Onderwijs

Anniek jaagt met master Leren en Innoveren nieuwe droom na: ‘Soms kom je erachter dat er meer is’

Als driejarig meisje wist ze al opvallend goed wat ze later wilde: in de tandheelkunde werken. Nu dat is bereikt, richt docent en mondhygiënist Anniek Bruil (27) haar pijlen op haar volgende doel: onderwijs ontwikkelen. “Onderwijs creëer je samen. Het is mijn droom om als teacher leader daarin kartrekker te zijn.”

Hoi Anniek, wat doe je precies voor werk?

“Op dit moment ben ik docent aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), bij de opleiding mondzorgkunde. Ik werk daar al bijna vier jaar als (kliniek)docent en ben ook bezig met het ontwikkelen van nieuw onderwijs samen met collega’s. Een taak die natuurlijk past bij een teacher leader. Daarnaast werk ik één dag in de week als mondhygiënist. Hiervoor ben ik in 2020 afgestudeerd.”

Je bent afgestudeerd als mondhygiënist, maar bent vooral werkzaam in het onderwijs. Hoe zit dat?

“Daar ben ik na mijn afstuderen eigenlijk ingerold. Ik werd als student al gevraagd om mee te denken over de curriculumherziening van de opleiding tot mondhygiënist en dat heb ik twee jaar gedaan. Daarin werd het mij duidelijk dat ik het onderwijs heel leuk vind en ook vooral om daarover na te denken. Collega’s zagen ook dat ik daar feeling voor had.

Waarom ben je vervolgens aan de master Leren en Innoveren - Teacher Leader begonnen?

“Ik ben erachter gekomen dat mijn interesse ligt in het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Daarbij de verbinding opzoeken tussen het onderwijs, onderzoek en het werkveld vind ik een interessante uitdaging. Als je de juiste mensen met elkaar verbindt, kun je tot heel mooi en innovatief onderwijs komen.”

Wat is er zo mooi aan het ontwikkelen van onderwijs?

“Je gaat heel erg kijken hoe je het voor de studenten zo goed mogelijk kan maken. Dat is echt een drijfveer voor mij. We hebben als academie bepaalde doelen waar we naartoe willen werken en dat zorgt ervoor dat we ook het onderwijs moeten aanpassen. Dat vind ik een hele leuke uitdaging!”

Hoe vind je het tot nu toe?

Ik heb het tot nu toe heel erg leuk en zit helemaal op mijn plek. Het is ook écht wat ik van de opleiding had verwacht: een stukje onderzoek, een stukje ontwerpen, maar het gaat ook over veranderprocessen: hoe komen deze tot stand, welke processen horen daarbij en welke elementen zijn daarin belangrijk? Daarnaast gaat het veel over leertheorieën: hoe leren studenten? Het is een heel diverse masteropleiding en daar heb ik bewust voor gekozen. Tot nu toe gaat het goed. Het is wel pittig, maar je moet er wat voor over hebben. Als je enthousiast bent en ervoor wil gaan, lukt dat.”

Master-student Anniek over het najagen van je dromen

Wat het leukst of interessants aan de master?

"Ik vind het, naast het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs,  heel interessant om mij te verdiepen in de veranderprocessen: wat is er nodig om de ontwikkeling of de verbetering binnen het onderwijs tot stand te laten komen? Dat heeft bijvoorbeeld te maken met de collega’s met wie je werkt. Je krijgt inzicht in zo’n proces leert wat daarbij belangrijk is. Er zit veel meer achter dan alleen maar onderwijs bedenken en het uitvoeren. En dat vind ik heel leuk.”

Kun je wat je leert gelijk al toepassen?

“Ik kan eigenlijk alle modules die ik volg meteen al toepassen. Dat komt doordat ik voor de klas sta, maar me ook bezighoud met de ontwikkelfase, de uitvoeringsfase en de evaluatiefases van het onderwijs. Ik begin daarin wel klein. Een veranderproces voer ik eerst door in een werkgroep en niet gelijk binnen een hele leerlijn. Zo hoop ik het steeds meer uit te breiden.”

Is het voor jou te combineren met het werken en je privéleven?

“Dat is soms best pittig. Je moet meerdere ballen hooghouden en soms loop je er tegenaan dat het zwaar is en denkt: hoe ga ik dit doen? Ik hou zelf veel van sporten en daar vind ik mijn ontspanning in. Daar moet je wel tijd voor vrij maken.”

Wat is de grootste uitdaging?

“Die vier ballen hooghouden: om op de tandartspraktijk mijn werk goed uit te oefenen, net zoals bij de HAN, maar ook dus deze master volgen en een sociaal leven leiden.”

Wat is nu echt je droom?

“Ik zou het heel mooi vinden om op een informele manier een samenwerking op te zetten met collega’s en op die manier invloed uit te oefenen op het onderwijs. Ik ben echt van mening: onderwijs creëer je samen. Het is mijn droom om als teacher leader daarin kartrekker te zijn en bijvoorbeeld ook onderzoek en het werkveld daarin mee te nemen.”

Was dat altijd al je droom?

“Eigenlijk wilde ik als klein meisje in roep 3 al in de tandheelkunde werken. Ik was best creatief en wilde met mijn handen in een klein gebied werken. Of met kleuren iets maken. Later heb ik toen een snuffelstage gelopen bij een tandartspraktijk en toen was het voor mij wel duidelijk. Pas de afgelopen jaren kom ik erachter dat er meer is dan alleen tandheelkunde.”

Heb je nog tips voor andere deeltijdstudenten?

“Neem tijd voor leuke dingen, sociale activiteiten en ontspanning. En uit ervaring kan ik zeggen: als je écht iets wil, lukt het. Ik had van mezelf nooit verwacht dat ik dit zou kunnen, maar tot nu toe lijkt het te lukken. Als je twijfelt, maar je vindt het leuk en de omstandigheden zijn goed: doe het. Als klein meisje had ik ooit de droom om mondhygiënist te worden. Dat is gelukt, nu heb ik een volgende droom. Jaag ze na!"

Meer weten? Bezoek dan komend najaar onze open avond!

Lees meer!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.