Beebots
Organisatie

Uitwisseling lerarenopleiding - Studenten uit Münster op bezoek bij de Academie Pedagogiek en Onderwijs (APO)

Op 24 november brachten studenten en docenten van de Universität Münster een bezoek aan de lerarenopleiding van Saxion (APO). De dag was gevuld met interessante ontmoetingen en leerzame ervaringen.

Na een hartelijke ontvangst met koffie en krentenwegge, vertrokken de studenten in kleine groepjes naar basisscholen in Enschede en Losser. Daar werden ze verwelkomd door studenten en schoolopleiders van de APO. “De reacties van de studenten uit Münster waren erg enthousiast,” vertelt Marleen van Grunsven, International Officer bij de APO. "Ze kregen de kans om een kijkje in de praktijk te nemen en meer te leren over het Nederlandse onderwijs."

Uitwisseling ervaringen

Digitalisering in het Future Learning Lab

In de middag werd er bij Saxion een gevarieerd programma aangeboden. De studenten kregen een lezing over digitalisering in het onderwijs en er waren workshops in het Future Learning Lab. Hier konden ze nieuwe onderwijstechnologieën uitproberen. Bijvoorbeeld virtual reality en bee-bots.

Er waren ook gesprekken waarin de ervaringen van de schoolbezoeken werden uitgewisseld. “De studenten hadden vooral veel vragen over hoe het onderwijs en de lerarenopleiding in Nederland zijn georganiseerd,” aldus Marleen van Grunsven. “Het vergelijken van de verschillen en overeenkomsten met Duitsland bood interessante inzichten.”

VR

Over de samenwerking

De APO en de lerarenopleiding van de Universität Münster werken al jaren samen. Tijdens uitwisselingen krijgen de studenten meer informatie over het onderwijs in het buurland en actuele ontwikkelingen en uitdagingen. In 2023 hebben meer dan 200 studenten en docenten van Saxion en de Universiteit van Münster deelgenomen aan meerdaagse bezoeken. Deze langdurige samenwerking krijgt nu een officiële plaats binnen het Interreg project Euregionale doorlopende leerlijn.