'Na het volgen van een master kreeg mijn huidige baan een transformatie'
Bas Heerink (38) werkt bij het ROC van Twente als Adviseur Educatieve Technologie. Hij houdt zich bezig met onderwijsinnovatie met behulp van technologie. Per toeval kwam hij de masteropleiding Leren en Innoveren – Teacher Leader tegen, die hij succesvol afrondde. Hij neemt ons mee in zijn ervaring, geeft tips én inzicht hoe hij de opgedane kennis toepast in de praktijk.
Hi Bas! Waarom sprak de master Leren en Innoveren – Teacher Leader jou aan?
Per toeval kwam ik de master Leren en Innoveren – Teacher Leader tegen. Het sluit ontzettend goed aan bij het werk wat ik nu doe. Een voortrekkersrol op het gebied van onderwijsinnovatie. Ik voelde een sterke behoefte aan een verdiepingsslag in mijn werk. Er komen allerlei projecten en ideeën voorbij, waarbij het soms lastig is om te bepalen wat de aandacht behoeft. En soms ook om de transitie te maken van een enthousiast idee naar effectieve inzet in de les.
Wat zijn concrete vragen die je tegenkomt in je huidige baan?
Nou, wat maakt dat onderwijsteams nieuwe ontwikkelingen ook daadwerkelijk gaan toepassen? En hoe zorg je dat innovaties ook gedragen worden door een heel team? Deze vragen zijn eigenlijk dilemma’s waar ik dagelijks mee te maken heb. Ik was niet altijd overtuigd van mijn eigen kennis en kunde om hier adequaat op te kunnen reageren. Daarom heb ik gekeken, in overleg met mijn teammanager, of de master Leren en Innoveren een geschikte opleiding voor mij zou kunnen zijn. Gelukkig besloten we samen dat het waardevol was dat ik aan deze master zou beginnen.
Wat fijn dat je vanuit je werkgever de ruimte hebt gekregen om deze master te volgen. Hoeveel tijd kostte het jou om deze opleiding te volgen?
Ik heb het geluk dat ROC van Twente mij goed faciliteerde om deze master te doen. Naast een dag op school, was ik zeker nog anderhalve dag druk met de opleiding. Die uren sprokkelde ik in het weekend en in de avonden bij elkaar. En heel eerlijk: soms sloot ik me in de vakanties een hele dag op om flink wat meters te kunnen maken.
Ik wilde niet twee jaar lang de ‘afwezige papa’ zijn, dus ik zorgde ook voor genoeg tijd met de kinderen. En ja, dat betekende soms dat deadlines krapper werden, maar ik liet me daar niet gek door maken. Ik laat het op zo'n moment gebeuren, en zie daarna wel hoe ik ermee omga.
Dat klinkt pittig: hoe combineerde je dat met je privéleven?
Dat was het zeker! Ik ben getrouwd, heb twee kinderen van 5 en 7 jaar. Wat echt hielp was dat ik vaste momenten had om te gaan studeren. Een goede planning was belangrijk: vaak kondigde ik al ruimschoots van tevoren aan wanneer ik deze studiemomenten in wilde plannen. Mijn vrouw ontzorgde me hier enorm in. Als ze wist dat ik een volle dag aan de studie wilde, ging ze leuke dingen met de kinderen plannen zodat ik de hele dag ongestoord aan het werk kon. Daarnaast probeerde ik ook echt rustig te blijven onder stressvolle momenten. Ik wilde niet twee jaar lang de ‘afwezige papa’ zijn, dus ik zorgde ook voor genoeg tijd met de kinderen. En ja, dat betekende soms dat deadlines krapper werden, maar ik liet me daar niet gek door maken. Ik laat het op zo'n moment gebeuren, en zie daarna wel hoe ik ermee omga.
Kun je wat voorbeelden geven hoe je de opgedane kennis van de master toepast in je huidige baan?
Veel deed ik al, maar na de master kreeg mijn huidige baan wel echt een ‘transformatie’. Ik gaf bijvoorbeeld veel workshops, maar nu herzie ik deze vaak voordat ik die opnieuw geef of een nieuwe ontwikkel. Een concreet voorbeeld: theorie die ik geef over Gamification, is verbonden aan theorieën. Het boek ‘Wijze lessen’ leent zich hier heel goed voor. Ook heb ik een kritische blik gekregen en stel mezelf vaak de vraag: waarom doe ik wat ik doe? En waar draagt het aan bij?
Hoe uit zich dat in de ontwikkeling van docentprofessionalisering?
Waar ik eerder veel losse workshops gaf, richt ik me nu meer op duurzamere vormen. Voor de opleiding heb ik een leergang ‘Werken met kennisclips’ ontwikkeld. Deze wordt actief ingezet via de ROC-academie. Deze leergang duurt langer dan één bijeenkomst en laat docenten samenwerken, feedback geven op elkaars werk en er wordt gereflecteerd op het eigen handelen. Hierdoor hoop ik dat ze anders gaan denken over onderwijs en niet alleen een leuke tool leren om in te zetten.
