artica-battle-2023.png

Drie weken geleden was het tijd voor de Artica Battle. Een week waarin ik - en heel veel andere Creative Business (Saxion Hogeschool Enschede) studenten - mocht proeven van creativiteit uit het oosten. Met échte klanten. Échte cases. En écht hard werken. Na 5 dagen strijden won ons team met het concept ‘Dip Je Donderdag’ voor HEKS’NKAAS®. Ik neem je graag even mee in deze intense week.

Maandagochtend 9:00 uur. De aftrap van een nieuw semester. Kies je zoals ik voor de uitstroomrichting Marketing, dan begin je je semester met de Artica Battle. Met een team van medestudenten ga je aan de slag met communicatiecases voor landelijke, toonaangevende klanten. In dit geval voor DELTA Netwerk, Europastry en HEKS’NKAAS®. Best spannend, want je ziet veel studenten pas voor het eerst én die grote merken zijn al direct bij de briefing aanwezig. Het maakte het allemaal heel ‘echt’. Gelukkig klikte het met mijn teamgenoten Sanne, Cheyenne en Timo en kregen we de case van HEKS’NKAAS®. Een goed begin van de week.

Creatief concept.

Als student Creative Business kun je vertellen wat een creatief concept feitelijk inhoudt. Maar er zelf een bedenken is een ander verhaal. HEKS’NKAAS® wilde een terugkerend en uniek borrelmoment. Na wat onderzoek kwamen we erachter dat de vrijmibo steeds minder populair wordt. Meer mensen werken parttime of op vrijdag lekker thuis. Waarom dan niet kiezen voor een dag eerder? Na veel onderzoeken, nadenken en brainstormen kwamen we tot onze conceptrichting: Dip Je Donderdag.

Op zoek naar een antwoord.

Nu lijkt het alsof het ons allemaal maar makkelijk afging. Ik kan je zeggen: dat was niet het geval. Zelf ben ik iemand die graag dingen tot in de puntjes uitzoekt. Wie is het bedrijf? Kunnen we nog meer achtergrondinfo krijgen? Wat spreekt de doelgroep aan? Tijd voor uitgebreid onderzoek doen was er niet. De collega’s van Artica vertelden dat dit aan het begin van een creatieproces soms ook zo is. “Als je ergens een antwoord op moet hebben, moet je hem zelf gaan zoeken.” Dat hielp ons te relativeren. De begeleiding vanuit de docenten en Artica was sowieso erg fijn. We werden intensief gecoacht en gedurende de week waren er meerdere toetsingsmomenten, waaronder een speeddate en meerdere gezamenlijke sessies. Dit hielp om ons concept meer vorm te geven, maar diende ook als stok achter de deur.

Voor het echie.

En toen was het donderdag. Tijd voor de conceptpresentatie voor HEKS’NKAAS® en Artica. Dat was spannend. Je hebt natuurlijk iets bedacht waar je zelf enthousiast over bent. En in de loop van de week heb je veel feedback verzameld, maar uiteindelijk heb je geen idee wat de klant ervan zal vinden. Tijdens de presentatie probeerden we af te lezen wat de dame van HEKS’NKAAS® vond, maar ze hield het goed voor zich. Na afloop kregen we toch behoorlijk wat feedback. Ook was HEKS’NKAAS® bang dat het concept zou doen denken aan een ‘dipje’. Die avond hebben we nog tot een uur of 9 zitten werken. Continu datgene afwegend waarin we zelf geloofden én dat wat de klant vond.

Showtime.

Met elkaar spraken we een ding af: we gaan iets presenteren waar we met z’n allen vierkant achter staan. Iets waarvan wij denken dat het werkt. Dat hield in dat we veel van de feedback doorvoerden, maar dat we de naam ‘Dip Je Donderdag’ behielden. Een kleine gok. De eindpresentatie ging goed. Maar datzelfde gold voor de andere teams. Uiteindelijk kwam daar het verlossende woord. We wonnen de Artica Battle 2023 en daarmee een reis naar Berlijn. We waren zó blij! Het is een bevestiging dat we feeling hebben voor dit vak. En het is natuurlijk superleuk om samen naar Berlijn te gaan. Daar hebben we megaveel zin in.

Mooie bevestiging.

Op het moment van schrijven is het de week na de battle. Om eerlijk te zijn ben ik nog een beetje aan het bijkomen. Want het was zeker niet altijd rozengeur en maneschijn. Op dinsdag kon ik me niet voorstellen hoe we ooit een compleet en kloppend concept konden creëren. En dan ook nog eens die lange dagen… soms echt slopend. Maar het was supergaaf om te proeven van ons - misschien wel - toekomstige werkveld. Ik zie dat zeker gebeuren. En de Artica Battle heeft dat alleen maar bevestigd.

Dit artikel verscheen eerder op: www.artica.nl

Gerelateerde artikelen

Lynn Letteboer Onderwijs

Lynn pleit voor openheid over seksualiteit: 'Het moet normaal en leuk zijn om erover te praten'

17 juli 2024
Lois Senger Onderwijs

Lois maakte een podcast over moeilijke gesprekken: 'Ik wist vaak zelf niet wat ik moest zeggen'

11 juli 2024
Dominique van der Weide Studentenleven

Saxion-student Dominique is Miss Universe Overijssel: ‘De competities gaan niet alleen over glitter en glamour’