Ondernemerschap

‘Al vanaf de start van mijn ondernemerschap wist ik dat ik wilde bouwen aan een bedrijf’

Max Nab Leestijd Minuten

Kunst en Techniek-alumnus Sjoerd Hageman combineerde studeren met ondernemen en legde zo de basis voor zijn succesvolle videoproductiebedrijf Million Miles. Het kantoortje dat hij ooit huurde in zijn studietijd maakte plaats voor iets groters. En ook dat ‘groters’, hun werkruimte in een hippe kantoortuin in het Deventerse Havenkwartier, is inmiddels te klein. In juni bestaat zijn bedrijf 10 jaar. Een mooie aanleiding voor een gesprek over zijn ondernemerschap.

Havenkwartier, Deventer. “Sorry, het staat hier een beetje vol”, verontschuldigt Sjoerd Hageman zich als we de werkruimte van zijn bedrijf Million Miles binnenlopen. De ruimte bevindt zich in een grote industriële loods die een paar jaar geleden werd omgetoverd tot hippe kantoortuin. Makers en ondernemers uit de creatieve industrie kunnen hier een werkplek of studio huren. Geen onlogische plek voor een creatief videoproductiebedrijf als Million Miles. Toch zijn er plannen voor een nieuw kantoor. “Dit is te klein geworden voor ons. De totale ruimte die we hier hebben, is bijna net zo groot als de opslagruimte die we eigenlijk nodig hebben.” Het idee is om in het voorjaar te verhuizen. “In juni bestaan we 10 jaar. Het wordt dus waarschijnlijk een jubileumfeest en een house warming in één”, grapt Sjoerd. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze uit hun jasje groeien en op zoek moeten naar een grotere ruimte. En als het aan de ambities van Sjoerd ligt, ook niet de laatste keer.

Aftermovie

Terug naar waar het begon: de zomer van 2012. “In die tijd was ik vooral met muziek bezig”, herinnert Sjoerd zich. “Ik was fanatiek deejay: ik maakte mijn eigen muziek in de studio, en stond elk weekend wel ergens plaatjes te draaien.” Dat hij het maken van films ook leuk vond, ontdekte hij per toeval: “Ik was met vrienden op feestvakantie in Albufeira en had een GoPro mee, waarmee ik de hele vakantie had vastgelegd. De aftermovie die ik hiervan maakte en deelde via social media, werd opgepikt door GoGo, een jongerenreisorganisatie. Zij vonden de video helemaal fantastisch en wilden ‘m voor hun eigen kanalen gebruiken. In ruil daarvoor kregen wij een reischeque van 800 euro. Hierdoor ging het vlammetje bij mij branden.”

Het mooie aan film is dat je met de combinatie van sterk beeld en de juiste muziek, verhalen op de meest effectieve manier kan vertellen.

Sjoerd Hageman, alumnus en eigenaar van videoproductiebedrijf Million Miles

“En tijdens mijn de opleiding Kunst en Techniek (tegenwoordig Creative Media and Game Technologies, red.), een brede opleiding waar alle disciplines van media maken aan bod kwamen, ervaarde ik steeds meer dat ik film, en ook het uitdenken van creatieve concepten heel interessant vond.” Ook naast de schoolopdrachten draaide het om video. “Met een groepje van 4 à 5 studenten gingen we leuke filmprojecten doen. We pakten een camera en gingen gewoon aan de slag. Het mooie aan film is dat je met de combinatie van sterk beeld en de juiste muziek, verhalen op de meest effectieve manier kan vertellen. En vooral die combinatie vind ik heel belangrijk. Daar ligt nog altijd de kracht van Million Miles.”

Ondernemen

“Vanaf de start van mijn ondernemerschap wist ik al gelijk dat ik echt wilde gaan bouwen aan een bedrijf”, gaat Sjoerd verder. “Een bedrijf waar mensen van horen, en bij willen horen. Niet enkel als freelance filmmaker aan de slag, maar echt bouwen aan iets groters.” In het derde jaar van zijn studie koos hij daarom voor de minor Ondernemen. “Daar heb ik Marco Strijks leren kennen. Docent bij Saxion, maar ook een echte netwerker. Die heeft toen allemaal lijntjes voor mij uitgezet binnen Saxion, waardoor ik meerdere filmklussen kreeg die ik naast mijn opleiding kon uitvoeren.” Als voorbeeld noemt hij de betrokkenheid bij de Ondernemers Award, die vanuit het Saxion Centrum voor Ondernemerschap (SCvO) wordt georganiseerd: “Een hele leuke samenwerking, want ik kon met film aan de slag, maar ik snoepte tegelijk mee van de mooie verhalen rondom ondernemerschap.”

Ook jaren later weten Saxion en Million Miles elkaar nog goed te vinden. “We zijn nu de wervingscampagnes voor nieuwe studenten aan het ontwikkelen”, vertelt Sjoerd. Een ander bewijs van de vruchtbare samenwerking tussen Million Miles en Saxion is de korte film ’25 jaar Saxion’ die aan het begin van dit jubileumjaar het licht zag. “Dat doet Saxion goed: startups en alumni opdrachten en business gunnen, zodat alle bedrijven die vanuit Saxion zijn gestart kunnen groeien en succesvol kunnen worden.”