Ook heb ik samen met een collega een ‘Professionele Leergemeenschap’ rondom het thema ‘Blended Learning’ opgezet. Iets dat we in de komende jaren veel vaker willen doen.
Welk voordeel ervaar je persoonlijk?
Ik evalueer veel beter. Ik vraag gerichter uit hoe mensen het contact hebben ervaren met mij of collega’s. Wat vonden ze goed, welke verwachtingen hebben ze nog meer? Ik zie daardoor ook de waarde van verschillende invalshoeken op mijn eigen handelen veel beter. En ik ervaar minder angst, dit had ik eerder wel als ik feedback vroeg. Ik ervaar dit nu vooral als een leermoment!
Het allerleukste aan de master: de groei die je doormaakt. Er zijn een aantal modules die je volgt. Sommige leuk en andere wat minder. Naarmate de opleiding vordert, grijpen alle modules steeds meer in elkaar en ontdek je de samenhang.
Nieuwsgierig welke master bij jou past?
Ontdek het hier!Wat vond je het allerleukste (en meest leerzaam) van de master?
Het allerleukste aan de master: de groei die je doormaakt. Er zijn een aantal modules die je volgt. Sommige leuk en andere wat minder. Naarmate de opleiding vordert grijpen alle modules steeds meer in elkaar en ontdek je de samenhang. En dat niet alleen in de opleiding, maar ook in jezelf. Ook ervaar je dat je zelf aan het veranderen bent, onder andere in je eigen profilering. Ik ontdekte dat ik anders in mijn werk ben gaan staan, en professionaliteit op een andere manier ervaar. Ik vind het heel leuk om dat aan mezelf te merken, en zie dat ook echt als groei.
En wat was jouw grootste uitdaging?
In het begin was het even zoeken naar de werk-privébalans. Toen dat eenmaal op de rit was, ging het eigenlijk wel heel goed. Ik heb wel een tip: blijf doorzetten, vooral in het begin. Er komt dan veel op je af. Er is een hoop niet duidelijk en je komt voor uitdagingen te staan. Na verloop van tijd weet je beter hoe de hazen lopen, en wen je eraan. Het valt daarna wel mee, het is de eerste periode echt even doorzetten. In het begin zie je ook dat sommige studenten stoppen. Waarvan ik achteraf denk: jullie hadden dit best kunnen halen!
Wat is jouw droom op gebied van onderwijsinnovatie?
Ik hoop nog meer werk te kunnen maken van duurzame onderwijsverbetering. Projecten die niet lopen als gepland, zijn vaak te herleiden tot de kern: er ontbreekt een gedragen visie op onderwijs en/of de rol van technologie daarin. Of de neuzen staan niet dezelfde kant op en worden innovaties niet gedragen door onderwijsteams. Hierdoor stranden goede ideeën bij een enthousiaste enkeling: en dat is jammer! Ik hoop hierin meer te kunnen betekenen. Het creëren van gezamenlijk belang en doel om samen aan te werken met oog voor alle verschillen die er bestaan. Ik verwacht dat ik daardoor langere tijd met verschillende teams zal doorbrengen. Zonder de master had ik er niet zo ingestaan!
Ontwikkeling van het onderwijs staat nooit stil. Iedereen die met onderwijs te maken heeft, zou dat ook niet moeten doen!
Wat zijn jouw tips voor beginnende studenten die deze master willen volgen?
Ten eerste: ontwikkeling van het onderwijs staat nooit stil. Iedereen die met onderwijs te maken heeft, zou dat ook niet moeten doen! Maak binnen de school of instelling waar je werkt goed kenbaar dat je een opleiding wilt gaan doen. Ga netwerken en maak vooral veel geluid over thema’s waar je mee bezig bent. Maak praatjes met collega’s, management of studenten/leerlingen. Vaak hoor je interessante dingen waar mensen mee bezig zijn en word je gevraagd om eens mee te denken of word je om input gevraagd. Het begint allemaal met een ontmoeting en eenvoudig menselijk contact. Daar moét je oog voor hebben. Daarnaast vind ik een belangrijke tip voor tijdens de opleiding: “Gun je zelf denktijd”. Ik en veel medestudenten hebben bij verschillende modules ervaren dat de eerste weken niet helemaal scherp is wat er precies in de eindopdracht verwacht wordt. Je wilt gelijk aan het werk met je verslag of poster, maar dat lukt nog niet. Raak dan niet in paniek, maar gun jezelf denktijd. Het kan best dat het kwartje pas gaat rollen bij de vijfde bijeenkomst. Als het allemaal op zijn plek valt, kun je ook makkelijk meters maken met de producten. En als laatste: maak gebruik van je medestudenten en help elkaar. Je zit in een klas vol met anderen die het ook lastig vinden en ook veel moeten doen. Eigenlijk de ideale proeftuin om ook aan elkaar te laten zien een teacher leader te zijn. Als iedereen dat doet, kun je bijna als team naar de eindstreep.
Bedankt voor deze waardevolle inzichten Bas, en veel succes gewenst!
Bezoek onze open avond!
Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!
Meld je aan