NSE Saxion 2022
Corporate

Saxion-studenten tevreden over hun opleiding en voelen zich thuis

Leestijd Minuten

De uitslagen van de Nationale Studenten Enquête (NSE) zijn bekend. Van het aantal Saxion-studenten dat heeft deelgenomen is 68% (zeer) tevreden over hun opleiding in het algemeen. Saxion krijgt van haar studenten, net als vorig jaar, een tevredenheidsscore 7,3. Een mooi resultaat, in wederom een bijzonder jaar, waarop de corona-situatie voor een groot deel van invloed was.

Anka Mulder, voorzitter van het College van Bestuur, is blij met de tevredenheid van studenten: “Zij ervaren betrokkenheid, voelen zich thuis bij hun opleiding en geven aan zich veilig te voelen om zichzelf te zijn. Dat is waar we als hogeschool voor staan. Fijn dat studenten dit zo ervaren. Verder zijn zij zeer tevreden over de studiebegeleiding en geven zij aan dat zij docenten goed kunnen bereiken wanneer ze dat nodig hebben. Mooie scores waar we trots op zijn!”

Binnen het College van Bestuur is Timo Kos verantwoordelijk voor het onderwijs en de onderwijsondersteuning. Hij ziet dat de tevredenheid van studenten over de aansluiting van de opleiding op de beroepspraktijk is gestegen: “Studenten zijn aanzienlijk meer tevreden over het contact met de beroepspraktijk en over het opdoen van vaardigheden daarvoor. Dit is een mooie stimulans voor ons onderwijs, waarin studenten meer en meer werken aan praktische oplossingen voor actuele vraagstukken uit de praktijk.”

Algemene vaardigheden en studiefaciliteiten

Verder valt uit de NSE-resultaten op te maken dat studenten zeer tevreden zijn over de algemene vaardigheden die ze leren bij Saxion (7,6). Opvallend is de stijgende tevredenheid over de studiefaciliteiten. Met name onder eerstejaars is deze stijging flink; van 6,9 naar 7,6. Ook landelijk is dit beeld te zien. De stijgende tevredenheid heeft een duidelijke link met de gevolgen van de coronacrisis en de aanpassingen die opleidingen hebben gedaan in het onderwijs.

Verbeterpunten

Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten. Zo is er winst te behalen op het thema flexibiliteit (6,5). Daarbij gaat het om de ruimte om zelf vorm te geven aan het studieprogramma. Daarnaast blijven de roosters een aandachtspunt. Daarbij gaat het met name om het tijdig bekendmaken van het studierooster (6,4). Mogelijk is hier ook een relatie met de (gevolgen van) de coronacrisis, waarbij het onderwijs snel moest schakelen wanneer een lockdown begon.

Over de gegeven feedback gaan we in gesprek met studenten en opleidingscommissies, om gericht te kunnen werken aan verbeteringen.

Over de NSE

De Nationale Studenten Enquête is een grootschalig landelijk onderzoek waarin tussen half januari en half maart naar de mening is gevraagd van studenten in het hoger onderwijs over hun opleiding en onderwijsinstelling. Maar liefst 39% van de Saxion-studenten nam deel aan het onderzoek. Studiekeuze123, een onafhankelijke stichting gesubsidieerd door het ministerie van OC&W, is verantwoordelijk voor de NSE. Kijk voor meer informatie op de website van Studiekeuze123.