Jessie.jpg
Business

Jessie heeft haar kinderdroom waargemaakt en is stewardess bij KLM

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Alumnus Jessie Renneberg wist al van jongs af aan dat ze stewardess wilde worden. En dus begon ze na haar opleiding Hoger Toeristisch en Recreatief Management (nu Tourism managment) als grondstewardess bij KLM, waar ze nu cabin attendant is. “Ik haal zoveel plezier uit mijn werk dat ik niet het gevoel heb dat ik moet werken."

Hi Jessie, wat doe je voor werk?

“Ik werk als cabin attendant bij KLM, waar ik in 2013 eerst als grondstewardess ben begonnen. Ik wist dat ik graag wilde vliegen, maar er waren op dat moment geen vacatures beschikbaar. Na een tijdje kwam er een vacature beschikbaar bij KLM Cityhopper, om daar als cabin attendant aan de slag te gaan. Aangezien ik geen vliegervaring had, leek mij dit een goede opstap om te beginnen. Je werkt met zijn tweeën in de cabine en hierdoor word je snel zelfstandig en leer je ontzettend veel. Bij KLM Cityhopper kreeg ik een contract voor vijf jaar, met daarna de kans om door te stromen naar KLM. Uiteindelijk heb ik daar zes jaar gezeten, omdat er geen doorstroom meer was toen ik aan de beurt was, maar sinds februari 2020 vlieg ik bij KLM.”

Wat doe je als cabin attendant?

“Ik werk als eenbander in de cabine. Dit betekent dat ik in de economy class werk met nog een aantal collega’s en samen werken wij onder een purser, de leidinggevende van de stewards of stewardessen. De belangrijkste taak van een cabin attendant is het toezien op de veiligheid aan boord van het vliegtuig. Daarnaast sta je voor de gastvrijheid aan boord, zodat onze passagiers een zo prettig en comfortabel mogelijke vlucht hebben. Hierdoor kunnen we een passagiersreis omtoveren tot een onvergetelijke ervaring.”

Wanneer wist je dat je stewardess wilde worden?

“Vanaf kleins af aan al. Vroeger gingen wij om de twee jaar met ons gezin naar Zuid-Amerika voor familiebezoek. Ik heb blijkbaar toen al gezegd tegen mijn ouders dat ik later stewardess wilde worden.”

Waarom ben ik de opleiding Tourism Managment gaan doen bij saxion?

"Ik wist dat ik iets in de toeristische sector wilde doen, maar had nog geen idee wat. Dat een baan als stewardess mijn meisjesdroom was, had ik wel in mijn achterhoofd, maar ik wilde ook graag een diploma halen voor een eventueel plan B. En aangezien je bij de Hoger Touristisch en Recreatief managment breed opgeleid wordt tot een manager in de recreatieve of toeristische sector, viel mijn keuze hierop."

De mensen die wél vlogen hadden allemaal een bijzonder verhaal. En de bijzondere verhalen bleven komen toen de wereld weer een beetje begon open te gaan: passagiers die geliefden weer gingen opzoeken na anderhalf jaar of grootouders die hun kleinkind gingen ontmoeten.

Jessie over vliegen tijdens de coronapandemie

Waar is deze opleiding nog meer zinvol voor?

“Mijn opleiding bestond uit veel verschillende modules die van toepassing zijn als toeristisch of recreatief manager. Zo was er bijvoorbeeld de modules financieel management, HRM en onderzoek. In mijn huidige werk aan boord komt daar weinig van terug, maar er zijn bij KLM en KLM Cityhopper nevenfuncties die je kunt uitoefenen naast het vliegen. Bij KLM Cityhopper heb ik een aantal jaar de Engelse sollicitatiegesprekken afgenomen bij de afdeling Recruitment. Dit was een hele interessante nevenfunctie en hierbij kwam wel een stukje van mijn opleiding terug. Bij KLM zijn er veel meer nevenfuncties beschikbaar die je naast het vliegen kan doen en ook op hoger niveau. Ik denk dat ik bij KLM meer baat heb bij mijn opleiding.”

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Dat is de coronapandemie. Zes jaar lang vloog ik overal en nergens naartoe met volle vliegtuigen en ineens stopte dat. Ineens waren volle vluchten niet meer vanzelfsprekend. Ineens waren er overal maatregelen die ervoor zorgden dat mensen niet meer konden reizen. De mensen die wel vlogen hadden allemaal een bijzonder verhaal. En de bijzondere verhalen bleven komen toen de wereld weer een beetje begon open te gaan: passagiers die geliefden weer gingen opzoeken na anderhalf jaar of grootouders die hun kleinkind gingen ontmoeten.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“De studiereizen. Tijdens een studiereis naar Istanbul aan het begin van mijn studie heb ik een aantal meiden leren kennen met wie ik vrijwel de rest van mijn studie ben opgetrokken: samen studeren en samen aan projecten werken.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Geen enkele dag is hetzelfde en geen enkele vlucht is hetzelfde. Ik doe misschien wel hetzelfde op een vlucht, maar door zoveel wisselende factoren is elke dag weer anders: andere collega’s, andere passagiers, wisselende bestemmingen, noem maar op. En KLM heeft zo’n gaaf netwerk. Het is zo’n luxe dat je soms tijd hebt op bestemming om op pad te gaan. Dat is dan ook mijn tip voor studenten: ga op zoek naar wat je écht leuk vindt. Ik haal zoveel plezier uit mijn werk dat ik niet het gevoel heb dat ik moet werken.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.