproject van zou maken. Dat lukte en toen kreeg ik te horen via docent Ivar Hageman dat zij onderdeel zijn van het innovatieplatform van Heracles Almelo en Saxion.”

Wat is het innovatieplatform?

“Het innovatieplatform heeft als doel om het talent in Twente te behouden. Scholen en bedrijven merken dat veel net afgestudeerden naar het westen vertrekken voor een baan, terwijl soms de kansen en mogelijkheden veel groter zijn in Twente. Er zitten waanzinnig mooie bedrijven. Het doel van het platform is dan ook om studenten te koppelen aan Twentse bedrijven.”

Hoe heb je afstuderen via het innovatieplatform ervaren?

“Ik heb dit als erg prettig en leerzaam ervaren. Toen het nog kon werden er veel evenementen georganiseerd waar ik naartoe kon en ik kreeg de kans veel andere bedrijven te leren kennen. Daarnaast leer je het praktische gedeelte van je opleiding op een totaal andere manier kennen, wat voor mij erg prettig was.”

Alumnus Carlijn met een tip voor studenten

Wat houdt je huidige baan in?

“Ik ben dus afgestudeerd bij Sekisui Kasei Europe BV en daar mocht ik blijven hangen. Ik werk als commercieel medewerker binnendienst, wat inhoudt dat ik verantwoordelijk ben voor de sales, telefonisch en mailcontact met klanten en leveranciers, transport, een stukje inkoop en waar nodig zorg ik ervoor dat de productie door blijft gaan.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“Dat het zo divers is. Ik werk welliswaar van half 9 tot 5, elke dag, maar geen enkele dag is hetzelfde. Daarnaast ben ik afgestudeerd in vier talen en die kan ik nog dagelijks gebruiken.”

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in je loopbaan?

“De allereerste week van mijn afstudeerperiode binnen het bedrijf mocht ik mee op zakenreis. Dit was allemaal nog net voor corona. Ik kon op deze manier van dichtbij zien wat het bedrijf nou precies maakte en hoe alles in zijn werk ging. Door deze ervaring had ik en een goed beeld van onze klanten en het bedrijf zelf, maar leerde ik ook gelijk mijn collega’s kennen. Het was een waanzinnige ervaring.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Dik bovenaan staat natuurlijk mijn stage in het buitenland. Voor mijn opleiding was het verplicht minimaal een semester naar het buitenland te gaan, omdat er van je verwacht wordt internationale kennis op te bouwen. Ik heb hier een hele leuke marketingstage mogen doen op een leuke plek en als ik er tijd voor had, kon ik er in de weekenden op uit. Natuurlijk is het vooral een leuke ervaring, maar het harde werken heeft me ook erg op weg geholpen met wat ik wel en niet wilde in mijn opleiding.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Als je iets wil, ga er dan voor en wees niet bang te vragen. Laat dingen niet op je afkomen, maar als je iets voorbij ziet komen waarvan je denkt dat het echt bij jou past: direct op ingaan. Houd je ogen open en waar nodig: schakel je netwerk in. Zij kunnen voor je meekijken en je aan een mooie baan helpen.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.