FloorAlumni.jpg
Onderwijs

Floor vond solliciteren zonder functieomschrijving juist interessant aan Plegt-Vos

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Het is belangrijk om de tijd te nemen en rustig te ontdekken wat voor jou een geschikte baan is. Bouwkunde-alumnus Floor Oude Sogtoen was op zoek naar een nieuwe uitdaging en nam twee maanden de tijd om na te denken wat ze wél wilde doen. Ze vond een bedrijf dat goed bij haar past en samen met hen vond ze een passende functie. "Ik zag dat ze bij Plegt-Vos heel veel aandacht hebben voor de mensen die er werken."

Hoi Floor, je werkt eigenlijk pas net bij Plegt-Vos, hoe is je eerste maand bevallen?

“Op 1 september ben ik begonnen bij Plegt-Vos en het bevalt tot nu toe supergoed. Ik werk nu op de afdeling beheer en onderhoud als junior projectorganisator. Ik kom van een architectenbureau waar ik BIM-modelleur ben geweest. Deze functie paste helaas niet helemaal bij mij. Nu heb ik een functie waarin ik meer mijn ei kwijt kan. Ik heb verschillende taken en daardoor vliegen de dagen voorbij.“

Waarom heb je Bouwkunde gestudeerd?

“Op de middelbare school zei ik altijd dat ik de opleiding Industrieel Product Ontwerpen wilde doen. Toen heb ik open dagen bezocht van verschillende scholen, maar toen bleek dat ik voor die studie natuurkunde nodig had. Dat was een nieuwe toegangsregeling. Ik had geen natuurkunde gehad, dus daar kon ik me niet meer voor aanmelden. Vervolgens ging ik snel op zoek naar een plan B. Mijn vader komt zelf ook uit de bouwwereld en zo groeide mijn interesse voor Bouwkunde. Ik ben heel blij dat ik die keuze heb gemaakt.”

Wat doe je allemaal bij Plegt-Vos?

“Ik ben nu junior projectorganisator, dat houdt in dat ik net bij deze functie kom kijken. Ik doe werkvoorbereiding voor de verduurzamingsprojecten. Onze opdrachtgevers zijn voornamelijk woningbouwcorporaties. Wij ontvangen opdrachten voor verduurzaming van zowel bewoonde als mutatiewoningen en vervolgens gaat onze uitvoerder met de onderaannemers de woning opnemen, waaruit werkzaamheden zoals een keuken- of toiletrenovatie, nieuw glas of na-isolatie voortkomen. Met de gegevens uit de gemaakte opname zet ik een aanbiedingscalculatie op die ik indien bij de opdrachtgever en zorg ik vervolgens dat alle werkzaamheden klaar staan voor de uitvoering. Daarnaast ga ik factureren en stuur ik verschillende onderaannemers aan.”

Hoe ben je bij deze functie terecht gekomen?

“Ik heb een open sollicitatie gedaan bij Plegt-Vos. Mijn vorige baan was bij een heel leuk bureau, maar de functie paste niet bij mij. Ik ben daarin juli gestopt en heb voor mezelf twee maanden de tijd genomen om erachter te komen wat ik wel wil doen: doorstuderen of toch werken? Zodoende heb ik een mailtje naar Plegt-Vos gestuurd. Toen hebben we een heel open gesprek gehad, puur om te kijken wat voor persoon ik ben en welke werkzaamheden bij mij passen. De HR-manager zei aan de hand van dat gesprek dat ze dacht dat ik wel bij de afdeling beheer en ouderhoud zou passen. Eigenlijk heb ik me hier gewoon laten adviseren. Ik krijg ook de vrijheid om, als ik dit niet leuk vind, iets anders te proberen.”

Waarom solliciteerde je bij Plegt-Vos?

“In de twee maanden tijd die ik voor mezelf had genomen om na te denken ging ik, naast oriënteren op verschillende studies, op zoek naar bouwbedrijven in de buurt. Zo kwam ik al vrij snel op de website van Plegt-Vos. Ook zag ik vaak LinkedIn-berichten van hen voorbijkomen. Ik zag dat ze bij Plegt-Vos heel veel aandacht hebben voor de mensen die er werken. Dat vind ik erg belangrijk. Ik vind het goed als je werkgever ook naar jou als persoon kijkt in plaats van alleen maar naar je werk en opleiding. Plegt-Vos geeft geen functieomschrijving van hun vacatures, dat vond ik interessant. Ze zeggen eigenlijk: deze vacature staat open en solliciteer als je denkt dat de functie bij je past. Iedereen vult deze functie namelijk anders in. Dat sprak mij heel erg aan en daarom was ik erg benieuwd naar dit bedrijf.”

Wat je het leukste aan je nieuwe baan?

“De dynamiek. Ik ben erachter gekomen dat ik best wel weinig geduld heb. Hier heb ik elke dag een flinke lijst met dingen die ik moet doen en ik kan deze taken zelf indelen. Het is fijn om af en toe een kort klusje te doen en dan weer ergens in te duiken. Ik merk dat ik graag taken afwissel en dat kan nu. Je weet zelf wel welke taken het meeste prioriteit hebben, het is echt een vrijheid. Ik vind het fijn om lekker druk te zijn en met veel dingen bezig te zijn.”

Zit je hier helemaal op je plek of heb je nog doelen?

“Eigenlijk stond er een master bij de TU Delft op de planning, maar ik heb de wiskundetoets helaas niet gehaald. Dat was ook de reden dat ik twee maanden de tijd heb genomen om goed na te denken wat ik dan wel wilde gaan doen. Ik vind stedenbouw erg interessant dus misschien wil ik ooit nog iets in die richting gaan doen. Voor nu geeft deze baan me veel energie en ontdek ik steeds meer hoe breed de bouw eigenlijk is. Ik heb binnen Plegt-Vos ook het vertrouwen dat wanneer ik klaar ben voor iets anders er ook ruimte is voor mij om weer iets nieuws te ontdekken. Ik zou andere studenten daarom ook aanraden om verschillende dingen uit te proberen. Zo kom je er vanzelf achter wat je wel of juist niet leuk vindt.”

Ook in de bouw werken?

Kom Bouwkunde studeren!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.