Amke

Alumnus Amke is als podotherapeut gelukkig niet vies van voeten

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Na haar opleiding tot onderwijsassistent was Amke Pieksma zoekende naar een passende opleiding. Bij de opleiding Podotherapie vond zij de juist match tussen theorie en praktijk. “Ik kon mijn creativiteit kwijt in het maken van zolen, ortheses en nagelbeugels.”

Hoi Amke, welke opleiding heb je gedaan?

“Ik heb de opleiding Podotherapie gedaan. Na mijn opleiding tot onderwijsassistent wilde ik graag naar de politieacademie, daar kwam ik helaas niet door de strenge keuring. Vervolgens ben ik gaan kijken naar een geschikt alternatief. De zorg heeft mij altijd getrokken en de omgang met mensen heb ik nodig. Het is heel bijzonder dat je mensen beter kan maken door dingen te maken of te doen. Na de open dag was ik meteen verkocht.”

Waar ben je op dit moment werkzaam?

“Ik ben nu sinds vier jaar werkzaam als podotherapeut bij RondOm Podotherapeuten in de omgeving Amersfoort. Ik ben dan werkzaam in de plaatsen Barneveld, Voorthuizen, Ermelo en Ede. Waarbij ik elke dag op een andere locatie de praktijkvoering doe. De locaties zijn iets verder van mijn woonadres, want ik kom zelf uit het dorpje Borne. Het bedrijf waar ik voor werk geeft me de energie en de mogelijkheden om door te groeien. Het bedrijf is volop in ontwikkeling en vindt het belangrijk om met de laatste innovaties mee te gaan. Hierdoor vind ik het niet erg om verder van huis te werken. Daarnaast zijn de mensen erg vriendelijk en hebben ze er alles voor over om weer goed te kunnen lopen of sporten.”

Wat zijn je dagelijkse werkzaamheden?

“Als Podotherapeut is je dag erg gevarieerd. De werkzaamheden die ik vooral doe zijn het onderzoeken van mensen die problematiek hebben aan de voeten, enkels, knieën, heupen of rug. Naar aanleiding van het onderzoek bespreek ik welke interventie het beste past bij het huidige probleem. Dit kan bijvoorbeeld het maken van podotherapeutische zolen zijn, maar ook het maken van ortheses of nagelbeugels. Verder zie ik mensen die problematiek hebben vanuit de diabetes of reuma. Bij deze mensen is het bijvoorbeeld nodig dat er een wondbehandeling wordt uitgevoerd of hebben ze een schoen- of loopadvies nodig. Podotherapie is breder dan alleen het maken van zolen. We geven bijvoorbeeld ook sportadvies, oefentherapie, werken samen met fysiotherapeuten, (sport)artsen en pedicures. Alle behandelingen hebben het doel om de patiënten mobieler te laten worden.”

Als ik eerlijk ben, vind ik vaak: hoe viezer de voeten, hoe beter. Het geeft me voldoening dat ik er dan tijdens de behandeling ook weer iets moois van kan maken om die mensen te helpen.

Vind je voeten soms niet vies?

“Haha, ik vind voeten zeker niet vies, dan had ik echt een ander beroep moeten kiezen. Als ik eerlijk ben, vind ik vaak: hoe viezer de voeten hoe beter. Het geeft me voldoening dat ik er dan tijdens de behandeling ook weer iets moois van kan maken om die mensen te helpen.”

Als dat zo is, wat doe je dan?

“Wanneer voeten echt vies zijn, probeer ik de mensen hier wel op te wijzen door het gewoon bespreekbaar te maken of op een informatieve manier aan te geven wat ze kunnen doen. Met tips bijvoorbeeld, regelmatig naar de pedicure gaan, goed droog maken tussen de tenen, voeten wat vaker insmeren of regelmatig een voetenbadje nemen.”

Hoe heb je het ervaren om bij Saxion te studeren?

“Ik kwam vanuit het mbo, waardoor ik het hbo wel even wennen vond. Er wordt veel meer zelfstandigheid van je verwacht. De praktijklessen vond ik altijd heerlijk om bij te wonen omdat ik hier mijn creativiteit kwijt kon tijdens het maken van zolen, ortheses, nagelbeugels.  De theorielessen waren niet altijd mijn favoriet. Het enige dat ik jammer vind is dat de opleiding Podotherapie voor veel studenten niet de eerste keus is om te gaan doen. Terwijl podotherapeut echt een prachtig beroep is om te doen. Ik vind dat het Saxion dit nog wel meer mag promoten!”

Wat zijn jouw tips voor studenten om een mooie baan te vinden?

“Zorg ervoor dat je tijdens de opleiding stageloopt bij verschillende praktijken. Dit houdt in dat je vooral moet ervaren of een grote praktijk of een kleine praktijk bij je past. Ook laat stage je goed zien waar je goed in bent en wat je minder goed kan. Kies juist een praktijk die je kan helpen bij het verbeteren van je kwaliteiten en skills zodat je jezelf optimaal kan ontplooien. Volg vooral je hart, als je een fijne praktijk bent tegengekomen ga er dan 100% voor en haal het beste uit jezelf.”

Ook Podotherapie volgen?

Lees meer over deze opleiding!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.