Advies aan studenten

Wat wil je studenten meegeven die willen ondernemen? Sjoerd: “Ik geef ook gastcolleges over ondernemerschap aan studenten van de opleiding Creative Business. Tegen die studenten zeg ik vaak: ga op zoek naar iets waar je passie voor voelt en energie van krijgt. Dat is heel belangrijk, want je moet een lange adem hebben. Pak een idee waar je in gelooft en voedt het. Ga ermee bezig. Ga het doen.”

“En neem contact op met het SCvO”, gaat hij verder, “dat is echt een omgeving die ondernemerschap stimuleert en faciliteert.” Zo was het voor hem mogelijk om zijn afstudeertraject hier te doen. Met begeleiding vanuit het SCvO studeerde hij af binnen zijn eigen bedrijf. Een uitkomst, volgens Sjoerd: “Ik kon al mijn tijd investeren in mijn eigen bedrijf en tegelijk afstuderen. Dat is één ding dat ze aanbieden. Ze hebben daarnaast heel veel kennis en expertise, en kunnen zoals gezegd heel veel lijntjes uitzetten om je op weg te helpen als ondernemer.”

Ga op zoek naar iets waar je passie voor voelt en energie van krijgt. Dat is heel belangrijk, want je moet een lange adem hebben. Pak een idee waar je in gelooft en voedt het. Ga ermee bezig. Ga het doen.

Sjoerd Hageman over wat hij studenten wil meegeven die net als hij willen ondernemen

Terwijl het gesprek alweer een andere wending neemt, broedt Sjoerd nog op iets. Zijn ogen dwalen een paar keer af, voordat hij inbreekt: “Ik zat nog even na te denken over die stimulerende omgeving. Als je begint met ondernemen, en je hebt geen compagnon, dan kun je je best wel alleen voelen in het maken van keuzes en het nemen van beslissingen. Ik heb daarom in het tweede jaar een kantoortje gehuurd, samen met iemand die ook voor zichzelf begon. Je hebt dan een fysieke plek om naartoe te gaan. Waar je kan sparren met mensen die in dezelfde positie zitten. Ik vond dat fijn. Het stimuleert je om je ideeën te delen met anderen en hierdoor word je weer gevoed met nieuwe ideeën en inzichten. Voor het ondernemerschap is dat, zeker in het begin, heel belangrijk.”

Over 10 jaar Million Miles

In juni is het 10 jaar geleden dat Sjoerd met zijn bedrijf startte. Het eerste kantoortje dat hij huurde in zijn studietijd maakte al plaats voor iets groters. En ook dat ‘groters’, hun werkruimte in de hippe kantoortuin in het Havenkwartier, is inmiddels alweer te klein geworden. Het is tekenend voor de groei die hij doormaakte met Million Miles. “Ik heb nu vier mensen in vaste dienst, twee afstudeerders en ongeveer vijf freelancers, die ook in het vaste team meedraaien. Wat ik echt leuk vind, is mensen om me heen verzamelen die vanuit verschillende disciplines dezelfde passie delen: het maken van mooie films. Daarnaast vind ik het een gaaf idee dat je een bedrijf start, zelf een team kan samenstellen en dat je daarmee werkgelegenheid creëert voor mensen.”

Sjoerd Hageman: "Wat ik echt leuk vind, is mensen om me heen verzamelen die vanuit verschillende disciplines dezelfde passie delen: het maken van mooie films."

De Million Miles-signatuur? “Hoge kwaliteit films waar storytelling de basis is", antwoordt Sjoerd, "het liefst zo authentiek mogelijk, zonder al te veel visual effects of green screen. Dat doen we veel voor bedrijven, merken, universiteiten en hogescholen. We zien ook dat door de krapte op de arbeidsmarkt de vraag naar HR- en ‘Werken bij’-films toeneemt; van kleine portretten tot een overkoepelende employer branding story. Daarnaast ligt onze focus op het maken van merkfilms, bedrijfsfilms, online campagnes en commercials.”

Million Miles over 10 jaar

En hoe staat het er over 10 jaar voor? “Dan zijn we waarschijnlijk alwéér een kantoor verder”, antwoordt Sjoerd, gevolgd door een brede glimlach. “Hopelijk hebben we dan een eigen pand waar we onze klanten mooi kunnen ontvangen. Met een eigen filmstudio waar we ook onze eigen content kunnen opnemen. En het team: 10 à 15 man. Veel groter hoeft van mij niet. En ik hoop op een mooie klantenkring met regionale, landelijke en internationale klanten. En op telkens weer uitdagende en toffe filmvraagstukken die we op een sterke en creatieve manier kunnen oplossen.”

Fotografie: Thomas Busschers 

Max Nab

Als redacteur vertelt Max graag sterke verhalen. Niet door te overdrijven, maar door te schrijven over mensen, gebeurtenissen of ideeën waar een zekere kracht van uitgaat. Vanuit het idee dat sterke verhalen ons compas vormen in een wereld die steeds complexer wordt.

Gerelateerde artikelen

Ondernemerschap

Schoon in een handomdraai: Faik bedacht de ‘AquaBooster’ tijdens zijn studie

26 september 2024
Natasja Kroeze_header2.jpg Ondernemerschap

Van pitch naar prototype: met deze ‘serious play’ app winnen kind én podotherapeut

19 september 2024
Ondernemerschap

Van ‘leuke handel’ naar winnaar Saxion Ondernemers Award 2024